De arbeidsmarkt trekt aan maar is nog steeds behoorlijk concurrerend. Het is niet zo dat de banen voor het oprapen liggen en voor iedere leuke functie zijn er vele gegadigden. Dat maakt het best spannend als jij jezelf moet presenteren. Misschien doe je je stoer voor maar je zou het toch een afgang vinden als een ander met die baan of die leuke opdracht naar huis gaat en jij niet. Ook voor veel ondernemers is het lastig om zichzelf te presenteren bij een nieuwe klant.

In al deze situaties geldt dat jij jezelf moet verkopen. En dat voelt toch kwetsbaar. Een afwijzing voelt dan behoorlijk persoonlijk, ook al is het niet zo bedoeld. Het is niet fijn om te horen dat een ander beter in het profiel paste. Dat met een andere kandidaat een betere klik was. Of dat een andere partij een aanbod had dat de klant meer aansprak dan jouw prachtige training waar je met veel liefde aan hebt gewerkt.


Hoe je met 5 minuten voorbereiding jezelf altijd krachtig presenteert

Veel mensen voelen zich onzeker als zij op gesprek gaan en ‘zichzelf moeten verkopen’ Zeker als je al eens bent afgewezen kan dat een aanslag doen op je zelfvertrouwen.

Wat kun je daaraan doen? Toevallig heb ik net een boek aangeschaft dat hierover gaat. Dr. Rob Yeung schreef een boek over overtuigingskracht met als titel ‘ Overtuigingskracht. Make an impact’. Hoewel ik nog niet eerder van hem had gehoord is Rob Yeung naar eigen zeggen een toonaangevend psycholoog en expert op het gebied van zelfvertrouwen en leiderschap. Wat mij wel aanspreekt is dat hij zeg een scepticus te zijn in zijn werk als organisatiepsycholoog. Hij levert graag wetenschappelijk bewijs en kan daarnaast leuk vertellen.

Zijn boek gaat over wat mensen opmerkelijk maakt. Een onderwerp dat mij als personal branding coach uiteraard altijd interesseert. In zijn boek beschrijft hij een leuke oefening waarmee je een krachtige presentatie neerzet als je jezelf moet verkopen. Het is een hele simpele oefening en kost je hooguit 5 minuten.


De magische 5 minuten-oefening

De oefening gaat als volgt:‘ Neem 5 minuten de tijd om iets op te schrijven over een situatie waarin jij je heel sterk hebt gevoeld.’

Doe dit voordat je een interview hebt voor een nieuwe opdracht of baan of jezelf moet presenteren bij een nieuwe klant. Uit onderzoek kwam naar voren dat 68,4 % van de mensen die deze oefening deden voordat zij zichzelf moesten presenteerden het gesprek met goed gevolg afsloot. Dat is toch bepaald geen slechte score.


Sollicitatiebrieven die overtuigen

De kern van de oefening is dat je jezelf een positieve boost geeft waardoor je in de juiste gemoedstoestand komt. En het blijkt werkt zelfs te werken als je deze korte oefening doet voordat je een sollicitatiebrief schrijft!

Onderzoekers lieten in een experiment Nederlandse proefpersonen voorafgaand aan het schrijven van een sollicitatiebrief terugdenken aan een moment waarop ze zich succesvol voelden. Het bleek dat de brieven van de mensen die vooraf een herinnering opriepen aan een succeservaring  opmerkelijk positiever scoorden. De lezers van de brieven konden niet verklaren waar dat aan lag. Ze keken naar de lengte van de brieven, het aantal zinnen en het taalgebruik. Ze hadden geen idee hoe het kwam maar toch straalden de brieven meer zelfvertrouwen uit. Bizar toch?


Wat is jouw Donald Duck moment?

Ook Ben Tiggelaar heeft wel eens een artikel geschreven over dit fenomeen.

Hij vroeg de deelnemers aan een seminar om een persoonlijke ervaring uit te wisselen die ‘boven verwachting’ was. Een van de deelnemers had een prachtverhaal uit zijn kinderjaren.

“Ik weet nog goed dat er een belangrijke kleurwedstrijd was georganiseerd door het weekblad Donald Duck. De winnaar mocht z’n schoolklas meenemen naar een pretpark. Ik kleurde en kleurde. Blijkbaar kleurde ik zo fanatiek, dat mijn ouders op mij begonnen in te praten en dingen zeiden als: “ Er doen heel veel kinderen mee die ook mooi kunnen kleuren.”

