Ben jij ook ooit voor jezelf begonnen omdat je een groot verlangen had naar meer vrijheid?

Wilde je meer van jezelf kwijt in je werk en de dingen doen op jouw manier? Zelf je eigen opdrachten kiezen en met de klanten werken waar je blij van wordt?

 

Toch zie ik veel zzp’ers die een groot deel van deze vrijheid moeten inleveren en ook niet lekker rond kunnen komen. Zo las ik deze week in een tijdschrift een column van een journaliste die na een scheiding kostwinner was geworden en te weinig inkomsten had. Ze had er een baantje bij als receptioniste en werkte voor een lompe baas, iets waar ze diepongelukkig van werd.

 

Er zijn nog steeds veel zzp’ers die eigenlijk niet goed weten hoe ze aan opdrachten en aan klanten moeten komen. Dat doet iets met je en maakt het ondernemerschap soms behoorlijk zwaar.

Hoe komt dat toch en wat kun je er aan doen?

 


Anderen jouw opdrachten laten werven?

 

Als je het echt heel lastig vindt om aan klanten te komen kun je soms via een bureau gaan werken. Je levert daarmee vaak wel een deel van je vrijheid in en maakt je afhankelijk van andermans regels. Afgelopen week sprak ik een coach die zich aan een bureau had verbonden omdat ze via hen klanten kreeg. Maar inmiddels moest ze door het hele land werken waarbij de reiskosten en reiskilometers voor eigen rekening waren. En dat voor geen al te best uurtarief. Ook had zij zich aan het format van het bureau te houden en kon ze weinig van zichzelf kwijt.

 

Een trainer vertelde mij dat hij zijn agenda moest vrijhouden voor trainingen door het hele land. Die dan vaak op het laatste moment niet doorgingen. Daarbij moest hij ook iedere maand een flink deel van zijn fee afdragen omdat hij in een franchise zat. Ook in de maanden dat de omzet laag was, had hij toch een minimaal bedrag af te dragen. Dat voelde voor hem niet goed meer. Maar allebei deden ze het toch maar omdat ze het zelf erg lastig vonden om klanten te werven.

 


Je omgeving begint aan jouw ondernemerschap te twijfelen en jijzelf inmiddels ook

 

Als je merkt dat je geen plezier meer haalt uit het ondernemerschap, ga je wellicht weer naar banen zoeken. Zeker als je partner die jou eerst enthousiast steunde omdat jij je droom wilde volgen, begint te twijfelen aan de haalbaarheid van je plannen. Je voelt je onzeker en je gaat op zoek naar oplossingen.

 

Je struint het hele internet af en je belandt in een woud van gratis adviezen. De een roept dat je echt iets moet doen met Facebook want daar gebeurt het allemaal. De ander roept dat Facebook op zijn retour is en dat iedereen tegenwoordig op Instagram zit, ook bedrijven. Weer een ander beweert dat je aan social selling moet gaan doen via LinkedIn. En ook hoor je dat je zichtbaar moet worden en blogs moet gaan schrijven om je expertstatus op te bouwen. Inmiddels twijfel je zelf behoorlijk aan die expertstatus. Want als je echt goed bent in je vak dan zou het toch zo moeten zijn dat klanten jou makkelijker weten te vinden?

 

Laat je echt kansen liggen als je de gratis adviezen van al deze experts in de markt niet volgt? Je hebt geen idee waar je zou moeten beginnen en ziet door de bomen het bos niet meer. Wat is wijsheid?

 


Succesvolle marketing werkt alleen vanuit een samenhangend systeem

 

De reden dat je het niet redt met het verzamelen van allerlei losse informatie is dat je jezelf opzadelt met een verzameling van losse puzzelstukjes. Zelfs als je al een goede marketingkennis hebt, kom je daar niet veel verder mee. Goede marketing is gebaseerd op een systeem waarin alles een logische plek heeft. En daarnaast kun je dat systeem alleen maar voor jou laten werken als je er maatwerk van maakt. Als jij als woningstyliste werkt, kan Instagram of Pinterest een geweldig kanaal voor jou zijn om jezelf zichtbaar te maken voor jouw doelgroep. Terwijl je als loopbaancoach wellicht veel meer kunt bereiken als je weet hoe je LinkedIn effectief kunt inzetten.

 

Je kunt ook niet met alles tegelijk aan de slag, dus je zult goed onderbouwde keuzes moeten maken. Daarbij is het handig als je weet waar je op moet sturen.

 


Alleen een nieuwsbrief is niet genoeg

 

Deze week had ik een adviesbureau aan tafel dat op zoek is naar meer klanten. Hoewel ze een wereld aan kwaliteiten en ervaring in huis hadden, was het lastiger geworden om aan opdrachten te komen. Dit kwam door een aantal ontwikkelingen in de markt waar ze geen grip op hadden. Ze waren voortvarend aan de slag gegaan met nieuwsbrieven maar helaas vielen de resultaten tegen.

 

Ik zal niet zeggen dat het slechte nieuwsbrieven waren, integendeel, ze hadden er een vakkundige journalist voor ingehuurd. Maar het versturen van nieuwsbrieven is niet genoeg. Er zitten nog meer elementen in een goede marketingstrategie die je moet inzetten om op een systematische manier een consistente stroom van klanten aan te trekken.

 


Voor een goed marketingsysteem moet je een aantal dingen op orde hebben:

 

  • Je begint met je merk: breng je authentieke merk en merkverhaal in kaart. Nu kun jij klanten gaan aantrekken want voortaan kun je glashelder aangeven, wat je hen te bieden hebt.
  • Breng je markt in kaart : weet alles van de wereld van jouw klant en zorg dat je duidelijk kunt communiceren welke problemen je voor hen oplost.
  • Zorg voor een onweerstaanbaar aanbod waar je klant gretig naar wordt. Laat je klant eerst jouw deskundigheid zien door gratis je kennis te delen en bouw vervolgens aan een compacte serie van diensten; van goedkoop naar high end.
  • Leer social media effectief inzetten. Leer iets over contentmarketing. Als je weet hoe je informatie maakt en deelt die inspireert en informeert, zoeken klanten jou op in plaats van jij hen.
  • Zorg voor een wervende website. Als je leert hoe neuromarketing werkt, kun jij 24 uur per dag verkoop genereren. Zorg dat klanten die op jouw website belanden zich inschrijven voor jouw mailinglijst en zorg dat die lijst blijft groeien. Ze zeggen niet voor niets ‘The money is in the list’.
  • Leer verkoopvaardigheden. Als jij een presentatie mag geven, wil je daarna niet met lege handen naar huis gaan. En als je een klant aan de lijn krijgt, wil je hem niet pushen maar goed helpen om een goede beslissing te maken als je denkt dat je hem kunt helpen.
  • Do the work. Het werkt niet als je deze zaken niet consistent en congruent toepast. Het kost wat discipline maar het levert ook veel op. En als je weet hoe het systeem met elkaar samenhangt werk je effectief en breng je een vliegwiel op gang dat je bedrijf laat groeien.

Wil jij echt doorpakken met je bedrijf?

Ben je gedreven om er echt voor te gaan? En vind je het leuk om nieuwe dingen te leren? Dan heb je de juiste instelling om een succes te maken van het ondernemerschap.

Wil je meer weten over hoe je met sterke authentieke personal branding je bedrijf succesvol in de markt kunt zetten? En kun je hierbij wel wat hulp gebruiken? Neem dan gerust contact met mij op.

Mail naar saskia@depersonalbrandingcoach.nl of bel mij op 06 30 623 555.