Over Saskia Postma

Als je met De Personal Branding Coach in zee gaat wil je natuurlijk wel weten met wie je te maken hebt. Op deze pagina lees je daarom de antwoorden op de meest gestelde vragen over mijn achtergrond en visie op personal branding.

Afbeelding 9 - versie 7

Als headhunter voelde ik een groeiend verlangen om niet alleen mensen te bemiddelen, maar ook inhoudelijk te kunnen begeleiden. Veel mensen hebben geen flauw idee waarin zij zich onderscheiden: omdat ze juist datgene waarin ze goed zijn eigenlijk maar heel gewoon vinden. Anderen hebben een heel brede ervaring opgedaan en veel kwaliteiten in huis. Voor hen maakt juist die rijkdom aan talenten en expertise het moeilijk om een duidelijke focus aan te brengen, die hen herkenbaar maakt voor de markt.

Als generalist pur sang, met een wereld aan interesses, kan ik mij als geen ander inleven in mensen die maar niet kunnen besluiten waar de focus van hun profilering moet komen te liggen. Zelf bleef ik lange tijd aarzelen tussen marketing, executive search en coaching. Totdat ik het begrip ‘personal branding’ ontdekte: dat gaf mijn passie opeens een heel concrete vorm.

 

Wat houdt personal branding in?

Personal branding draait erom jezelf als een sterk merk in de markt te zetten zodat klanten je expertise gaan herkennen en waarderen.  Zorg dat je jouw klant emotioneel weet te raken door bewust gebruik te maken van je onderscheidende kenmerken, je eigenzinnigheid, je talenten, je bijzondere prestaties, je plezier en je levenservaring. Dat is waar personal branding om draait. Je moet haarscherp duidelijk kunnen maken waar je voor staat, wat je doet en welke unieke waarde je toevoegt aan de situatie van jouw klant. Dat begint met een stukje soulsearching om te ontdekken waar je passie ligt en wat jouw onderscheidende kwaliteiten zijn. Wanneer je helder in beeld hebt wat jouw kwaliteiten zijn, vertaal je dit in een wervend verhaal en een duidelijke positionering.

Adviseurs, interim professionals en adviesbureaus grossieren vaak in open deuren en kunnen de klant maar moeilijk duidelijk maken waar hun werkelijke toegevoegde waarde ligt. In een overvolle markt leidt dit vaak tot problemen met het vinden van nieuwe opdrachten. Omdat het de klant niet duidelijk is waar je specifieke toegevoegde waarde ligt, zal hij niet gericht voor jou kiezen en heb je vele concurrenten in de markt. En dat gaat in deze tijd ten koste van klanten, opdrachten en omzet.

Graag zet ik daarom mijn ervaring in marketing en coaching ook voor jou in: om jou te helpen jezelf als ondernemer op de kaart te zetten en een succesvol bedrijf op te bouwen.

Wat maakt jou anders dan andere personal branding coaches?

Van mijn loopbaan in loondienst heb ik ruim 15 jaar als adviseur gewerkt bij diverse gerenommeerde adviesbureaus Naast mijn ervaring op het vlak van marketing en communicatie beschik ik over ruime ervaring als (loopbaan)coach en headhunter. Ik heb honderden sollicitanten gesproken en begeleid. Ik bemiddelde managers en directeuren voor vaste en tijdelijke functies in de overheid, de industrie, de zorg- en de corporatiesector, de ICT, culturele instellingen etc. Die brede werkervaring maakt dat ik mij snel kan verplaatsen in alle mogelijke soorten werkgebieden van adviseurs en interim managers.

Allerlei vormen van ondernemerschap persoonlijk uitgeprobeerd

In 2007 heb ik mijn baan opgezegd nadat ik in contact was gekomen met een franchiseclub die grote plannen had op het vlak van coaching, training en organisatieadvies. Het hele verhaal kostte mij helaas veel geld en tijd en er kwam bijzonder weinig voor terug.

Mijn ‘fout’ was dat ik instapte in een concept dat door anderen was bedacht en waarin ik niet optimaal tot mijn recht kwam. Ik had onvoldoende nagedacht over mijn eigen verhaal en mijn eigen ‘ding’. Ik had geen eigen bedrijfsconcept en moest mij daarom aanpassen aan andermans keurslijf. Een keurslijf dat slecht bleek te passen.

Vervolgens heb ik als interim-manager gewerkt en dat verdiende echt heel leuk. Maar het leverde mij te weinig voldoening op, omdat ik behoefte had om meer zelf mijn stempel te drukken op de diensten die ik aanbood.

En uiteindelijk ben ik mijn bedrijf in eerste instantie gestart vanuit wat ze tegenwoordig zo mooi ‘hybride ondernemerschap’ noemen. Wat er op neerkomt dat je nog een part time baan hebt naast je eigen bedrijf. En uiteindelijk was er geen houden meer aan: mijn bedrijf was dermate gegroeid, dat ik de overstap naar fulltime ondernemerschap heb gemaakt. En sinds 2010 help ik adviseurs en interim managers met het ontwikkelen van hun eigen brand en het opbouwen van een succesvol bedrijf.

