Saskia Postma

Saskia Postma

De drie pijlers van succesvol ondernemen

4 februari 2020

Als je met nieuwe diensten of een nieuwe positionering aan de slag gaat, is het soms net of je een dieseltrein op gang moet brengen. Dat vergt in de eerste periode wat geduld. Maar als de trein eenmaal loopt, wordt het steeds makkelijker. Alleen die beginperiode, daar moet je dus doorheen. Hoe ga je daarmee om?  

Je wilde het dit jaar allemaal anders. Je wilde er helemaal voor gaan. En dan loopt het opeens stroef. Het hapert aan alle kanten. Offertes gaan onverwacht niet door. Het bedrijf waar je die grote verandering zou gaan begeleiden stelt alles nog een tijdje uit.  

Zo’n periode waarin het lijkt of alles tegenzit overkomt ons allemaal wel eens. Je zou bijna gaan twijfelen aan jezelf of aan. Hoe zorg je dan dat je toch doorzet en geïnspireerd blijft? 

Als je wat hulp nodig hebt

“Kunnen we vandaag of morgen even bellen? Ik heb nu binnen twee weken drie nieuwe klanten die zich onverwachts terugtrekken. Tegelijkertijd heb ik flinke kosten gemaakt voor een nieuwe website. En nu ik weet niet goed meer wat ik er op moet zetten. Ik heb er een beetje de balen van.” Dat schrijft Herman moedeloos in zijn mail aan mij.  

Uiteraard hebben we die dag even telefonisch contact. Herman is bezig met een stevige switch in zijn consultancybedrijf. En dan kun je wel wat steun gebruiken. Zeker als je nog wat onzeker bent of de nieuwe plannen die je begin van het nieuwe jaar vol bravoure hebt ingezet wel aan gaan slaan. 

Perfectie loslaten

Uiteraard is het spannend om nieuwe dingen te doen en zou je alles het liefst meteen perfect voor elkaar willen hebben. Maar zo werkt het helaas niet in het leven. Heb jij ooit een kind meegemaakt dat leerde fietsen zonder eerst een paar keer om te vallen? Of een baby die vanuit de kruiphouding opstond en direct elegant door de kamer wandelde?  

Om als mens en als ondernemer te kunnen groeien is het belangrijk om nieuwe dingen uit te proberen terwijl je nog niet weet hoe het precies uit zal pakken. Klinkt natuurlijk in theorie allemaal best leuk. Maar hoe doe je dat?   

Done is better than perfect

Ondernemers presenteren vaak vooral de succesverhalen maar je leest zelden iets over de weg die ze hebben afgelegd om daar te komen. Veronique Prins heeft nu een succesvol bedrijf en schrijft in haar boek over haar eigen leerervaringen en over de juiste mindset.  

 Veronique schrijft: “Niets van grote waarde ontstaat in één keer. Alle programma’s die mij uiteindelijk succesvol hebben gemaakt zijn uit een brakke versie ontstaan. Zo had ik 3 jaar een kickstartworkshop georganiseerd. De eerste twee keren had ik geen deelnemers. Vervolgens deelnemers die niet op kwamen dagen. Toen had ik wel deelnemers maar die kochten niets. Uiteindelijk heb ik doorgezet en gekeken waar het anders kan en beter. Het zijn al die pogingen die ik heb geëvalueerd waar het anders en beter kan, die uiteindelijk de Hell-Yeah-variant voortbrengen. De versie waarvan ik zelf ging watertanden en waarvan mijn klant hieperhappy werd.”  

De drie pijlers van succesvol ondernemen

Veronique breekt in haar boek een lans voor doorzetten en ‘gewoon doen.’ Maar je leest ook dat zij pas succesvol werd toen zij zichzelf niet meer profileerde als duizend-dingen-doekje.

Pas toen ze in kaart had gebracht met welk type ondernemers ze de meeste affiniteit had en haar doelgroep afbakende, ging haar marketing voor haar werken. Naast de mindset om dingen te durven proberen heb je ook een goede strategie nodig waarin de volgende drie elementen een belangrijke rol spelen.

  • Een aanbod dat klanten gretig maakt omdat het exact inspeelt op hun situatie. En dat logisch aansluit bij jou als persoon en bij de professionele bagage die jij in huis hebt.
  • Een goed merkverhaal en verhalen die helder maken wat je te bieden hebt zodat je de klanten naar je toetrekt waar jij energie van krijgt.
  • Goede marketing & salesvaardigheden en een plan, om de juiste klanten te bereiken en je diensten te kunnen verkopen.          

En soms heb je ook gewoon wat hulp nodig en iemand die even met je meekijkt hoe het slimmer kan zodat het allemaal beter gaat lopen. Bij Herman bleek dat het niet lekker liep omdat hij zich met zijn concept niet op de juiste klanten richtte.   

Hoe Herman makkelijker ging ondernemen

 Aan de telefoon vertelde Herman mij over het concept dat hij in de markt wil zetten. Hij was vorig jaar al gestart. Hij had ook al een aantal gratis workshops gegeven die best goed waren verlopen. Dat wil zeggen, er waren wel 60 deelnemers op af gekomen.  

Alleen daarna werd het stil. Het bleek dat veel van de mensen die op zijn workshops afkwamen verder geen interesse hadden in zijn concept. Ook gaf hij aan dat zijn concept op zich goed in elkaar zat maar dat er bedrijven waren waarbij het niet lekker van de grond kwam. Dan werd het voor Herman heel hard werken zonder het gewenste resultaat. Ik stelde Herman voor om samen een keer een middag te gaan zitten om zijn concept door te nemen.  

Deze middag leverde Herman een aantal verrassende inzichten op waardoor zijn marketing veel succesvoller werd. Omdat hij exact de juiste klanten aan ging trekken. Ook ging hij werken met klanten waarbij hij veel makkelijker resultaten bereikte. Alles kwam in een flow.  

Kun jij ook wat hulp gebruiken?

Ben jij net als Herman in een impasse beland en lopen de zaken niet zoals je had gehoopt? Ben je benieuwd hoe ik je kan helpen? Vraag dan de gratis brand scan aan: Gratis Brand Scan

blog delen met uw netwerk?

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

WIL JIJ REGELMATIG TIPS EN ARTIKELEN ONTVANGEN OVER PERSONAL BRANDING?

Download het stappenplan

Laat je gegevens achter en ontvang het
Personal Branding Stappenplan.

Voornaam E-mailadres Ik ga akkoord met het privacyreglement.