Verhalen met kleefkracht zijn verhalen die je nooit meer vergeet. Waarschijnlijk kun je het verhaal zelf, na het een keer gelezen te hebben, zo navertellen. Dat komt omdat het verhaal is opgebouwd rond een aantal principes die maken dat een idee word geadopteerd door mensen. Als je deze ideeën toepast op jouw eigen teksten en verhalen, kun je jouw communicatie, jouw blogs en je presentaties aanzienlijk meer kleefkracht geven.

 

Verhalen met kleefkracht en de kracht van storytelling zijn belangrijke principes waarmee jij je merk krachtig in de markt kunt zetten.

 

Als ondernemer wil je graag dat jouw ideeën impact hebben bij je klanten. Je wilt dat je ideeën aanslaan en dat mensen naar je luisteren en jouw adviezen ter harte nemen. Veel mensen weten echter niet goed hoe ze ideeën effectief over het voetlicht kunnen brengen.


 

Change your words, change the world


Het onderstaande filmpje wil ik graag even met je delen. Gewoon, omdat ik iedere keer als ik het zie, er weer door gegrepen word. Dit mooie ingetogen filmpje geeft perfect weer hoe krachtig woorden kunnen zijn.















 

 



 

 

 

Geweldig toch als je mensen met een simpele tekst zo in beweging weet te brengen?

 


Hoe bereik jij dat jouw verhalen impact hebben bij jouw klanten?


De broers Dan en Chip Heath, twee knappe koppen, hebben hier een diepgaand onderzoek naar gedaan. Zij ontdekten de zes belangrijke geheimen van verhalen die blijven hangen.

Misschien heb je wel eens het verhaal gehoord van de man die een zakenreis maakte en een borreltje ging drinken in een plaatselijke bar. Hier werd hij benaderd door een aantrekkelijke vrouw die hem vroeg of zij hem nog een drankje aan mocht bieden. Hij was verrast en gevleid. ‘Graag’ , zei hij. Na een gezellige avond werd hij de volgende ochtend wakker in de badkuip van zijn hotelkamer, zijn lichaam onder het ijs. Naast hem lag een briefje: ‘Beweeg je niet, bel het alarmnummer’. Op een kruk naast het bad lag een mobieltje.

De telefoniste die hij aan de lijn kreeg, wist al snel wat er aan de hand was. ‘ Geen paniek, meneer, maar waarschijnlijk is een van uw nieren gestolen. Er is een bende orgaandieven actief in de stad en die hebben u te pakken gehad. De ambulance is onderweg, Blijf rustig liggen tot we bij u zijn.’

Zo’n broodjeaapverhaal blijft makkelijk hangen om dat het voldoet aan de factoren van een verhaal met kleefkracht.

 

 

De zes succesfactoren voor verhalen met kleefkracht

 


Principe 1: eenvoudig 

Schrappen, schrappen en nog eens schrappen, tot je alleen de kern overhoudt, daar komt het op aan. Een geslaagd advocaat zegt: als je tien punten aanvoert, dan zal de jury er geen een onthouden, ook al zijn ze alle tien prima. Gebruik er hooguit drie in je verhaal.

 

Principe 2: onverwacht

Doorbreek een verwachtingspatroon. Trek aandacht door een element van verrassing, een emotie waardoor mensen alerter worden en zich beter concentreren.

 Principe 3: concreet

Leg zaken uit in termen van menselijk handelen, van zintuiglijke informatie. Missie, synergie, strategie en visie zijn zulke abstracte woorden dat ze bijna elke betekenis verliezen. Van nature beklijvende verhalen die wemelen van concrete beelden: badkuipen met ijs, scheermesjes in appels etc. – want onze hersenen zijn erop gebouwd om concrete gegevens te onthouden.

 Principe 4: geloofwaardig

Ideeën moeten hun eigen geloofwaardigheid hebben. Mensen willen ze liefst kunnen toetsen of uitproberen. Mensen grijpen hiervoor vaak naar harde cijfers. Ronald Reagan stelde destijds gewoon een eenvoudige vraag waarmee de kiezers zelf de proef op de som konden nemen: “Voordat je gaat stemmen moet je gewoon afvragen of je beter af bent dan vier jaar geleden”. Een slimme vraag na jaren van stagnerende economie onder de vorige president.

 

Principe 5: met gevoel

 

Zorg dat mensen iets voelen bij jouw verhaal. We zijn geprogrammeerd om iets te voelen voor mensen, niet voor abstracte zaken. Soms moet je zoeken naar de juiste emotie om zaken te kanaliseren. Het filmpje van de blinde bedelaar is hier een aansprekend voorbeeld van.

 

Principe 6: storytelling

 

Je kunt zorgen dat mensen zich verbinden met je ideeën door het vertellen van verhalen. Mensen zijn dol op verhalen, niet op theoretische beschouwingen. Verhalen blijven hangen. Brandweerlieden wisselen daarom na elke brand hun ervaringen uit in de vorm van verhalen; na jaren van zulke verhalen beschikt het corps over een rijk palet van kritieke situaties waarmee ze te maken krijgen, èn de geschikte respons op dergelijke situaties.



Inspireer jij je omgeving?


Wil jij je ideeën op een effectieve manier onder de aandacht brengen en je klanten inspireren?

Deel dan je visie en je kennis in de vorm van verhalen, en als je dat goed doet, hangen ze aan je lippen. Klanten gaan je kennis waarderen en je bouwt op effectieve wijze aan je know like trust factor.

 

Ik help je graag met de succesvolle opbouw of groei van jouw bedrijf vanuit een ijzersterke positionering. Kijk eens bij mijn personal branding programma en bij referenties als je benieuwd wat mijn klanten hiervan vinden.

Heb je vragen? Neem dan gerust contact met mij op. Mail naar saskia@depersonalbrandingcoach.nl of bel mij op 06 30 623 555