Veel adviesbureaus schieten tekort in hun marketing en missen daardoor kansen in de markt. Het gevolg is dat er te weinig herhalingsopdrachten zijn en dat de echte mooie grote opdrachten naar de concurrent gaan. Er is wel groei, want de markt trekt aan, maar het zou nog zoveel beter kunnen.

 

De oorzaak is eigenlijk heel eenvoudig. De adviseurs zijn te weinig zichtbaar. De meeste adviseurs die binnen een adviesbureau werken, zijn vooral bezig met specialiseren. Zij zijn niet bezig met de vraag: waar ben ik goed in, wat vind ik leuk en hoe kan me dat op het vlak van branding helpen?

 

Terwijl het van belang is dat iedere adviseur zich onderscheidt van anderen in de markt. Senioren zouden opdrachten moeten realiseren op basis van hun eigen expertise door een expertstatus op te bouwen. Door het uitdragen van kennis, standpunten en je visie op uitdagingen in het vakgebied, word je zichtbaar, vindbaar en onderscheidend in de markt. Klanten zien wat je in huis hebt aan kennis en kwaliteiten. Hoe kan jij de marketing voor je adviesteam of voor jezelf versterken?

 


 

 

 

 

 

 

Ga jij ook voor goud?

“ Dank voor de geweldige sessie gisteren, iedereen is enthousiast!” Altijd leuk om zo’n berichtje te ontvangen nadat je lekker met een groep aan de slag bent geweest. Ik mocht een talentvol team van adviseurs begeleiden in hun personal en corporate branding.

 

Van het ‘branden’ van een krachtig adviesteam krijg ik altijd veel energie. We starten met ieders personal brand en vervolgens doorsteken naar het gezamenlijke DNA. In de bijgaande blog vertel ik je meer over hoe we iedere adviseur als merk ‘branden’ en daarna het gezamenlijke verhaal en corporate brand in kaart brengen.

 

Stuk voor stuk zijn het toppers op hun vakgebied, met een wereld aan ervaring en kennis. Graag willen ze nog een flinke slag maken in hun branding. Omdat ze het gevoel hebben dat ze hun kwaliteiten nog beter over het voetlicht kunnen brengen. Ze vinden hun CV en merkverhaal daarbij niet onderscheidend genoeg. Want de ambities zijn stevig. En daar hoort een goed persoonlijk verhaal bij, een helder persoonlijk en gezamenlijk profiel.

 


Maak jij het verschil voor jouw klant?

Wat ik vaak lees in de mails van adviseurs die mij benaderen omdat ze met hun personal branding aan de slag willen: “Ik merk dat ik het lastig vind om mezelf (als merk) goed te profileren, zet mezelf soms te ‘zwak’ neer en het houden van bijvoorbeeld een goede pitch is ook nog wel een aandachtspuntje. Ik heb daar last van en ik wil heb behoefte aan een goed verhaal waarmee ik aan kan geven wat ik allemaal heb te bieden.”

 

Adviseurs hebben veel kennis in huis maar toch kunnen ze vaak niet goed aangeven wat hen daadwerkelijk onderscheidend maakt. Wat mij opvalt is dat adviseurs geneigd bent alleen hun ervaring en expertise te benadrukken in hun presentatie en CV. Dat maakt het hele verhaal helaas een beetje saai en eendimensionaal.

 

Terwijl jij zoveel meer te bieden hebt dan alleen werkerving en je diploma’s! De klant ziet weinig verschil tussen jou en je vakgenoten. Met als gevolg dat hij geen overtuigde keuze voor jou maakt. Dat geeft geen goed gevoel.

 

 


Scherp krijgen wat jou onderscheidt

Als ik met een adviesteam aan de slag ga, krijgt iedere adviseur van mij eerst een uitgebreide zelfanalyse. Hierin komen ook je drijfveren, je ‘why’ en jouw persoonlijke eigenschappen aan de orde. Er ontstaat zo al direct een veel scherper beeld van het complete plaatje dat jij in huis hebt.

