Boven het maaiveld uit durven te steken is in Nederland nogal ‘een dingetje’. Niet voor niets is het grootste compliment dat iemand kan krijgen ‘Hij is zo gewoon gebleven!’ Het is nogal wat om te durven benoemen wat jou bijzonder maakt. Om je expertise te claimen. Om echt te gaan staan voor jouw eigenheid.

 

Steeds weer verrast het mij. Dat veel van die mooie en talentvolle mensen die bij mij aan tafel schuiven onvoldoende beseffen wat ze allemaal in huis hebben. Hoe bijzonder ze eigenlijk zijn.

Ze zijn vaak te bescheiden en houden zichzelf daarmee onnodig klein.

 

Goethe schreef ooit:“ Behandel iemand zoals hij nu is en hij zal zo blijven; behandel iemand zoals hij kan zijn en hij zal zo worden”.

 

Wellicht knik jij instemmend als je dit leest en wil je anderen graag zo benaderen. Maar wees eens eerlijk; benader jij jezelf ook op deze manier? Durf je het aan om je vleugels te openen naar jezelf, je talenten en je dromen?


Waarom zijn we zo bescheiden?

 

Gewoon lekker onbescheiden jezelf zijn vinden we eigenlijk doodeng! Want mensen zullen je misschien arrogant vinden. Of ze vinden je een opschepper. Dat wil je niet!

 

Herkenbaar. Vroeger had ik zelf ook helemaal niets met het begrip personal branding. Ik startte mijn loopbaan als intercedente bij een uitzendbureau. En daar had je nogal veel van die pittige dames die zichzelf zeer nadrukkelijk wisten te presenteren bij het management.

 

Wat had ik een hekel aan die collega’s in de categorie ‘roeptoeter’. Maar intussen was ik eigenlijk jaloers op hen. Hoewel ik keihard werkte, kregen zij meer waardering en leukere opdrachten. Gewoon je werk goed doen was dus kennelijk niet genoeg. Maar ik wilde ook geen roeptoeter worden…

 

Dat was het begin van mijn zoektocht naar manieren om jezelf op een authentieke op de kaart te zetten. Ik ben op zoek gegaan naar de regels van het spel. En ik ontdekte vervolgens dat ik hier veel mensen mee kan helpen die barsten van de ambities maar hun ei niet echt kwijt kunnen. Zit jij ook in die spagaat dat je veel ambities en dromen hebt, maar het tegelijk lastig vindt om te gaan staan voor wat je in huis hebt?


Ben jij (nog niet) briljant genoeg om mooie dingen te bereiken?

 

Denk jij wellicht dat je echt bijzonder moet zijn om grote dromen te mogen hebben? Weet dan dat ook jij meer kunt dan je nu misschien denkt. Uiteraard, als je 1 meter 60 bent, zal je nooit een grote carrière binnen een topteam voor basketballers maken. En iemand met een gemiddeld IQ zal niet snel de Nobelprijs voor nanotechnologie in de wacht slepen. Maar als je iets echt heel graag wilt, kun je veel tot stand brengen.

 

Margriet Sitskoorn, neuropsycholoog en hersenswetenschapper geeft het boek ‘Het maakbare brein’ hiervan een leuk voorbeeld. Zij beschrijft het verhaal van een man die in zijn jeugd bijzonder weinig aanleg voor het werken met cijfers vertoonde. Toch wist hij zich op latere leeftijd door dagelijks urenlang intensief te oefenen, te ontwikkelen tot een werkelijk geniale hoofdrekenaar!

 


Veel succesvolle mensen waren aanvankelijk niet bepaald briljant

 

Soms kunnen het ook gewoon de omstandigheden zijn waardoor je niet tot je recht komt. Op de middelbare school vond ik wiskunde een drama. Ik snapte er helemaal niets van. Mijn vader dacht dat het in de familie zat, want zelf was hij er ook nooit goed in. Een vriend wilde mij wel eens een keer bijles geven. En wat er toen gebeurde! Voor het eerst van mijn leven zag ik het licht en ik behaalde een 8,5! Ik wist werkelijk niet wat me overkwam. Deze vriend is overigens later wiskundeleraar geworden. Wat heerlijk als je zo’n docent voor de klas krijgt.

