Tegenwoordig kan je echt niet meer bescheiden zijn lijkt het wel. Je moet zichtbaar zijn op social media, je successen delen en grappige persoonlijke verhalen plaatsen waarin je subtiel tussen de regels laat zien hoe leuk je eigenlijk bent. Behoorlijk vermoeiend allemaal als je jezelf zo serieus moet nemen en dat ook nog een beetje leuk moet verpakken.
Mijn klanten die ik begeleid in hun personal branding verzuchten vaak; ‘Als iedereen al blogt en dagelijks druk is op social media, hoe val ik dan nog op? Wat heb ik eigenlijk te melden? Waar zitten mijn klanten op te wachten?’
Je wilt voorkomen dat jij de zoveelste bent die verzandt in suffe trucjes en inhoudsloze stukjes, alleen maar om je ego te strelen met zoveel mogelijk ‘likes’ op LinkedIn.
Voor de introverte mens is er goed nieuws
Het hoeft helemaal niet over jou te gaan. Schrijf liever over je klant en zet jouw klant in de hoofdrol. Als je schrijft voor je klanten zien ze dat jij hun wereld snapt en voelen zij zich begrepen.
Je kunt mensen inzichten geven door hen op nieuwe ideeën te brengen, verhalen delen waarin zij zichzelf herkennen en kennis overdragen waar mensen wat aan hebben.
Kijk eens echt goed naar je klant
Wat speelt er in zijn wereld?
Wat leeft er in de branche? Wat is hot?
Welk verhaal vertelt hij zichzelf?
Waar droomt hij stiekem van?
Ga praten met je klant. Vraag hem waar hij echt behoefte aan heeft.
En het lijkt misschien dat iedereen blogt maar dat valt reuze mee. Ik las laatst ergens dat slechts vier procent van de professionals zelf artikelen schrijft voor op LinkedIn. Meer dan tachtig procent valt in de categorie die ze lurkers noemen, die plaatsen hooguit af en toe een enkele like.
Ook als je niet zoveel likes krijgt zegt dat niet zoveel
Vaak blijkt dat mensen die zich bij jou aanmelden klant worden niet eerst bezig waren met reacties of likes plaatsen bij jouw schrijfsels. Achteraf blijkt toch dat ze je blog al volgen of een keer een artikel lazen wat hen aansprak waardoor jij in de picture kwam.
Als je weer denkt dat je niets te melden hebt, denk dan eens aan die klanten die jij als geen ander kunt helpen. Als jij niet zichtbaar bent, weten zij niet dat jij bestaat en weten ze je niet te vinden.
En als je geen zin hebt om te bloggen, kies dan voor de gewoonte om iedere dag bij vijf mensen een leuke reactie te plaatsen op hun blog. Soms ben ik ook wel eens niet in de stemming op blogs op LinkedIn te plaatsen maar dan probeer ik wel iedere dag op vijf mensen te reageren. En achteraf blijk dat ook heel goed te werken voor je zichtbaarheid. Wat natuurlijk het beste werkt is een mix van zelf zaken posten en reageren op anderen.
Wat doe jij om te zorgen dat je online opgemerkt wordt door je klanten?