Ondanks het goedbedoeld temperen van de verwachtingen door zijn ouders, kleurde hij door en won -natuurlijk- de wedstrijd. Maar zijn verhaal had nog een staartje. De man, inmiddels een eind in de veertig, vertelde dat hij zijn Donald Duck-ervaring nog regelmatig bewust herhaalde in zijn hoofd.

“Ik werk in de verkoop en telkens wanneer ik een afspraak heb met een echt lastige klant, zeg ik tegen mezelf, terwijl ik de auto parkeer: dit wordt lastig… Maar hé, het kan nooit zo lastig zijn als het winnen van de kleurwedstrijd van de Donald Duck!”


Wat je allemaal met een Donald Duck-moment kunt doen

Eigenlijk kun je zo’n Donald Duck-moment overal voor gebruiken. Niet alleen als je wat gespannen bent omdat je jezelf moet verkopen. Maar ook bijvoorbeeld als je iets (nieuws) doet waarover je jezelf onzeker voelt. Je kunt altijd zelfvertrouwen putten uit je eigen Donald Duck-ervaring.

Zelf had ik een hele grappige Donald Duck-ervaring toen ik werd uitgenodigd om een gastcollege te geven van een hele middag. Ik werkte toen als headhunter en mijn ervaring met het geven van trainingen en presentaties was niet heel groot. Dus toen ik werd gevraagd voor een gastcollege voor een Hogeschool vond ik dat een leuke uitdaging. Zoals Pippi Langkous al zei: “Ik heb het nog niet gedaan dus ik denk dat ik het wel kan.”

Uiteraard had ik me grondig voorbereid. Ik had een presentatie gemaakt met voor alle deelnemers een mooi werkboek, interactieve oefeningen en een indeling voor de middag. Kortom ik was er helemaal klaar voor. Vol enthousiasme presenteerde ik wat we die middag gingen behandelen aan een groep van 15 HRM-ers. Die keken mij bijzonder glazig aan. Waarop iemand zijn hand opstak en opmerkte: “ Dit hebben wij allemaal al behandeld!”

De opleidingsmanager die mij introduceerde trok enigszins wit weg en geneerde zich hogelijk. Kennelijk was de interne communicatie niet erg best. Ze vroeg mij of ik een pauze wilde inlassen. Dat leek mij niet veel aan de situatie te veranderen. Dus vroeg ik aan de groep: “Nou, dat is wel een verrassing. Maar goed, waar willen jullie het dan vanmiddag graag eens over hebben?”

Na enige onderling overleg leek het hen wel leuk om die middag aan te slag te gaan met strategisch loopbaanmanagement. Zo geschiede. Die middag heb ik een complete masterclass bij elkaar geïmproviseerd over loopbaanmanagement, inclusief oefeningen, rollenspellen etcetera. Aan het einde van de middag bedankten de deelnemers mij voor de leerzame en inspirerende middag. En zelf ging ik stuiterend van de adrenaline op wolkjes naar huis. Ik had een topmiddag gehad!

Mijn eigen Donald Duck-moment ervaring heb ik nog vaak gebruikt wanneer ik als beginnende trainer weer voor een nieuwe groep stond. Maar ook in andere situaties gaf het mij iedere keer weer een boost als ik hieraan terugdacht.

Kijk ook eens wat jouw Donald Duck-momenten zijn en zet ze in als je wel wat extra zelfvertrouwen kunt gebruiken. Voor meer tips over dit onderwerp kan ik je het boek van Rob Yeung overigens van harte aanbevelen.

 

P.s., Op 14 december geef ik weer mij masterclass “Succesvol bloggen” waarin je onder andere meer leert over de kracht van storytelling. Je leert het CAST model dan ook in de praktijk toepassen en nog veel meer, zoals het schrijven van een blog in 15 minuten. Hou daarom de nieuwsbrief en mijn Facebookpagina in de gaten zodat je niets mist.

Wil je meer weten over hoe je met sterke authentieke personal branding jezelf en je bedrijf succesvol in de markt kunt zetten? En kun je hierbij wel wat hulp gebruiken? Neem dan gerust contact met mij op. Mail naar saskia@depersonalbrandingcoach.nl of bel mij op 06 30 623 555.