Afgelopen week viel het bekende weekblad Libelle in mijn brievenbus. Met daarin een artikel met een interview met mij. Het artikel gaat over de bescheidenheid waar veel vrouwen (maar ook mannen) regelmatig last van hebben. Waardoor je jezelf in de weg zit en jezelf onnodig klein houdt.
Veel mensen die bij mij aan tafel schuiven voor hun personal branding worstelen met het gevoel dat zij zichzelf niet goed profileren. Hun bescheidenheid zit hun in de weg om echt te durven gaan voor de dingen die ze diep in hun hart graag het liefste willen doen.
Durf jij te gaan voor je talenten en je dromen? Te gaan staan voor jouw visie? Zichtbaar te worden met je talenten en met jouw verhaal?
In een wereld die voortdurend in verandering is, zijn steeds meer mensen op zoek naar zingeving en onderscheidend vermogen. Als je succesvol wilt zijn als ondernemer, is het belangrijk om zichtbaar te zijn. Voor veel mensen is dat nogal een stap.
Gelukkig ben je niet alleen in die onzekerheid. Iedereen heeft er last van. Hoe ga je daarmee om? Daarover gaat dit onderstaande artikel.
Waarom zitten we onszelf zo vaak in de weg?
Bijna iedereen heeft last van onzekerheid. Waardoor we niet de stappen maken waar we in gedachten vaak van dromen. Hoeveel plannen blijven er op de plank liggen, hoeveel talenten blijven onbenut en hoeveel ideeën worden niet uitgesproken? Om het maar niet te hebben over alle voldoening en vreugde die we niet ervaren omdat we blijven hangen in hardnekkige zelftwijfel.
Onlangs kreeg ik weer de nieuwsbrief binnen van een klant van mij. Een echte topper. Ze heeft al diverse inspirerende managementboeken geschreven. Ook wordt ze ingezet op zware verandertrajecten en coacht ze succesvol executives en managers. En toch was zij op haar manier nog te bescheiden en daarom wilde ze leren hoe ze haar kwaliteiten nog beter over de bühne kan brengen. Een gerichte nieuwsbrief was één van de zaken die ze voortvarend oppakte. Ook leerde ze om tussen de regels meer van zichzelf te laten zien in de vorm van slimme storytelling. Toen ze zichzelf met meer lef presenteerde, leverde haar dit binnen een dag een nieuwe opdracht op. Ook op haar nieuwsbrief heeft ze mooie opdrachten gekregen, zelfs over de grens.
Van haar nieuwsbrieven kan ik echt genieten. Van haar inspirerende schrijfstijl, haar geheel eigen kijk op zaken en haar wijze woorden. De foto’s die ze zelf maakt, zijn ook al zo mooi. Uiteraard schreef ik even een mailtje waarin ik mijn enthousiasme uitte over haar nieuwsbrief. Haar reactie had ik niet verwacht:
“ Dank! Dit soort mailtjes heb ik af en toe echt even nodig. Zit me net te bedenken of ik je ook kan inhuren om me af en toe een complimentje te geven.”
Waarom zijn we toch vaak zo onzeker? Terwijl we diep in ons hart best weten dat we echt wel het één en ander in huis hebben.
Playing Big
‘Doe ik het wel goed genoeg? Haal ik wel alles uit het leven? Haal ik wel alles uit mezelf? Waarom heb ik nog steeds niet bereikt wat ik echt graag wil?’
Juist deze vragen zijn voor veel van mijn klanten de aanleiding om met hun personal branding aan de slag willen gaan. Veel mensen die voor zichzelf beginnen of zelfs al een tijd een bedrijf runnen, zijn bang om mensen lastig te vallen met hun verhaal en met hun diensten. En daarmee laat je kansen liggen om te groeien met je bedrijf en je klanten goed te kunnen helpen.
Spelen deze vragen af en toe ook door jouw hoofd? Wees gerust. Bijna iedereen heeft daar last van. Er zal nooit een dag komen dat je niet meer faalt of nooit meer last hebt van onzekerheid. Dat je barst van oogverblindende zelfvertrouwen.
