Steve Jobs heeft er Apple mee op de kaart gezet. En ook jij kunt er ook je bedrijf mee laten groeien.

Met presentaties die impact hebben. Met artikelen die goed gelezen worden. Met websiteteksten waar je klanten rode oortjes van krijgen. Wat heb je hiervoor nodig? Een aansprekend verhaal en inzicht in de kracht van storytelling.

 

Waarom heeft storytelling zoveel impact op mensen? Dat is niet heel moeilijk uit te leggen. Stel je maar eens voor dat je in de zaal zit en een presentatie over je heen krijgt die bol staat van de grafieken en statistieken en wetenswaardigheden. Sheets volgepropt met bullets worden over jouw arme hoofd uitgerold. Je gaapt eens en vraagt je enigszins wanhopig af hoe je het komende uur moet doorkomen zonder in slaap te vallen.

 

Hoe anders zou het zijn als je een presentatie hebt die is opgebouwd als een spannend verhaal dat je meteen vanaf het begin bij de lurven pakt. Leer hoe je een goed verhaal vertelt en je hebt impact op jouw markt. Simon Sinek werd wereldberoemd met zijn TED talk over de golden circle. En hetzelfde gold voor Brene die met haar talk over kwetsbaarheid een ‘virale’ hit werd en diverse bestsellers verkocht.

 

In het bijgaande artikel lees je meer over de kracht van storytelling. Storytelling helpt je om je merk met veel impact in de markt te zetten. In mijn webinar van 27 of 28 juni vertel ik je hier meer over. Ook leer ik je de principes van Power Branding die maken dat je met meer gemak klanten aantrekt en je bedrijf laat groeien. Mis het niet en reserveer vast jouw plaats door op onderstaande link te klikken.

Voor meer informatie en reserveren plaats gratis webinar klik hier

 

 



Wat kun jij leren van TED talks?

 

Van TED talks kun je leren hoe jouw artikelen goed gelezen worden en hoe je mensen inspireert met jouw presentaties. De kracht van deze TED talks draait erom inhoudelijke wetenschappelijke onderwerpen zo toegankelijk mogelijk te maken. En daar kun je als adviseur met veel kennis van zaken nog wat van leren.

 

Ons brein heeft een voorkeur voor verhalende informatie: we hebben een verhaal nodig om abstract jargon, feitelijke opsommingen en cijfers te kunnen interpreteren. Dit komt omdat wij bij de informatie die tot ons komt context nodig hebben om die te kunnen interpreteren. Die context geeft een verhaal.

 

Onze ratio is namelijk niet zo zaligmakend als wij willen geloven. Hoogleraar psychologie Ap Dijksterhuis laat in Het slimme onbewuste bijvoorbeeld zien dat wij geneigd zijn onze ratio enorm te overschatten. We worden dagelijks bestormd door bergen prikkels en slechts een klein deel daarvan bereikt ons bewustzijn. Om wat met die vele prikkels te doen construeert ons bewustzijn een verhaal.

 

 

Verhalen werken beter

 

Afgelopen week kreeg ik nog een hulpvraag van een adviseur die een presentatie mocht houden op een belangrijke beurs. Zij barst van de kennis over haar vakgebied en dat is tegelijk haar handicap. Haar presentatie puilde uit van de feiten en kennis. Ik zie dat wel vaker. Je wilt teveel informatie kwijt waardoor je toehoorders het spoor al snel bijster zijn. We hebben dus veel geschrapt, structuur aangebracht en storytelling toegevoegd.

 

Verhalen werken beter dan een stortvloed aan informatie, managementjargon en loze kreten. Mensen willen niet nog meer informatie. Ze zitten tot over hun oren in informatie. Ze willen vertrouwen, vertrouwen in jou, in jouw doelen, in jouw succes, in het verhaal dat je vertelt.

 

Als jij een verhaal kunt vertellen dat prikkelt en uitdaagt. Dat herkenbaar is en je doet nadenken over jezelf of je vak. Dat inspireert om de zaken eens op een andere manier te bekijken. Dan kun je er zeker van zijn dat mensen jou niet snel meer vergeten.

