Wil jij impact maken? Dan helpt het niet om je te presenteren als een grijze muis. Helaas is dat iets wat veel adviseurs onwillekeurig doen. En ze hebben niet door waar dit door komt. Ik zie het iedere dag gebeuren en ik vind het echt zonde. Want jij hebt zoveel in huis en je doet jezelf tekort als je jezelf niet overtuigend presenteert. Als je aan tafel zit, zal het wellicht nog wel goedkomen. Dan ben je in gesprek met je klant en kun je laten zien wat je te bieden hebt. Maar om aan tafel te komen moet je eerst een goed verhaal hebben. En daar gaat het vaak fout.

Mag ik even heel eerlijk met je zijn? Als jij als adviseur vertelt dat jij Scrum Master bent, Agile werkt of dat je een groot aanhanger bent van Lean management, komen mijn gaapspieren spontaan in actie. Dat geldt overigens ook als je mij als organisatiecoach of verandermanager vertelt dat je ‘veranderingen samen met de mensen doet’.  Of dat je mensen helpt met leiderschapsissues.

Mijn blik wordt troebel en mijn geest gaat op non-actief. En ik vrees dat dit ook geldt voor jouw klanten.

Het is natuurlijk heel fijn dat jij zo enthousiast kunt zijn over een bepaalde methodiek. Maar de hele wereld doet al iets met Scrum, met leiderschap of werkt Agile. Hiermee maak je echt het verschil niet meer.

Als ondernemer ga je niet floreren door jezelf te presenteren als de grijze muis die doet wat iedereen al doet. Er is iets meer nodig. En dat is een eigen visie die jou onderscheidt van al die anderen die doen wat jij ook doet. Durf jij eigenzinnig jezelf te zijn in je bedrijf? En wat zou het je opleveren als je op dat vlak wat meer lef had?  


Waarom de wereld paarse koeien nodig heeft.

Seth Godin, zeg in zijn Purple Cow ‘verander de business door buitengewoon te zijn’.

Godin wordt beschouwd als de beste intuïtieve marketeer van de afgelopen jaren. In zijn boek geeft hij feilloos aan wat iemand tot een sterk merk maakt. Stel je maar eens een weiland voor vol zwart-witte koeien met daartussen een paars exemplaar. Die paarse koe, die valt op. Iemand die opmerkelijk is, is de moeite waard om over te praten. Het trekt de aandacht. Het is anders. Wil jij ook opmerkelijk zijn?


 

Hoe eigenzinnig mag jij zijn?

Eigenzinnigheid en lef, de wereld smult ervan. Mensen die iets anders toevoegen, een frisse blik hebben op iets, of een aanpak ontwikkelen die de markt op zijn kop zet. We zijn dat echter niet gewend, want zo zijn we niet opgevoed. Vanaf het moment dat we naar school gaan, leren we dat opvallen vrijwel altijd fout is. Stiekem willen we echter graag een ‘gamechanger’ zijn in onze branche of in ons vak.

Zelf ben ik dol op eigenzinnige mensen. Kan enorm genieten van ondernemers die sterke keuzes durven te maken en hun eigen weg gaan. Misschien omdat ik zelf ook behoorlijk eigenwijs ben. Niet voor niets kreeg ik als twintiger al te horen dat ik eigenlijk geschikter was voor het ondernemerschap dan voor het ‘werken voor een baas’. Omdat ik van huis uit geen voorbeelden had van ondernemerschap heeft het nog lang geduurd voordat ik voor mezelf ben begonnen.

Jarenlang heb ik gewerkt in behoorlijk traditionele omgevingen. En daar word je toch ook onwillekeurig stevig door beïnvloed. Dus ik snap als geen ander dat het voor jou ook een uitdaging is om jouw eigen visie in de wereld te zetten. En nog steeds blijft het ook voor mij een uitdaging en zoektocht om als ondernemer steeds meer mijn eigen spoor te trekken. Ik deel dus graag wat mensen of bedrijven met je die mij hierin inspireren.


Coolblue geeft een nieuwe betekenis aan klantvriendelijkheid

Het bedrijf is een leverancier van elektronica, maar wel een bijzondere. Coolblue doet ‘alles voor een glimlach’. Coolblue heeft klantgericht denken in de genen en probeert klanten voortdurend positief te verrassen. Dat is ook hun slogan. “Doen wat de klant een krullend mondhoekje bezorgt” zo zegt Zwart, de CEO. We willen een voorbeeldbedrijf zijn voor andere bedrijven in klantgericht ondernemen. Een voorbeeldbedrijf zijn, betekent dat je het op zo’n manier doet dat andere bedrijven denken: zo zouden wij het ook moeten doen. Het is bijna de overtreffende trap van de overtreffende trap.”


