Afgelopen week was ik te gast op een avond van Atos Interim Management. Op deze bijeenkomst werden de resultaten gepresenteerd van het onderzoek dat dit bureau houdt onder opdrachtgevers en interim managers. Atos onderzoekt jaarlijks hoe de interim markt zich ontwikkelt.Het bureau had relatief goed nieuws voor de meeste van de aanwezige interim managers. Hoewel veel organisaties in 2012 fors gaan saneren in het vaste personeelsbestand, lijkt de vraag naar externe managers in 2012 redelijk te stabiliseren. In de afgelopen jaren is het aantal interim managers in veel sectoren sterk afgenomen en deze trend lijkt zich nu te keren. Uitzondering hierop vormen echter de financiële dienstverlening en overheid, waar het aantal interim opdrachten sterk blijft dalen.
De meningen over de markt zijn verdeeld
Als je zo eens hier en daar wat op internet surft en je oor te luisteren legt, blijken meningen van de deskundigen alle kanten op te schieten. Ook de ervaringen van de interim managers die ik spreek, zijn wisselend. Sommigen zijn lekker aan het werk, anderen zijn al vele maanden zonder opdracht en zien de markt niet positief. Een interessant artikel geeft een goed beeld van de verschillende inzichten over de ontwikkelingen in 2012; http://www.zipconomy.nl/2011/12/de-interim-markt-in-2012-12-trends-volgens-12-experts/ Deze twaalf deskundigen hebben verschillende visies, maar over één ding zijn ze het in ieder geval allemaal roerend eens:
Stil zitten is geen optie!
Genoeg over slecht nieuws, de neergang van de economie, de eurocrisis en al die ellende. Veel mensen wentelen zich in het licht onbehaaglijke gevoel dat er “iets” moet veranderen, maar weigeren te onderzoeken wat dan wel. Met deze houding ga je het de komende tijd niet ver brengen.
Stil zitten tot de storm over waait is geen optie. 2012 wordt een jaar waarin je niet moet verdedigen wat je had, maar juist – tegen de wind in – nieuwe stappen moet zetten.
Maak van 2012 een jaar waar je met tevredenheid op kunt terugkijken. Omdat je nieuwe stappen hebt gezet, nieuwe inzichten hebt verworven en mooie opdrachten hebt mogen doen!
2012 wordt een jaar voor interim managers en zp-ers om gericht te werken aan hun personal branding. Ik citeer hierbij volmondig Edo Roggenkamp van de AIM4, een netwerkorganisaties van interim-managers: “In een matige markt is er toch een categorie interim managers die altijd aan het werk is/blijft. De basis is daarbij een goed, gespecialiseerd CV. Daarboven op een natuurlijke persoonlijkheid die er bij de eerste kennismaking staat en niet meer van het netvlies verdwijnt bij een opdrachtgever. Alles draait hierbij om de persoonlijke doorontwikkeling als mens en daarmee ook als (interim)manager.
Juist déze mensen, die gericht aan hun personal branding hebben gewerkt, kunnen zich nog onderscheiden tussen in de grote hoeveelheid beschikbare interim-managers.” Bij die categorie wil jij toch ook graag horen?!
Kom in beweging
Al jarenlang heb ik het boek “ Dromen, durven , doen “ van Ben Tiggelaar in de kast staan.Hij geeft voor mij heel mooi de basis aan van optimale personal branding:“ Niet iemand anders worden, maar méér jezelf zijn zoals je bent op je beste momenten.”
Meer jezelf zijn en toch veranderen, hoe werkt dat? Een besef van wat je wilt en wat je graag wilt vermijden, is een belangrijk begin. Een reden waarom je moeite gaat doen om je leven op een paar belangrijke terreinen actief te sturen. Verken de dingen waar je warm voor loopt en de dingen die je teleurstellen. Zet naar aanleiding hiervan een globale richting uit en ga aan de slag.
Een aantal vragen die je kunnen helpen:
• Wat bezielt mij en wat geeft mij energie?
• In wat voor omgeving wil ik werken?
• Wie ben ik: persoonlijkheid, karakter, intelligentie?
• Welke overtuigingen heb ik die mij helpen mijn ambities te verwezenlijken?
• Waar sta ik voor als professional?
• Welke expertise heb ik in huis en welke kennis wil ik inzetten voor mijn klanten?
• Wat kan ik goed? Welke talenten en capaciteiten wil ik verder ontwikkelen?
• Wat voor effect heeft mijn gedrag op mijn omgeving? Welke gedragseigenschappen maken mij succesvol?
Goed verhaal
Wanneer je helder in beeld hebt wat jouw kwaliteiten zijn, vertaal je dit in een wervend verhaal en een duidelijke positionering. Zoals je al hebt kunnen lezen bij moet je CV goed weergeven wat je in huis hebt evenals je LinkedIn profiel.
Jouw klant in beeld
Bedenk eens voor welke markt/klant je graag wilt werken. Aan welke expertise heeft jouw klant behoefte? Willen ze van jou een afgekaderd advies, zoeken ze een managementcoach of willen ze iemand die de oplossing implementeert of een project voor hen begeleidt? Welke problemen spelen er bij jouw klanten en in de markt waarin zij opereren waar jij een oplossing voor kunt bieden?
Communicatie; inzetten van de juiste middelen
Wanneer je jouw doelgroep helder in kaart hebt gebracht, kun je beginnen je vakkennis, ervaringen en deskundigheid te delen. Zodra je weet waar jouw doelgroep zich bevindt en je weet hoe je deze doelgroep kunt bereiken, kun je de juiste communicatiemiddelen gaan inzetten. Social media is daarbij een mogelijkheid die je echt niet over het hoofd moet zien. Zet LinkedIn voor je in om contacen te leggen, actief te zijn in de voor jou relevante discussiegroepen en geef blijk van je expertise. Overweeg een blog of nieuwsbrief.
Focus
Maak in je communicatie duidelijke keuzes omtrent dat wat je wel en niet wilt zijn, en wat je aan wilt bieden. Positioneren betekent dat je je onderscheidt ten opzichte van andere aanbieders en daarvoor is het nodig om een duidelijke focus aan te brengen. Wees niet bang dat je daarmee jezelf aan alle kanten beperkt. Zelf heb ik mij specifiek gericht op interim managers maar ik wordt ook benaderd door mensen met sollicitatie problemen en ben ook in gesprek met een outplacementbureau dat graag meer wil doen met personal branding. Klanten uit andere, aanpalende doelgroepen, komen toch meestal wel op je af.
Wees ook niet bang om fouten te maken. Durf eens wat uit te proberen. Je groeit vanzelf naar meer inzicht als je eenmaal begint te communiceren met je doelgroep. Zelf heb ik in september een programma op mijn site als dienst aangeboden voor interim managers dat 9 weken duurt. Ik merk dat men daar niet echt warm voor loopt. Dat traject duurt te lang. Vanaf januari ga ik daarom korte intensieve workshops aanbieden.
Je kunt altijd nog zaken aanpassen als je voortschrijdend inzicht opdoet. Maar kom in beweging, daar begint het allemaal mee! Maak een begin aan een spannend leerzaam en succesvol jaar! Ik ga je uiteraard helpen met alle onderdelen van personal branding; met workshops, coaching, tips en artikelen zodat je iedere keer weer nieuwe inspiratie op kunt doen om van 2012 een goed jaar te maken.
Met de juiste Personal Branding word jij zo uniek, opvallend en aantrekkelijk voor je doelgroep dat jij als expert in jouw vakgebied jouw ideale klanten gaat aantrekken.
Ik wens je mooie kerstdagen en een fantastisch 2012