 

Veel succesvolle mensen waren in eerste instantie verre van briljant of bijzonder. Maar dat hebben ze later ingehaald:

 

  • Joop van den Ende was van huis uit opgeleid was tot timmerman, maar hij werd een alom bekende mediatycoon.
  • Richard Branson, de excentrieke Britse ondernemer, blonk absoluut niet uit. Hij heeft dyslexie, en op zijn 16 stopte hij met school. Dat maakt zijn vervolgcarrière er niet minder indrukwekkend op.
  • Ben Saunders (niet de zanger) had op zijn schoolrapport staan: ‘Mist de drijfkracht om iets bijzonders te bereiken.’ Hij was echter een aantal jaar later de jongste persoon die solo naar de Noordpool is geskied.
  • Albert Einstein leek aanvankelijk niet al te slim. Hij ging pas praten toen hij drie jaar oud was. Jarenlang werkte hij als bediende bij een octrooibureau. Toen hij zijn passie voor natuurkunde ontdekte heeft hij vier van zijn belangrijkste artikelen in zijn vrije tijd geschreven.  

Heb jij voldoende oog voor jouw eigen potentie?

 

Sacha was nog in de opstart van haar personal branding traject en mailde mij: “ Als ik hoor dat de meeste mensen hun opdrachten via-via krijgen, zinkt de moed me in de schoenen”.

Sacha heeft niet van zichzelf door dat ze een wandelende gunfactor is. Wanneer zij een ruimte betreedt, komt er pure positieve energie binnen. Geen wonder dat iedereen haar graag in zijn omgeving heeft. Daarnaast zit deze vrouw vol met talenten en heeft ze in haar loopbaan al veel bijzondere dingen laten zien en bereikt. Maar zoals ons Nederlanders is geleerd, vindt ze het zelf allemaal heel gewoon. Zij heeft nog niet het volle besef hoe bijzonder ze is. “Dat komt nog wel!” dacht ik. En dat bleek ook uit de mail die ik later van haar ontving:

“Het gaat zo goed! Ik heb het heel druk met een grote opdracht, echt een superleuke klus, ben zo blij en trots !!! En ik krijg meer waardering dan ik de afgelopen 15 jaar heb gekregen! Ik ben blij dat ik nu kan ervaren dat mijn dienstverlening door mijn klanten zo gewaardeerd wordt. Dit geeft vertrouwen voor de toekomst. Vertrouwen wat jij al had; dank je wel!”


 

Hoe zie jij jezelf? Zie jij je volle potentie?

 

Jouw natuurlijke kwaliteiten zijn vaak talenten die voor jou zo logisch zijn dat je ze haast niet meer als een bijzondere kwaliteit ziet. Als je die talenten durft te benoemen en er mee naar buiten treedt, kunnen er mooie dingen gebeuren.

 

En dat is wat mij betreft ook de kern van personal branding.

Geen window dressing, geen spierballentaal maar gewoon de beste versie van jezelf zijn. Je volle potentie benutten en daarmee het verschil maken met jouw bedrijf voor jezelf en je omgeving.

 

En dan zie je hele gewone mensen dappere dingen doen Mensen die op hoge leeftijd trouwen of nog een studie starten, een camping in Frankrijk beginnen, of een zorgboerderij. Een vriend van mij startte op 69-jarige leeftijd nog een internationale carrière als ballonvaarder. Van dat soort levenslust en lef kan ik enorm genieten. Er is zoveel meer mogelijk dan je in eerste instantie zou denken! Durf jij ook je Calimero-dopje af te gooien?

 


Wil jij echt doorpakken met je bedrijf?

Ben je gedreven om er echt voor te gaan? En vind je het leuk om nieuwe dingen te leren? Dan heb je de juiste instelling om een succes te maken van het ondernemerschap.

Wil je meer weten over hoe je met sterke authentieke personal branding je bedrijf succesvol in de markt kunt zetten? En kun je hierbij wel wat hulp gebruiken? Neem dan gerust contact met mij op.

Mail naar saskia@depersonalbrandingcoach.nl of bel mij op 06 30 623 555.