Afbeelding 12

Wat kun jij leren van Tom Peters en Stephen Covey om een sterk merk van jezelf te maken?

Inhoudelijk heel veel. Tom Peters heeft acht regels gedefinieerd die de basis vormen voor succesvol zakendoen. Covey leert je, aan de hand van ‘ zeven eigenschappen van effectieve mensen’, hoe je als een proactief onafhankelijk mens in het leven kunt staan. Wie Coveys principes toepast in de praktijk wordt een zelfstandiger, effectiever en gelukkiger mens. De principes van Covey worden veel toegepast door succesvolle zakenmensen.

Waarom zijn deze mannen zo succesvol? Twee woorden; PASSIE EN LEF!  

Kiezen voor de paarse koe

Covey en Peters waren zo succesvol omdat ze het lef hadden buiten de gebaande paden te treden. Zij kozen met passie voor een hele specifieke expertrol en lieten daarin hun geheel eigen visie op de wereld los. En de wereld vond het prachtig! Bij beide mannen gaat het duidelijk niet om een marketingsausje om hun product of advies in te verpakken.

Hun werkwijze en visie sluit naadloos aan op de visie van Seth Godin, de schrijver van het boek Purple Cow. Hij zegt in zijn boek, ‘verander de business door buitengewoon te zijn’. Seth Godin wordt beschouwd als de beste intuïtieve marketeer van de afgelopen jaren. In zijn boek Purple Cow roept hij mensen op opmerkelijk te durven zijn. Iemand die opmerkelijk is, is de moeite waard om over te praten. Het trekt de aandacht. Het is anders.  

Onderscheidend vermogen

Stephen Covey was 58 jaar, toen hij wereldwijd bekend werd met zijn boek ‘De zeven eigenschappen van effectief leiderschap’. Voor zijn doorbraak als managementgoeroe sleet hij zijn werkend bestaan als professor in de bedrijfskunde. Stephen had echter al jaren een fascinatie voor leiderschap en las alle boeken over succesvolle Amerikanen die er maar in Amerika te vinden waren om zo tot de gedachtengoed voor zijn boek te komen. Met het succes van zijn boek als basis, startte hij het Covey Leadership Center dat nu in 123 landen actief is.

Tom Peters, inmiddels ruim 65-plus, staat al 25 jaar vol passie op het podium om managers te onderwijzen in excellent presteren. Hij rekent hiervoor 100.000 dollar per dag en zijn agenda is altijd volgeboekt. Als consultant bij Mc Kinsey werd hij destijds door zijn collega’s voor gek verklaard toen hij een uitgebreid onderzoek startte naar de eigenschappen van succesvolle bedrijven. In die tijd vond men dit onderwerp veel te vaag en soft.

Het lachen zal zijn voormalige collega’s wel zijn vergaan toen het boek ‘In search of excellence’ na publicatie wereldwijd een bestseller werd waarvan al in de eerste jaren vier miljoen exemplaren werden verkocht. Tom Peters brak hiermee in 1982 door als de eerste managementgoeroe en wordt sindsdien door bedrijven, overheden en instellingen uitgenodigd om hen over excellence te adviseren.


Word ook opmerkelijk.

Ook jij kunt opmerkelijk worden door dingen in je product, presentatie of dienst in te bouwen die anders zijn. Door te kiezen voor een niche, door te focussen op een specifieke doelgroep. Diensten of producten voor iedereen zijn er immers al meer dan genoeg.

De paarse koe is zo opmerkelijk omdat heel veel mensen bang zijn om zich te onderscheiden. Als je opmerkelijk bent, is er ook een kans dat mensen niet voor jou kiezen. Dat hoort er nu eenmaal bij. Je kunt feitelijk kiezen voor twee opties; je speelt op safe, blijft min of meer onzichtbaar, of je waagt het erop en bedenkt iets wat jou onderscheidend maakt. We zijn dat niet gewend, want zo zijn we niet opgevoed. Vanaf het moment dat we naar school gaan, leren we dat opvallen vrijwel altijd fout is. En toch, als jij echt opmerkelijk wilt zijn, is dat de enige manier.

Sommige mensen menen dat er te weinig bijzondere ideeën zijn of dat hun dienst, product of branche niet geschikt is voor de onderscheidend nieuwe idee. Dat is echter zelden het geval. Er zijn legio mogelijkheden om je te onderscheiden. Er zijn misschien niet veel onontgonnen innovaties meer, maar er zijn nog wel veel mogelijkheden voor onontgonnen combinaties.  

Liever een paarse koe dan een grijze muis

Opmerkelijke mensen rollen vaak vanuit de ene leuke opdracht in de andere nog leukere opdracht. Waarom? Paarse koeien doen hun werk opmerkelijk goed. Omdat ze dat werk doen waar ze echt enthousiast over zijn, kost het hun weinig moeite af en toe een stapje extra te doen. Ze stralen dat enthousiasme ook uit naar hun omgeving. Dat werkt aanstekelijk. Die mensen wil je graag in je organisatie. Die vraag je graag nog eens terug.

Veel mensen zijn echter bang dat ze zich teveel beperken door een duidelijke focus. In de praktijk valt dat enorm mee, kan ik uit ervaring melden. Hoewel ik al mijn uitingen vooral richt op de zelfstandige adviseurs, coaches, trainers en interim managers, herkennen ook anderen zich in mijn adviezen over personal branding. Zo help ik bijvoorbeeld ook regelmatig mensen die zich in hun personal branding willen onderscheiden met een vaste baan als doel. Met mijn ervaring kan ik hen ook heel goed helpen. En dat is ook leuk om te doen. Ik richt mijn communicatie niet op deze doelgroep maar zij melden zich toch.

Wil je heel je leven verzekerd zijn van werk, dan moet je opmerkelijk zijn. Kijk eens welke aspecten van de paarse koe jij in je hebt. En als je de paarse koe nog een stap te ver vindt gaan, probeer het dan eerst eens met een paars kalfje…