Is ondernemen vanuit je passie de ultieme succesfactor om als ondernemer een succesvol bedrijf op te zetten? Je zou het haast denken als je vele de blogs hierover leest op internet. Als je werkt vanuit je passie dan volgt het geld vanzelf, is de teneur van veel artikelen.

 

Werk jij vanuit je passie? Doe je de dingen in je werk waar je blij van wordt? En levert je dat een succesvol bedrijf op?

 

Het onderneemt uiteraard een stuk prettiger als je weet waar je het voor doet. Maar wellicht is er meer nodig om een succes van je bedrijf te maken? En wat als als jij geen idee hebt wat jouw ultieme passie is?



 

 

Passie als succesfactor

 

Richard St John schreef het boek De 8 eigenschappen die succesvolle mensen met elkaar gemeen hebben. Voor dit boek deed hij tien jaar onderzoek waarbij hij duizenden succesverhalen intensief bestudeerde en ook interviewde hij ruim 500 succesvolle mensen.

 

Hij ontdekte hij dat veel miljonairs zich niet als primaire doel hadden gesteld om rijk te worden. Ook Steve Jobs sprak ooit de historische woorden: “Je moet een bedrijf nooit beginnen met het doel om rijk te worden. Het doel moet zijn dat je iets maakt of doet waar je in gelooft.“

Steve werd er overigens heel rijk mee.

 

Veel miljonairs wilden vooral hun passie volgen en doen waar ze van hielden. Waarom volgt na het volgen van je hart vaak ook je portemonnee? Hij heeft daar wel een verklaring voor die ik herken:

 

Als je doet waar je van houdt, ga je automatisch harder werken. Je gaat meer focussen en volharden. Je neemt je enthousiasme mee naar je werk waardoor mensen graag zaken met jou willen doen.  



Geen ultieme passie ?

 Jij bent het gezicht van je bedrijf om je ondernemerschap in te vullen vanuit authentieke keuzes die passen bij jou als persoon. Het heeft geen zin om dingen te doen die niet bij je passen, want dat houd je niet vol. Ook kun je alleen maar werkelijk inspirerend worden voor je omgeving als je zelf passie uitstraalt voor wat je doet. Maar wat als je geen flauw idee hebt wat je passie is?

 

Sluit je dan maar aan bij de club want je bent echt niet de enige. Zelf was ik ook jarenlang een wandelend loopbaanprobleem. Mijn loopbaan in de werving en selectie ben ik gestart omdat het mij een mooie manier leek om de arbeidsmarkt in kaart te krijgen. Zodoende hoopte ik te ontdekken wat ik echt leuk vond. En toch duurde het vrij lang voor ik mijn passie had gevonden.

 

Als generalist pur sang, met een wereld aan interesses, kan ik mij dan ook als geen ander inleven in mensen die maar niet kunnen besluiten waar de focus van hun profilering moet komen te liggen. Die vele dingen interessant vinden en geen ultieme passie hebben voor een specifiek onderwerp.



1. Brede interesses en geen heldere focus

 

Zelf bleef ik lange tijd aarzelen tussen marketing, executive search en coaching. Totdat ik het begrip ‘personal branding’ ontdekte: dat gaf mijn passie opeens een heel concrete vorm. Het prettige is dat ik er als generalist veel verschillende interesses in kwijt kan en tevens focus kan aanbrengen in hetgene wat ik doe. En het is ook nog relevant voor mijn klant.

 

Mijn klanten zijn adviseurs, coaches, trainers en interim managers die worstelen met het realiseren van een sterk merk en effectieve marketing. Ze zoeken een heldere focus maar moeten er tegelijk niet aan denken om zichzelf te specialiseren. Ik zal je mijn eigen voorbeeld geven hoe je vanuit de breedte toch focus aan kunt brengen. Zelf werk in namelijk ook vanuit een brede achtergrond:

 

  • Dankzij mijn expertise als loopbaancoach help ik je te ontdekken wat jouw bijzondere kwaliteiten zijn en wat voor welke klant/markt jij optimale toegevoegde waarde kunt bieden.
  • Vanuit mijn ervaring op het gebied van executive search kan ik goed een spiegel voorhouden. Honderden sollicitanten heb ik begeleid voor management- en directieposities. Voor alle mogelijke werkvelden, branches of functies heb ik bemiddeld; daardoor begrijp ik zaken snel en kan mij makkelijk inleven in ieder werkveld en klantgroep.
  • Door mijn marketingervaring kan ik helpen de goede vertaalslagen te maken naar een succesvolle positionering en aansprekende communicatie. Adviseurs leren om effectief te communiceren zowel online als offline. Er ontstaat groei in het ondernemerschap. In plaats van achter opdrachten aan te jagen ontwikkelen de adviseurs (en het bureau) een duidelijke propositie die klanten aantrekt.


Het vinden van je passie

 

Om je passie te vinden moet je soms verschillende paden verkennen. Al doende verwerf je vaak een brede bagage waar je bijzondere combinaties van kunt maken. Unieke combinaties aan ervaring die jou onderscheiden van anderen in de markt. En meestal kom je er al gaande ook wel achter waar je echt blij van wordt.