Een andere kijk op leiderschap

Allard Droste vindt ik een mooi voorbeeld van een Nederlandse ondernemer die inspireert door anders te denken over leiderschap. Hij schreef hier een lezenswaardig boek over met als titel Semco in de polder. Droste heeft zich laten inspireren door de filosofie van Ricardo Semler, eigenaar en CEO van het Braziliaanse Semco, die het heeft aangedurfd om van z’n 5000 medewerkers medeaandeelhouders te maken. Droste heeft hier een geheel eigen Nederlandse polderversie van gemaakt. De afgelopen tien jaar heeft hij een bureaucratisch bedrijf (Aldowa) omgetoverd tot een zelfsturende en gemotiveerde werkomgeving die winst maakt. Met prijzen als de Metaalunie award, VNO-NCW Nieuwe Helden of FD Gazelle als gevolg. Deze succesfactoren past Allard Droste ook toe als investeerder, coach en spreker.


Schorum; authentiek, eigenzinnig en wereldberoemd

Alleen in Rotterdam kun je via internet al meer dan 400 kappers vinden. Net als het vak van adviseur is het vak van kapper geen erg opmerkelijk vak. Dat zelfs een kleine kapper uit Rotterdam wereldberoemd kan worden, bewijst dat de wereld voor je openligt als je echt opmerkelijk bent.

Ik moet toegeven, die baarden die ze daar hebben zijn op zich inmiddels niet meer onderscheidend. Maar probeer daar even doorheen te kijken. Want Schorem is een beleving.

Bij Schorem stap je binnen en beland je in de tijd van de fifties. Bevolkt door kappers met een stevig Rotterdams accent, baarden, bolhoeden en overal tatoeages. Mensen van over de hele wereld komen naar deze barbier aan de Nieuwe Binnenweg om zich een nieuw kapsel te laten aanmeten. Met een borrel in hun hand en een muziekje op de achtergrond wachten klanten geduldig op een ambachtelijke knip- en scheerbeurt in deze vrouwvrije zone.

Ook heeft Schorem een succesvolle eigen webshop en hebben zij hun eigen barbiersopleiding opgezet en er zijn driedaagse masterclasses. “De kwaliteit van ons werk – het knippen – is van een heel hoog niveau, dus door dat de wereld in te sturen, ben je een inspiratiebron voor anderen. Iets waar we ongelooflijk trots op zijn, maar waar we ook kei- en keihard voor moeten werken.”

Op Facebook heeft Schorem meer dan een miljoen volgers.

“We zijn altijd bezig om te kijken welke content het beste werkt, om vervolgens weer andere dingen hieromheen te verzinnen.. Dankzij Facebook en Instagram hebben we voor elkaar gekregen om in meer dan veertig landen de bladen te halen en dat is best bijzonder.


Floreren door keuzes te maken

Er is ook in jouw werkveld vast van alles dat vervangen zou kunnen worden door een beter alternatief. Klanten hebben vaak de neiging in kant en klare oplossingen voor hun problemen te denken. Met jouw expertise kun je een probleem van een klant benoemen en daarbij een oplossing bieden waar hij zelf nog nooit aan had gedacht.

  • Is de klant gewend te werken met tamelijk onzinnige regels en procedures? Hoe zou dit effectiever en soepeler kunnen en wat zou dit voor resultaten opleveren?
  • Zijn er binnen de wereld van jouw klant verouderde werkwijzen gangbaar die niet meer van deze tijd zijn? Hoe zou dit anders kunnen?
  • Kun je spreken van gedrag of een cultuur die onwenselijk is? Hoe zou je dit kunnen ombuigen?
  • Is er een vorm van dienstverlening die jouw bedrijf nu biedt en die op bepaalde punten verbeterd kan worden?
  • Wat kan je bedenken waardoor de klant verrast wordt omdat het anders of beter is dan hij had mogen verwachten?

Wil jij een frisse blik op je presentatie en wil je leren hoe je een goed verhaal kunt houden waarmee je aan tafel komt bij de juiste klanten? Neem dan gerust contact met mij op.

 

 

Mail naar saskia@depersonalbrandingcoach.nl of bel mij op 06 30 623 555.

www.depersonalbrandingcoach.nl