Heb jij ook een hekel aan al die drukte in je mail en op social media?

Het lijkt wel of iedere zzp’er tegenwoordig zijn eigen nieuwsbrief moet hebben. Regelmatig ontvang ik mail van mensen waarvoor ik mij niet heb ingeschreven. Mijn tijdlijn op LinkedIn of op Facebook wordt voortdurend overspoeld met reclameachtige berichten. Het wordt wel wat veel allemaal.

 

En ik snap het wel. Iedereen heeft tegenwoordig geleerd dat je als zzp’er iets aan contentmarketing moet doen. Maar het begint zo langzamerhand een beetje een wildgroei te worden van ‘grappige quotes’ en blogartikelen in de categorie ‘ 13 in een dozijn’. Natuurlijk vind ik ook dat je als zzp’er zichtbaar zou moeten zijn. Hoe moeten klanten anders weten dat jij bestaat? Maar kan het allemaal niet wat kwalitatiever?

 

 


Marketingrumoer is prima, maar verzand niet in trucjes

 

Bij veel ‘marketinggoeroes’ die op internet actief zijn, leer je dat je actief moet zijn op social media.

En die methodes zijn prima hoor, ik pas ze zelf ook toe. Echter, in mijn mailbox verschijnen de laatste tijd steeds meer van die zouteloze mails. Met eindeloze verhalen die vooral over de afzender gaan en waar ik weinig mee kan. Dat kan toch niet de bedoeling zijn.

 

Ik heb zelf een marketingachtergrond en ik weet dat goede marketing echt werkt. Op zich ben ik ook een voorstander van bloggen. Ik zie dat als inspiratiemarketing. Klanten helpen door hen op nieuwe ideeën te brengen, verhalen delen waarin zij zichzelf herkennen en kennis overdragen waar mensen wat aan hebben.

 

 


 

Hoe kun je jouw klant verrassen?

 

Hoe kun je je klant verrassen? Dat kan in hele kleine dingen zitten. Een leuk voorbeeld: Laatst had ik een blouse besteld bij een het online kledingmerk JE M’APPELLE ® Vervolgens kreeg ik een grappig filmpje binnen om de order te bevestigen.

 

 

 

Wel een beetje jammer dat vervolgens een minder aantrekkelijke bezorger mijn pakketje kwam bezorgen J Maar ja, je kunt niet alles hebben. Toch heeft zo’n klein gebaar meteen tot gevolg dat het merk een hoge gunfactor bij mij heeft verworven.

 


Hoe onderscheid jij jezelf?

 

Ik hoor het veel mensen verzuchten. ‘Als iedereen al blogt en dagelijks druk is op social media, hoe val ik dan nog op? Wat heb ik eigenlijk te melden? Waar zitten mijn klanten op te wachten?’

 

Je hebt helemaal gelijk als je daar eerst eens goed over nadenkt. Je wilt immers voorkomen dat jij de zoveelste bent die verzandt in trucjes zonder inhoud. Laat jouw eigen authentieke verhaal de basis zijn van jouw communicatie en uitstraling in de markt. Deel kennis waar je klant echt wat aan heeft. Vermijd daarbij taal waar je klant al bij voorbaat van moet gapen. Zorg dat je niet de zoveelste trainer of organisatieadviseur bent die ‘teams in beweging brengt’ of ‘organisaties helpt met een persoonlijke benadering en op maat gemaakte oplossingen’.

 

  • Kijk eens echt goed naar je klant.
  • Wat speelt er in zijn wereld?
  • Wat leeft er in de branche? Wat is hot?
  • Welk verhaal vertelt hij zichzelf?
  • Waar droomt hij stiekem van?
  • Ga eens praten met je klant. Vraag hem eens waar hij echt behoefte aan heeft.
  • Welke woorden gebruikt hij letterlijk als jij beschrijft waar hij tegenaan loopt in zijn werk?

 

Als je goed in beeld hebt wat je te bieden hebt aan jouw klanten, kun je daaromheen een aansprekende marketingboodschap opbouwen. Waarmee jij jezelf op een herkenbare wijze kunt presenteren als de specialist voor jouw specifieke doelgroep.


Zorg voor een goede klantervaring

Zorg ook voor een goede klantervaring als hij contact met je opneemt. Want daar gaat het ook vaak fout. Mails die niet al te snel beantwoord worden. Dat is al een eerste gemiste kans. Zorg dat je de verwachtingen liefst altijd net een beetje overtreft.

 

Mijn man heeft een neef die Rob heet. Venco had ooit een reclame die als volgt luidde: ‘Rob lust jij drop?’ Nou, dat liet Rob zich geen twee keer zeggen. Hij schreef een brief naar Venco dat hij Rob heette en inderdaad dol was op drop. Niet lang daarna werd er een groot pakket bezorgd met allerlei soorten drop. Het verhaal ging rond bij familie en vrienden. Venco had goed gescoord.

 

Zelf ben ik echt totaal verslaafd aan dropfudge van een ambachtelijke merk. En ik ben kennelijk niet de enige. In 3 supermarkten in Zeist kun je deze fudge maximaal 1 week per maand krijgen. Dan is het vakje bij iedere supermarkt weer leeg voor minimaal een maand. En het wordt ook niet bijgevuld. Ik kan hun product nergens kopen. Na iedere keer in dat lege vak te staren vond ik het tijd worden voor actie. Misschien wisten ze niet dat dit product zo populair was. Ik heb ze daarom een mail gestuurd. En kreeg het gortdroge antwoord dat men het product wat vaker ging aanvullen in de toekomst. Ik voel me wel een beetje een teleurgestelde fan. Had toch iets meer verwacht. Een gemiste kans.

 

 

Als jij klanten wilt vinden en houden dan is het belangrijk dat je glashelder weet wat jij je klant te bieden hebt. Maar ook dat je kunt uitdragen waar jij voor staat en daarbij jouw eigen tone of voice vindt. En tenslotte dat je een relatie opbouwt met je klant. En daarbij geldt ieder contactmoment.

 

Wil je meer weten over hoe je met sterke authentieke personal branding je bedrijf succesvol in de markt kunt zetten? En kun je hierbij wel wat hulp gebruiken? Neem dan gerust contact met mij op. Mail naar saskia@depersonalbrandingcoach.nl of bel mij op 06 30 623 555.