 

  • Neem ook eens de tijd om terug te kijken naar je loopbaan of naar het afgelopen jaar.
  • Wat heeft je veel positieve energie gegeven en wat heeft veel energie gekost?
  • In welke type opdrachten kun jij excelleren?

 

Een mooie proef om te bepalen of jij je passie hebt gevonden is de volgende: Zou je wat je doet ook voor niets willen doen? Als het antwoord “Ja’ is, heb je waarschijnlijk je passie gevonden.

 

 

Gewoon lekker je passie te volgen en dan komt daarna alles goed?

 

Helaas, alleen met het uitdragen van je passie ben je er meestal nog niet. Ik ken hele gepassioneerde ondernemers die nauwelijks in staat zijn om iedere maand weer de hypotheek te betalen. Je zult jezelf op een herkenbare wijze moeten presenteren als specialist aan jouw specifieke doelgroep.

 

De eerste vraag die iedereen zichzelf dan vaak stelt is: Hoe verkoop ik dit idee? Maar dat is de verkeerde vraag. Bernadette Jiwa werd in 2012 gekozen tot beste blogger van Australië. Ze is spreker, brandspecialist en auteur van 3 bestsellers. Zij stelt terecht vast:

 

‘Je bereikt klanten niet door met name zeer nadrukkelijk aanwezig te zijn.‘



 2. Geen goed verhaal

 Alleen vertellen over jouw passie of hard roepen dat je er bent, terwijl je geen goed verhaal hebt over toegevoegde waarde heeft weinig nut. Toch zie je het veel in de markt. Mensen hebben een passie en zijn daar helemaal enthousiast over. Dat is op zich een goed begin maar het is niet genoeg.

 

Heb jij soms ook het gevoel dat je klanten niet enthousiast wordt terwijl je toch vol passie en enthousiasme over je vak kunt vertellen? Je vraagt je af waarom jouw klanten niet aangesproken worden door jouw passie? Wellicht ben je te vaag in wat je precies doet. Diverse malen is mij al overkomen dat een interim manager als antwoord op mijn vraag: ‘Waar moet ik jou voor bellen?’, vertelt dat hij erg houdt van ‘klussen waar iets op te bouwen valt.’ Erg onderscheidend is dat niet.

 

Wellicht ken jij ook teamcoaches die vol passie kunnen vertellen dat ze mensen ‘in hun kracht’ zetten? Of organisatie adviseurs die mensen ‘weer in beweging krijgen’. Eerlijk gezegd is dat nogal een vaag begrip dat niet direct door veel mensen wordt gezien als een aansprekend verkoopargument.

 

Wees liever duidelijk en geef aan wat het effect is van ‘mensen in hun kracht zetten’. Het is helderder als je aangeeft dat iemand weer vol zelfvertrouwen zijn werk kan doen, of dat hij begrijpt hoe hij in een vergadering anderen kan overtuigen van zijn ideeën. En geef aan waarheen de mensen bewegen als ze weer in beweging zijn gekomen. Wat zijn ze anders of beter gaan doen? Wat was het resultaat? Hoe concreter hoe beter.



3. Marketing zonder basis

 Veel ondernemers leren allerlei marketingtrucjes maar hebben nog helemaal niet scherp wat waar hun klant mee worstelt of wat hij ambieert.

 

Begin eens met te kijken en te luisteren naar wat jouw klant echt belangrijk vindt en waar hij gelukkig van wordt. Wanneer jouw passie aansluit op een behoefte in de markt heb je een mooie basis. Waar ben je nu echt goed in en waar zitten jouw klanten eigenlijk echt op te wachten?

 

De essentie is dat je duidelijk kunt maken voor jouw doelgroep waar je voor staat, wat je doet en welke unieke waarde je toevoegt aan de situatie van de ander. Als je dat goed doet, dan krijgt jouw passie een basis en krijg jij een gezond bedrijf.

 

Een voorbeeld van een vraag in de markt waar Ben Tiggelaar goed op heeft ingespeeld:

Veel managers willen wel bekend zijn met de modellen van al die managementgoeroes die op MBA’s worden gedoceerd maar hebben geen tijd, geld, of zin om een MBA te volgen of om al die managementboeken te lezen. Ben ontwikkelde het concept MBA in één dag en weet hier al jaren volle zalen mee te trekken.


Hoe kan ik mijn klanten helpen om beter te presteren?

 

  • Als kopers niet warmlopen voor jouw diensten, moet je anders gaan denken over het vernieuwen van je product/dienstenaanbod.
  • Een ander aspect dat essentieel is om te blijven groeien, is altijd bezig te zijn met het verbeteren van je klantervaring.

 

Als je deze zaken centraal stelt en daarnaast voldoende aandacht besteedt aan je personal branding en je marketing, ga je niet alleen nieuwe klanten gaan aantrekken, maar gaan daarnaast jouw tevreden (bestaande) klanten als ambassadeurs voor jouw bedrijf fungeren.

 

Een mooie groei kan dan niet uitblijven!

 

 

Ik help je graag met de succesvolle opbouw of groei van jouw bedrijf vanuit een ijzersterke positionering. Heb je vragen? Neem dan gerust contact met mij op. Mail naar saskia@depersonalbrandingcoach.nl of bel mij op 06 30 623 555.