 

In het adviesteam dat ik begeleid ontstaat veel energie door deze aanpak. Ze worden enthousiast omdat duidelijk wordt waar hun werkelijk onderscheidende kwaliteiten liggen. Ook wordt helder waar zij persoonlijk energie van krijgen en in welk type opdrachten ieder van hen kan excelleren. En zij krijgen inzichten waarin zij elkaar goed aanvullen. Hoewel ze allemaal hetzelfde werk doen verschillen ze sterk van elkaar in hun aanpak en wat hen drijft.

Een van de adviseurs die relatief wat minder sterk op de inhoud zit, blijkt geweldige voorbeelden te kunnen geven van zijn kwaliteiten op het vlak van teambuilding. In de rol van teambuilder heeft hij fantastische resultaten neergezet waar hij vol vuur over kan vertellen.

Een ander heeft wel een opleiding tot coach gevolgd maar blijkt juist veel liever conceptmatig aan de slag te zijn. Haar collega’s zijn verrast omdat ze haar heel anders hadden ingeschat. Hoewel ze veel kwaliteiten heeft op het vlak van mensgericht werken, is dit niet hetgene waar zij het meeste energie van krijgt.

Als je de opdrachten doet, waar jij energie van krijgt en waar je kwaliteiten liggen, dan ben jij op je best. En dan krijg je regelmatig mailtjes van tevreden klanten die graag (vaker) met jou werken. En die jou ook volmondig bij anderen aanbevelen.


Een goed verhaal kunnen houden waarmee je impact hebt

Als jij je alle elementen die samen jouw merk vorm goed in kaart hebt, kun je dit omzetten in een overtuigende presentatie. In het team gaan we hier ook mee aan de slag. Ieder teamlid krijgt de opdracht om zichzelf te presenteren aan het team. Hij of zij eindigt de presentatie met een voorbeeld van een typerende opdracht die een goed beeld geeft van zijn of haar kwaliteiten, aanpak en resultaten.

 


Hoe breng jij jouw merkverhaal over de bühne?

Boeiend vertellen over opdrachten die jouw manier van werken en kwaliteiten goed weergeven, is een stevige uitdaging voor veel mensen. Vooral voor vakinhoudelijke adviseurs is het behoorlijk wennen om een goed verhaal te houden. Zij zijn sterk geneigd om te denken in processtappen en vertellen dan een inhoudelijk verhaal dat niet zo boeit.

 

  • Veel mensen zijn geneigd te verzanden in een opsomming van de acties die ze hebben ondernomen.
  • Of ze geven veel te veel details die er niet toe doen. Dat is een valkuil waar veel adviseurs last van hebben.
  • De meeste presentaties bevatten ook onnodig veel wollige praat en gaan veel te diep in op de inhoud.
  • Daarbij is het doel van het verhaal ook vaak niet helder.

 

Als je leert om je verhaal op een andere manier te presenteren, ga je zeker hoge ogen gooien. Want mensen worden geboeid door goede verhalen en niet door gortdroge casussen.

 


Maximaal effect met jouw verhaal

Met verhalen kun je anderen inspireren. En je kunt ideeën overbrengen op een overtuigende manier. Daarom leer ik mijn klanten graag hoe de principes van storytelling voor hen kunnen werken. Zou het niet mooi zijn als je kon leren om verhalen te gebruiken om jouw boodschap zo in te pakken dat je maximaal invloed en effect hebt? Dat kan heel goed.

 

Door de inhoud in de juiste vorm te gieten. Een handige tip: vat je doel van je presentatie samen in 1 zin die de kern van je verhaal vormt. Bij het ontwikkelen van jouw verhaal/presentatie moet de inhoud ervoor zorgen dat jouw klant of jouw doelgroep meteen begrijpt wat jij te bieden hebt.

 

Als jij inspirerende voorbeelden kunt geven van succesvolle opdrachten en kunt vertellen wat jij in deze opdrachten voor jouw klant hebt bereikt, trek je klanten aan die ook graag deze resultaten willen bereiken.

 

Wil je weten hoe ik jou kan helpen met het opbouwen van jouw persoonlijke merk of met het bouwen aan een ijzersterk adviesteam??

Bel of mail mij dan gerust!

Mail naar saskia@depersonalbrandingcoach.nl of bel mij op 06 30 623 555.

www.depersonalbrandingcoach.nl