In vijf stappen je merk en je bedrijf onderscheidend positioneren


Koe-paars-300x225Het begint allemaal bij jou als persoon. Want mensen doen zaken met mensen.

Jij bent je bedrijf en klanten kiezen voor jou. Het is belangrijk dat je door middel van een treffende presentatie meteen duidelijk kunt maken wat je te bieden hebt. En daarbij mag je best een eigen mening hebben en heldere keuzes maken. Graag zelfs. Een sterk merk durft onderscheidend te zijn. Bijna alle sterke merken zijn licht recalcitrant. Denk maar mensen als Steve Jobs, Johan Cruijff, of Annemarie van Gaal. Ze hebben een eigen visie en ze staan ergens voor. Niet iedereen hoeft een fan van hen te zijn. Dat geeft niet. Ze realiseren hun eigen markt. Ze zijn eigenzinnig, ze blijven dicht bij zichzelf en dat maakt hen authentiek.


Ik ben zelf een enorme fan van Seth Godin, een bekende marketeer. In zijn boek ‘Purple Cow’ geeft hij feilloos aan wat iemand tot een sterk merk maakt. Stel je maar eens een overvol een weiland vol zwart-witte koeien voor met daartussen een paars exemplaar. Die valt op. Iemand die opmerkelijk is, is de moeite waard om over te praten. Het trekt de aandacht.

Als je opmerkelijk bent, is er een kans dat mensen niet voor jou kiezen. Maar aan de andere kant zullen klanten ook heel bewust juist voor jou kiezen. Omdat je hen aanspreekt met datgene waar jij voor staat. De klanten die bewust voor jou kiezen, zijn vaak ook de klanten waar je graag mee werkt. Mensen waar je een klik mee hebt. En dat werkt wel zo prettig!


De vijf stappen om je merk en je bedrijf succesvol op te bouwen:

  • Je brengt jouw ijzersterke authentieke merk in kaart. Nu kun jij klanten gaan aantrekken want voortaan kun je glashelder aangeven, wat je hen te bieden hebt.
  • Door het maken van een gerichte keuze voor jouw ideale klant – en jouw niche in de markt, gaan klanten zich herkennen in jouw aanbod. Voortaan kun je heel duidelijk communiceren welke problemen je voor hen oplost.
  • Wanneer je jouw authentieke merk en jouw unieke aanbod voor een duidelijke doelgroep kunt combineren, heb je een goede basis voor een slimme en succesvolle marketingaanpak. Voortaan werf je systematisch klanten.
  • Wanneer je een wervende website kunt maken, kun jij 24 uur per dag verkoop genereren. Voortaan krijg je méér klanten, terwijl je minder moeite doet.
  • Wanneer jij social media effectief leert inzetten, trek je heel gericht klanten naar je toe. Voortaan zoeken zij jou op, in plaats van jij hen.
 

Personal branding en social media een ijzersterke succesformule

Door een effectieve inzet van social media en het schrijven van artikelen die goed gelezen worden, trek ik mijn klanten naar mij toe. Mijn nieuwsbrief gaat per email naar duizenden lezers en daarnaast ben ik ook gastauteur op een aantal platforms. Door deze aanpak sta ik ook hoog in Google waardoor ik makkelijk gevonden wordt door mensen en bedrijven die zoeken naar iemand die verstand heeft van personal branding. Het levert mij een continue stroom van klanten op die dit ook willen leren. En die dit vervolgens ook met succes toepassen:

 

Het heeft er tevens toe geleid dat ik de leukste interim opdracht in jaren heb gekregen. Een geweldige veranderopdracht op een stevig senior managementniveau. Echt een opdracht waar ik mijn tanden in kan zetten en waar ik veel energie, plezier en voldoening aan beleef. Weet dat ik jou hiervoor nog steeds bijzonder dankbaar ben! “ Rob van Betuw, Senior manager Klantketenmanagement a.i.

 

 

 Benieuwd wat andere klanten zeggen? 



Hoe succesvolle personal branding leidt tot klanten, kansen en doorverwijzingen

Het is voor mensen ook makkelijker om iemand naar jou door te verwijzen als je je merk en je marketing goed voor elkaar hebt.  Zo kreeg ik recent nog spontaan een klant binnen die naar na een kort telefoontje besloot een traject bij mij te doen. Zij bleek doorverwezen te zijn door iemand uit mijn oude netwerk. Ik mailde hem om hem voor de doorverwijzing te bedanken en kreeg van hem te horen.

“Ik smul van je nieuwe E-book en daarom was het een kleine stap om haar naar je door te verwijzen. Binnen het bedrijf waar ik nu werk hebben we een kwartaaloverleg met de top 25 van de organisatie. Misschien nodigen we je een keer uit om iets over personal branding te vertellen. Sta je daar voor open ?

Uiteraard heb ik hem gemaild dat ik daar graag tijd voor maak.

Dit soort business kansen kun jij ook realiseren met een sterk merk, een goed beeld van de problemen en ambities van je klant en slimme marketing.

 

Wil je nu echt aan de slag met jouw personal branding?

Lees dan meer over de diensten van De Personal Branding Coach.