Heb jij stiekem nog ergens een paar grote dromen op de plank liggen waar je niets mee doet? Had je eigenlijk wat succesvoller willen zijn dan je nu bent? Een ander soort leven willen leiden? Meer willen betekenen? Of ben je intens tevreden met het leven dat je op dit moment leidt en heb jij niets meer te wensen?

Laat ik maar beginnen met iets op te biechten. Ik heb zelf ook een paar dromen die ik toch niet helemaal waarmaak. Ik heb een week op een berg in Toscane gezeten om een eerste aanzet te maken voor een boek over personal branding. Het was een geweldige week met een mooie groep, prachtige gesprekken en heerlijk eten. Maar het boek is er nog niet gekomen. Te druk met andere dingen.

Ook hoorde ik mezelf ooit zeggen: “Ik zou wel de vrouwelijke Ben Tiggelaar willen zijn op het gebied van personal branding.” Want ik vind dat Ben Tiggelaar het heel goed doet als personal brand. Het is toch leuk als je diverse bestsellers op je naam hebt staan. En dat mensen grif 1000 euro per persoon betalen om jou een dagje mee te mogen maken. Als je dan regelmatig 100 mensen in de zaal hebt zitten, heb je een leuk verdienmodel. Helaas ben ik nog niet zo ver. En eerlijk gezegd weet ik eigenlijk niet of ik wel behoefte heb aan zo’n groot podium. Dus misschien is dat wat mij tegenhoudt. Ik werk liefst met kleine groepjes voor een langere periode en ga met graag hen de diepte in.

Misschien heb jij ergens ook wel zo’n obstakel wat onbewust maakt dat je niet doorpakt?

Kloppen je dromen dan wel? Of zit er wellicht een ander gevoel achter dat wat je wilt bereiken? Zoals Bert die zijn werk zat is en roept dat hij in een mooi warm land een B&B wil beginnen. Hij had er nog niet over nagedacht dat je dan iedere morgen bij het krieken van de dag voor een ontbijt moet zorgen en elke dag keihard moet werken. Is dat wat je echt wilt? Of wil je gewoon ontsnappen aan die baan of dat bedrijf dat niet lekker loopt?

Dan kun je daar beter mee aan de slag gaan in plaats van blijven dromen over die B&B en intussen blijven hangen in je situatie.


Succesvol zijn willen we toch allemaal?

 

Bij de meeste mensen komt het succes niet vanzelf aanwaaien. Ik ken weinig uitzonderingen. Ook die mensen van wie jij denkt dat het bij hen allemaal vanzelf gaat, werken achter de schermen iedere dag keihard aan hun succes. Ze maken daarbij ook regelmatig fouten, proberen dingen die niet blijken te werken, leren daarvan en gaan weer dóór.

Eelco Smit, de schrijver van ‘De Regels en het spelletje’ zegt in zijn boek heel treffend het volgende over succes en het bereiken van je doelen:

‘Vandaag is precies hetzelfde als gisteren. Tenzij je bewust de beslissing maakt je leven anders in te richten, en jezelf constructieve gewoontes aanleert. Succesvolle mensen doen wat minder succesvolle mensen niet bereid zijn te doen of waarvoor ze te lui zijn om te doen. Ze zetten de stappen die nodig zijn, hebben discipline, nemen verantwoordelijkheid en maken hun handen vuil.’


Discipline en een stevige droom

 

Je kunt alleen maar echt ergens discipline voor opbrengen als je droom sterk genoeg is. Als je iets wilt bereiken moet je om te beginnen een duidelijke WHY hebben. Want als het voor jezelf niet glashelder is WAAROM je doet wat je doet, gaat het nooit vliegen. Je kunt het dan niet opbrengen om door te zetten als het tegenzit of als er andere zaken gaan spelen.

Dat boek lijkt me nog steeds leuk om te doen, maar mijn business hangt er niet vanaf. Ik heb bovendien veel mensen gezien die bakken met energie in zo’n boek steken en er verder niet veel effect van merken voor hun business. Dus je moet het wel heel graag willen en/of het heel goed en slim aanpakken. Mijn drive is kennelijk nog niet groot genoeg. Maar ik vind het leuk om te schrijven dus dat boek komt er nog wel. Daarbij geldt, voorlopig kan ik me nog steeds heerlijk uitleven in mijn blog.


Als er urgentie meespeelt

 

Vaak hoor je dat mensen echt het roer omgooien nadat ze geconfronteerd zijn met een persoonlijke crisis. Iemand die echt compleet bore out gaat van verveling door het werk bijvoorbeeld. Je bent echt helemaal klaar met je huidige situatie. Dat kun je niet anders meer dan in beweging te komen.

