Mooie plaatjes van exotische omgevingen, zonnige stranden, woeste bergen of gezellige stadjes. De social media staan er weer bol van. De vakantieperiode is aangebroken. Op die berg in Toscane kun je de zaken wat meer van een afstand bekijken. En je beseft dat je een aantal dingen anders aan wilt gaan pakken. Wellicht heb je te weinig omzet. Of je hebt een prima omzet maar je merkt dat je weinig energie meer krijgt van wat je doet. Je zit in een sleur en voelt je niet meer uitgedaagd. Je hebt het gevoel dat je meer in je mars hebt en toe bent aan een nieuwe stap. Maar hoe doe je dat? En waar begin je?

 

Keuzes maken die bij jou passen.

Ook jij komt wel eens op een kruispunt te staan waarbij de dingen die je altijd deed opeens niet meer goed voelen. Misschien bied je diensten aan waar je eigenlijk genoeg van hebt. Of heb je klanten aangetrokken die niet meer bij je passen. Je vraagt je af of je nog wel de juiste koers vaart. Dan kun je wellicht een beetje hulp gebruiken. Deze zomer ben ik met veel talentvolle adviseurs en consultants gestart die een nieuwe weg willen inslaan. Misschien herken jij je ook in het onderstaande?

  • Julia doet al een tijdje opdrachten waar ze niet blij van wordt. Zij is zichzelf hierdoor een beetje kwijtgeraakt en dat heeft ook iets gedaan met haar zelfvertrouwen Zij is op zoek naar een goed verhaal waaruit blijkt wat ze te bieden heeft.
  • Kees is klaar met de koers van het bedrijf waar hij al jaren werkt en heeft besloten voor zichzelf te beginnen. Hij wil dit meteen goed aanpakken en glashelder aan kunnen geven waarin hij zich onderscheidt van al die verandermanagers die ook in zijn markt actief zijn.
  • Linda krijgt meer verantwoordelijkheid bij het bureau waar ze werkt en dat voelt goed. Maar ze vindt het lastig om zichzelf stevig neer te zetten als ze bij een nieuwe klant aan tafel zit. Ze zoekt daarnaast ook naar haar eigen profiel binnen het bureau. Ze wil graag onderzoeken op welke thema’s zij zichtbaar wil zijn.
  • Jeroen werkt al partner bij een bureau dat het heel goed doet in de markt. Hij is bescheiden en doet niet veel aan profilering. In een gesprek geeft hij aan dat hij daar nu toch verandering in wil brengen. Het is toch vreemd dat veel van zijn adviseurs actiever zijn en dat hij daar als partner bij achterblijft. Hij wil meer van zichzelf laten zien op een authentieke manier die bij hem past.
  • Corine wil nieuwe diensten aan gaan bieden in haar bedrijf en nieuwe klanten aantrekken. 

Als je zaken wilt veranderen in je leven, is het belangrijk om eerst goed te onderzoeken wat je precies wilt veranderen en ook waarom je dat wilt. Om bewuste keuzes te maken die je daadwerkelijk verder brengen.  

Het (her)vinden van je passie

Jij bent het gezicht van je bedrijf. Daarom is het belangrijk om stil te staan bij de zaken waar jij je echt in onderscheidt. En ook is het goed om je te verdiepen in de zaken waar je energie van krijgt, waar je echt blij van wordt. Want je wilt je bedrijf opbouwen rondom datgene waar jij graag mee bezig bent. Je kunt alleen maar werkelijk inspirerend worden voor je omgeving als je zelf passie uitstraalt voor wat je doet. Passie is dus een belangrijke factor voor succes. Het is essentieel om je ondernemerschap in te vullen vanuit authentieke keuzes die passen bij jou als persoon. Het heeft geen zin om dingen te doen die niet bij je passen, want dat houd je niet vol.                                                               

Even terug naar de basis om (weer) te kunnen groeien

In beide gevallen is het dan goed even terug te gaan naar de basis.

  • Waarom doe je wat je doet? Wat drijft je hierin nu werkelijk?
  • Wat zijn jouw natuurlijke kwaliteiten? Zet je deze effectief in voor je bedrijf?
  • Welke doelen wil je bereiken met jouw bedrijf? Hoe ga je dat dan aanpakken?
  • Met welke klanten wil je graag werken? Hoe ga je die aantrekken?
  • Wat is jouw visie voor je bedrijf? Heb je eigenlijk wel een visie voor je bedrijf?

Neem ook eens de tijd om terug te kijken naar je loopbaan of naar het afgelopen jaar. Wat heeft je veel positieve energie gegeven en wat heeft veel energie gekost? In welke type opdrachten kun jij als geen ander excelleren?  

Een mooie proef om te bepalen of jij je passie hebt gevonden is de volgende: Zou je wat je doet ook voor niets willen doen? Als het antwoord “Ja’ is, heb je waarschijnlijk je passie gevonden. 

Gewoon lekker je passie te volgen en dan komt alles goed?

Maar alleen met het uitdragen van je passie ben je er meestal nog niet. Ik ken hele gepassioneerde ondernemers die nauwelijks in staat zijn om iedere maand weer de hypotheek te betalen. Je zult jezelf vervolgens op een herkenbare wijze moeten presenteren als specialist aan jouw specifieke doelgroep.

Begin eens met te kijken en te luisteren naar wat jouw klant echt belangrijk vindt en waar hij gelukkig van wordt. Wanneer jouw passie aansluit op een behoefte in de markt heb je een mooie basis. Waar ben je nu echt goed in en waar zitten jouw klanten eigenlijk echt op te wachten? De essentie is dat je duidelijk kunt maken voor jouw doelgroep waar je voor staat, wat je doet en welke unieke waarde je toevoegt aan de situatie van de ander. 

Je eigen pad gaan

Adviseurs die succesvol zaken doen, staan aan het roer van hun bedrijf of loopbaan en zijn geen speelbal van het krachtenveld om hen heen. Zij besluiten hun eigen unieke pad te gaan. Doen werk dat financieel-economisch interessant is maar tegelijkertijd ook persoonlijke vervulling geeft.

Ik help je hier graag bij

Soms kan het lastig zijn om alles weer eens even onder de loep te nemen als je dat alleen moet doen. Met een goede sparringpartner gaat alles veel sneller en heb je houvast en een klankbord voor nieuwe inspiratie. Ik help je daar graag bij. 

Mail naar saskia@depersonalbrandingcoach.nl of bel mij op 06 30 623 555.

www.depersonalbrandingcoach.nl