Juist omdat ik in eerste instantie mijn baan had opgezegd zonder eerst over mijn brand na te denken, werd ik mij ervan bewust hoe belangrijk personal branding is om succesvol te zijn als ondernemer.

Mijn eigen stijl en aanpak

Zoals ik al zei: “Het gat in de markt, dat ben jij zelf.” Ook ik heb mijn eigen stijl. Liefst laat ik daarover mijn klanten zelf aan het woord; zie daarvoor de pagina ‘Wat klanten zeggen’. Hieronder volgt een samenvatting van kenmerken, die deze klanten hebben genoemd in hun aanbevelingen:

Klanten voelen zich op hun gemak bij mij. Ze ervaren mij als een warme en betrokken persoonlijkheid, een plezierige gesprekspartner die goed kan luisteren en teruggeven wat ze heeft gehoord. Ze waarderen het dat ik snel kwaliteiten kan herkennen – datgene wat specifiek is in hun aanpak of werkwijze – en moeiteloos de rode draad in hun verhaal oppik, waarmee zij op weg kunnen gaan. Mijn aanpak beleven ze als heel praktisch, overzichtelijk en behapbaar. To the point, no-nonsense, geen poespas. Ik weet complexe zaken voor hen te vereenvoudigen en kan dat op een leuke en sympathieke manier uitleggen, met gevoel voor humor. Opeens wordt het ‘logisch’ in plaats van ingewikkeld. Ik bied hen structuur. Mijn ondersteunende tools helpen hen om tot hun verhaal te komen. Mijn concept – op basis van coaching, zelfreflectie en 360 graden feedback – levert hen veel waardevolle inzichten op. En helemaal fijn is het dat ik mijn klanten pas laat gaan als er een, voor beiden, goed eindproduct is geleverd.

Wat is jouw achtergrond qua opleiding en werkervaring?

Ik ben mijn loopbaan begonnen als manager bij een uitzendbureau, omdat ik geen flauw idee had wat ik zou willen worden ‘als ik later groot zou zijn. Vervolgens werkte ik als marketeer bij een adviesbureau en als account executive bij een reclamebureau.

Mijn eerste succeservaring op het gebied van marketing en communicatie deed ik op, toen ik als marketeer een internationaal roostersoftwareprogramma met veel succes op de Nederlandse onderwijsmarkt positioneerde. Toen ik startte, draaiden we rode cijfers; na drie jaar waren we marktleider. Ook draaiden we al snel vier dagen per week goedbetaalde gebruikerstrainingen.

Ook heb ik bij een werving- & selectiebureau een concept ontwikkeld, waarmee het bureau zich succesvol in de markt zette en – naast nieuwe opdrachten – naamsbekendheid verwierf. Die passie voor marketing en communicatie is nooit meer overgegaan. Bij iedere functie trok ik deze werkvelden naar mij toe.

Ruime ervaring met social media marketing

Al een paar maanden nadat ik vanuit De Personal Branding Coach was begonnen met het schrijven van blogartikelen, werd ik uitgenodigd om presentaties en workshops te verzorgen en benaderden klanten mij uit zichzelf. Ik werd op bijeenkomsten ‘herkend’ door mensen die mijn blog lazen (waar een foto bij staat. Dat leverde diverse leuke netwerkgesprekken en contacten op: zoiets kan spontaan ontstaan, zodra je een herkenbaar gezicht in de markt hebt gekregen.

Regelmatig krijg ik ook mails van mensen die met hun personal branding aan de slag willen gaan, om hun bedrijf op de kaart te zetten. Die mails beginnen vaak met de zinsnede: “Ik heb nu diverse artikelen van jou ontvangen en ik vind je blogs altijd weer heel inspirerend. Jouw laatste blog deed mij beseffen dat ik nu echt met mijn profilering aan de slag wil gaan. Wanneer kunnen we beginnen?”

Altijd investeren in opleidingen en coaching

Een vriendin merkte eens op: “Jij hebt veel opleidingen gedaan in al die jaren en daar iedere keer weer veel geld in gestoken. Ik overweeg het ook vaak, maar dan doe ik het toch uiteindelijk niet. Als jij nu terugkijkt naar die opleidingen, vond je het al dat geld achteraf echt waard?” Ik kon haar echt met volle overtuiging melden dat juist het volgen van opleidingen en coaching een geweldige boost heeft gegeven voor mijn ontwikkeling en ook voor mijn succes als ondernemer.

Naast een marketingopleiding volgde ik diverse leergangen op het gebied van coaching, waaronder de Practitioner Opleiding Neuro-Linguïstisch Programmeren, de leergang voor loopbaanadviseur, en de School voor Coaching. Daarnaast heb ik allerlei workshops gevolgd en opleidingen op het vlak van ondernemerschap en social media marketing. Ik ben tevens opgeleid als businesscoach. Ik blijf mezelf overigens doorlopend bijscholen en heb thuis kasten vol vakboeken staan (die ik uiteraard ook allemaal heb gelezen).

Heb je nog andere vragen?

Neem gerust contact met me op!

Ik spreek je graag!

handtekening

 

 


Wil je hulp bij het ontwikkelen en succesvol op de markt zetten van jouw personal brand?

Stuur dan even een mailtje naar saskia@depersonalbrandingcoach.nl
en ik neem contact met je op.