Marieke staat op een kruispunt staat in haar leven en haalt geen voldoening meer uit haar werk. Jarenlang was zij actief in banen met een hoog salesgehalte. Zij was daar ook best goed in maar zij haalt er de laatste jaren geen enkele energie meer uit. En eigenlijk heeft ze andere dromen. Ze is het ook zat om in loondienst te werken. Ze wil zelf bepalen hoe wat zij doet en met welke klanten. Wat zij echt graag zou doen?  Mensen begeleiden, trainen, opleiden, daar gaan haar ogen van glimmen.

“ Maar ja”, verzucht ze: “ Coaches en trainers, daar zijn er al zoveel van. Is daar nog wel een markt voor? En ondernemen is ook best een grote stap. Ik ben al achterin de veertig. Moet ik daar nog wel aan beginnen?  Maar ja, als ik het nu niet doe, zal het er wel nooit van komen.”


Dromen, durven en DOEN

 

“Doe ik het wel goed genoeg? Haal ik wel alles uit het leven? Haal ik wel alles uit mezelf? Waarom heb ik nog steeds niet wat ik wil?” Dat zijn vaak de vragen die maken dat mensen met hun personal branding aan de slag willen gaan. Er zijn gewoon af en toe van die momenten in je leven dat je toe bent aan iets nieuws en dan kun je twee dingen doen. Je kunt het voor je uit schuiven en hopen dat het over gaat. Of je maakt stappen om je droom te realiseren.

Ik geloof dat iedereen meer potentie in zich heeft dan je in een heel leven aan kunt boren.

Dat er altijd kansen en mogelijkheden zijn, als jij je zoveel mogelijk van je potentieel wilt benutten en geen genoegen wilt nemen met een middelmatig leven. Als je in niet die vicieuze cirkel wilt blijven hangen waarbij jij jezelf te klein houdt, kom dan in actie.


Hoe zie jij jezelf? Zie jij je volle potentie?

 

Dat begint bij bewustwording. In kaart krijgen waar jij energie van krijgt en welke talenten je kunt inzetten. Jouw natuurlijke kwaliteiten zijn vaak talenten die voor jou zo logisch zijn dat je ze haast niet meer als een bijzondere kwaliteit ziet. Als je die talenten durft te benoemen en er mee naar buiten treedt, kunnen er mooie dingen gebeuren.

Als je met je personal branding aan de slag gaat leer je ook beter de waarde inzien van wat jij in huis hebt. Want vaak heb je helemaal niet zo goed in de gaten waarom mensen graag met jou werken en welke expertise en talenten jou bijzonder maken.

De paradox is dat het eigen talent voor veel mensen soms zo gewoon is, dat ze het niet als bijzonder beschouwen. Of dat ze denken dat iedereen dat talent heeft. Om talent bij jezelf zichtbaar te maken heb je vaak anderen nodig. Om succesvol te worden heb je bovendien een verhaal nodig dat duidelijk maakt waar jij voor staat en wat jouw toegevoegde waarde is. Dit is de basis om een authentiek aantrekkelijk merk van jezelf te maken.

 


Heb jij een goed verhaal?

 

Je kunt fantastische kwaliteiten en een wereld aan ervaring in huis hebben, als je er geen aansprekend verhaal over kunt vertellen, spreek je er niemand mee aan.

Regelmatig hoor ik van talentvolle professionals dat zij grote moeite hebben om zichzelf op een aansprekende manier te presenteren. Ze missen hier opdrachten en klanten door.

Inmiddels heb ik honderden managers en consultants uit alle mogelijke branches mogen helpen om hun onderscheidende verhaal onder woorden te brengen en zichzelf goed te presenteren voor opdrachten. Samen brengen we een aantal aansprekende verhalen in kaart waarmee je moeiteloos kunt laten zien wat jij in huis hebt op een authentieke manier.

Met personal branding heb jij altijd een goed verhaal paraat waarmee je mensen kunt overtuigen van jouw toegevoegde waarde. Dat geeft heel veel rust en zelfvertrouwen in een markt die voortdurend in beweging is.

Ik help je daar graag bij, zeker als je nu denkt dat je geen goed verhaal hebt en niet helder hebt waarin jij onderscheidend bent. Neem dan gerust contact met mij op.

Mail naar saskia@depersonalbrandingcoach.nl of bel mij op 06 30 623 555.

www.depersonalbrandingcoach.nl