Saskia Postma

Saskia Postma

De angstige kant van ondernemen, hoe ga je daarmee om?

27 november 2019

Als je nieuwe dingen gaat doen, kom je jezelf vaak tegen. Neem Marieke. Ze wil graag meer zichtbaar zijn maar vindt dat tegelijk best eng en verzucht bij mij aan tafel:  

”Wie zit er nu op mijn mening te wachten? Ik ben maar heel gewoon en maak helemaal niet veel bijzondere dingen mee.  Ik vraag me echt af wie mijn artikelen zou willen lezen.‘ 

Terwijl ze zoveel kennis in huis heeft, een leuke droge humor en een bijzondere eigen visie.  

Veel mensen zien niet in hoeveel bijzondere verhalen ze in huis hebben. Gisteren zat ik nog met een klant die over de hele wereld heeft gewoond en gewerkt. Ze heeft leiderschapsreizen voor managers geleid bij de Native Americans. Zat met directeuren rondom het kampvuur in de wildernis. Woonde in Nepal, ontmoette de Dalai Lama. En toch had ze er nog nooit over gedacht hier iets over te schrijven. Ik hing aan haar lippen! 

Zit je jezelf in de weg?

Als je wilt groeien als ondernemer, moet je uit je comfortzone stappen. Zoals een goede bekende van mij ooit zei: ‘ Alles in de comfortzone is suboptimaal.’

Daarbij laat je wellicht een nieuwe kant van jezelf aan de wereld zien. Dat is niet voor iedereen even gemakkelijk. Veel mensen zien dan kuddes vol beren op de weg.

Een leuke talentvolle klant mailde mij onlangs: “Het zijn belemmerende gedachten dat weet ik, en ik weet ook dat ik er zelf veel invloed op heb, maar toch….pff vermoeiend…Het is een continu gevecht tussen de ratio en de belemmerende gedachten, die behoorlijk hardnekkig kunnen zijn. “  

Maar ga toch die mooie nieuwe dingen uitproberen, interessante nieuwe concepten ontwikkelen. Ga nieuwe stappen maken. Want als je stil blijft zitten, ben je op termijn niet meer interessant voor je klanten. 

Onzekerheid hoort bij ondernemen

Natuurlijk heb ik ook wel van die momenten gehad en heb ik er nog wel eens last van. Toen ik in het verleden mijn eerste personal branding event organiseerde was ik er in eerste instantie helemaal niet zeker of het wel interessant genoeg was. Ik hoopte maar dat er genoeg deelnemers op af kwamen.

In die weken werden er veel events aangeboden in de markt. Ik dacht toen wel eens: ‘Waarom zou iemand naar mij komen terwijl er deze maand nog zoveel andere events zijn, die ook heel interessant zijn?” Gelukkig was na 1 mail de groep goedgevuld en werd het een leuke leerzame dag.

Ach, vaak gaat het goed en soms heb je spijt van bepaalde stappen. Ooit heb ik veel geld betaald voor een ondernemersopleiding waar ik weinig nieuws leerde. Eigenlijk leerde ik er vooral wat ik niet wilde doen of zijn. Ook leerzaam op een bepaalde manier, maar toch een dure les.   

Fouten vermijden of toch maar de comfortzone oprekken?

Fouten maken vinden we eng. Niet voor niets worden blogartikelen die over fouten of valkuilen gaan, grif gelezen. Want fouten of valkuilen vermijden we liever.  

Zeker als je met nieuwe diensten of met een nieuwe aanpak begint, kan dit soms even wat aanlooptijd nodig hebben voordat het aanslaat. Bedenk dan dat je niet voor niets voor een nieuwe aanpak of richting hebt gekozen.

Je was waarschijnlijk niet meer tevreden over hoe de zaken verliepen. Je wilde andere resultaten, een betere work-life balans, leukere opdrachten en klanten of er waren andere zaken die je wilde veranderen. Geef dan niet op bij de eerste tegenslag of teleurstelling.  

Succes heeft soms wat tijd nodig

Wist je dat voor iedere verkochte auto er negentien bezoekers in een showroom zijn geweest die de deur uit wandelen zonder tot koop over te gaan?

Walt Disney heeft honderden banken bezocht voordat iemand hem zijn eerste honderd dollar leende waarmee hij in Amerika zijn succesvolle pretpark opzette.

De auteur van de succesvolle Harry Potter boeken, J. K. Rowling, heeft van ontelbare uitgeverijen haar manuscript met een afwijzing retour gekregen, totdat ze onstuitbaar doorbrak en miljonair werd.  

Is dit wel voor mij weggelegd? 

Henry Ford heeft een hele mooie uitspraak gedaan over het menselijk potentieel. Hij zei: ” Als je denkt dat je het kunt, of je denkt dat je het niet kunt, je hebt altijd gelijk.”

Als jij werkelijk gelooft dat je in staat bent om je doel te bereiken, dan gaat het je ook lukken.  

Wat is jouw wake-up call?  

De eerste reden dat veel zzp-ers nooit echt succesvol worden, is dat ze nooit écht starten.

Les Brown zei hierover heel terecht: “ Je hoeft niet geweldig te zijn om ergens aan te beginnen. Maar je moet wel ergens aan beginnen om geweldig te zijn.”

Als je weet voor welke klanten jij graag werkt en van welke opdrachten je energie krijgt, is de volgende stap om te zorgen dat jij zichtbaar wordt voor deze markt.

Ik help je daar graag bij en kan je leren hoe je vanuit een sterke personal branding , met een goede marketingstrategie, klanten naar je toe kunt trekken en je bedrijf succesvol kunt laten groeien.

Kun je hier wel wat hulp bij gebruiken, mail mij dan! Ik help je graag verder.

Mail naar saskia@depersonalbrandingcoach.nl of bel mij op 06 30 623 555.

blog delen met uw netwerk?

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

WIL JIJ REGELMATIG TIPS EN ARTIKELEN ONTVANGEN OVER PERSONAL BRANDING?

Download het stappenplan

Laat je gegevens achter en ontvang het
Personal Branding Stappenplan.

Voornaam E-mailadres Ik ga akkoord met het privacyreglement.