Zelftwijfel zal altijd met enige regelmaat de kop opsteken, zeker als je toe bent aan iets nieuws en het roer om wilt gooien.Dat is één van de dingen die je heel goed op kunt lossen door met je personal branding aan de slag te gaan. Want als jij je bewust bent van jouw toegevoegde waarde, als jij echt de waarde inziet van wat jij te bieden hebt, dan heb jij geen schroom meer. Dan wil je gewoon heel graag dat jouw klant met jou aan de slag gaat. Want jij weet dat je hem verder kunt helpen. En dat wil je hem niet onthouden.
Claim your fame
Wanda is een mooi voorbeeld van iemand die een enorme doorbraak heeft gemaakt en nu volop durft te staan voor wat ze in huis heeft.
Wanda baalde ervan dat zij als interim manager altijd in een operationele rol belandde. Waarbij zij moest samenwerken met managers die ze qua visie en aanpak makkelijk kon overtreffen. Haar handen jeukten om de zaken over te nemen, maar zij was niet in de positie. Behoorlijk frustrerend was dat. Ze las mijn nieuwsbrief al geruime tijd en opeens was ze er klaar voor. Ze wilde ook geen moment meer wachten en belde me terwijl ze bij de kapper zat om een eerste afspraak te maken
We zijn aan de slag gegaan om haar ambities vorm te geven. Inmiddels heeft Wanda een verhaal dat staat als een huis. Ze heeft haar branding uitstekend voor elkaar en haar presentatie gooit hoge ogen. De eerste stappen zijn gezet. Wanda komt er wel!
Is dit wel voor mij weggelegd?
Henry Ford heeft een hele mooie uitspraak gedaan over het menselijke potentieel.
” Als je denkt dat je het kunt, of je denkt dat je het niet kunt, je hebt altijd gelijk.”
Als jij werkelijk gelooft dat je in staat bent om je doel te bereiken, dan gaat het je ook lukken. Succes is echt een keuze.
Je zult moeten kiezen om ervoor te gaan terwijl je nog geen zekerheid hebt over het eindresultaat. En dat is soms wat angstig. Tara Mohr schreef hier een goed boek over met de titel Playing Big waarin zij elke vrouw oproept om zichzelf niet langer klein te houden. Ik heb al veel mensen aangeraden dit boek eens te lezen. En dat waren overigens niet alleen vrouwen
Tara Mohr geeft in haar boek een mooi voorbeeld van een succesvolle schrijfster die diverse lovende recensies heeft in vele grote kranten en lesgeeft aan een aantal gerenommeerde universiteiten. En toch zegt deze bekende schrijfster:
“ Op een dag zat ik naar de computer te kijken naar de lijst van dingen die ik de laatste jaren heb geschreven: essays, verhalen, boeken, blogs, van alles. Ik besefte dat ik aan al die stukken was begonnen met in mijn hoofd een bandje met: ‘ Dit wordt helemaal niks. Dit gaat niet lukken. Ik weet wel dat het weleens goed is afgelopen, maar ditmaal heb ik echt te hoog gegrepen. Ik krijg het vast niet voor elkaar, ik kan dit helemaal niet goed bedenken. Maar weet je wat? Ik doe het lekker toch!”
Als bekende en succesvolle mensen die tot de top horen in hun vakgebied nog geregeld worstelen met ernstige twijfels aan zichzelf, dan is het niet gek dat jij en ik daar ook last van hebben. Ga niet de discussie aan met dat stemmetje dat jou wil tegenhouden. Ga voor je ambities en maak iets moois van je leven!
Kun je wat hulp kunt gebruiken om je verhaal in de wereld te zetten en zichtbaar te worden met jouw authentieke merk? Kijk dan eens naar de online training Met een sterk merk naar een succesvol bedrijf.
https://depersonalbrandingcoach.nl/diensten/onlinetraining/
Ik help je graag met de succesvolle opbouw of groei van jouw bedrijf vanuit een ijzersterke positionering. Kijk eens bij mijn personal branding programma en bij referenties als je benieuwd bent wat mijn klanten hiervan vinden