 


 

Geen rocket science

 

Maak actief gebruik zou van storytelling. Lardeer je feiten met verhalen. Mensen lezen en horen graag verhalen, onze hersenen zijn er op ingericht. Voordat er boeken waren, leerden mensen alles door verhalen aan elkaar over te dragen. Niet voor niets hebben de TED talks sinds 2009 over de hele wereld zo’n grote schare met enthousiaste aanhangers.

 

Storytelling is op zich niet eens zo ingewikkeld. De beste managementboeken maken actief gebruik van verhalen. Er is vaak een concept of een model wat uit de doeken wordt gedaan. Daarbij geeft de schrijver voorbeelden van bedrijven of mensen die het model hebben toegepast, waar ze tegenaan liepen en wat het hen heeft opgeleverd. Vertel over jouw klanten die aanvankelijk weerstand ondervonden om je concept toe te passen en er toch mee aan de slag gingen. Of over de problemen waar ze mee worstelden en het mooie resultaat dat zij vervolgens met jouw concept bereikten.

 


 

Laat iets van jezelf zien

 

“ Persoonlijke verhalen maken jou aantrekkelijk omdat ze anderen de kans geven jou te leren kennen. Een verbinding met je ervaren is vaak een voorwaarde om je achter iemands ideeën te kunnen scharen.” Uit Echte leiders hebben een goed verhaal van Astrid Schutte

 

Voorbeelden gebruiken uit je eigen leven, of dan van anderen en passende metaforen inzetten, geven je verhalen meer impact. Zelf vertel ik vaak verhalen over mijn klanten (uiteraard niet met hun echte naam of functie). Zoals hierboven het verhaal van de adviseur die een presentatie moest houden. Dat zijn vaak verhalen die ook weer voor anderen herkenbaar zijn. Mensen vinden het heerlijk om te lezen over problemen van anderen die lijken op hun eigen problemen en worstelingen. En om dan te lezen hoe anderen datzelfde probleem hebben aangepakt en opgelost.

 

Ook vertel ik vaak verhalen over zaken die ikzelf heb geleerd. Bijvoorbeeld hoe ik zelf ooit alle vormen van ondernemerschap heb uitgeprobeerd voordat ik in 2010 mijn bureau succesvol in de markt heb gezet. Ik heb deelgenomen aan een franchise formule, heb als interim manager gewerkt en ook heb ik vanuit een part time baan mijn bedrijf opgezet. Daar heb ik veel van geleerd waar anderen ook wat aan hebben. Vertel over wat je raakt, laat zien dat je ook maar een mens bent en af en toe ook een foutje maakt. Dat maakt je menselijk en toegankelijk. Vertel echter liever niet over worstelingen waar je zelf volop inzet. Dan heb je nog onvoldoende afstand en kun je ook niets meegeven over wat je ervan hebt geleerd. Mensen kunnen dan vaak weinig met je verhaal.


Spreek de taal van je doelgroep

 

Realiseer je wel dat je het verhaal moet aanpassen aan de doelgroep waartegen je praat.

De aandeelouders van een koekjesfabriek hebben meer behoefte aan financiële informatie, terwijl medewerkers meer over dreigende ontslagen willen weten en consumenten juist geïnteresseerd zijn in de vraag of de koekjes niet te vet zijn of te veel suiker bevatten.

 

Met abstracte taal, managementjargon en vaagtaal kun je jouw verhaal niet goed vertellen. Dat blijkt onder meer uit de klinkende roep om politiek met een helder verhaal. Een politicus als Mark Rutte die niet alleen praat over beleidsmaatregelen, maar ook over mensen was alleen om die reden al een verademing na de koning van de wollige taal, Jan Peter Balkenende.


Feiten ter ondersteuning

Bedenk wel dat wanneer mensen erg geïnteresseerd zijn in een onderwerp, kun je niet kunt zonder argumenten en feiten die het verhaal ondersteunen. Ze willen niet afgescheept worden met een algemeen verhaal.

 

Je moet soms dus niet alleen een goed verhaal hebben, maar ook liefst over feiten, cijfers en argumenten beschikken. Uiteraard moeten verhaal, feiten en cijfers met elkaar in overeenstemming zijn.

 

Als je er een beetje oog voor hebt, liggen de verhalen op straat en maak je regelmatig zaken mee in je bedrijf die leerzaam kunnen zijn voor anderen. Met verhalen breng je meer magie in je communicatie.