Dag in dag uit zijn ondernemers bezig met het overtuigen van mensen. Zij proberen mensen warm te maken voor een verandering, voorstel of besluit. Ze geven lezingen en presentaties. Vaak met het doel om potentiële klanten te overtuigen om zaken met ze te doen.

Zou het niet mooi zijn als je kon leren om verhalen te gebruiken om jouw boodschap zo in te pakken dat je maximaal invloed en effect hebt? Dat kun je leren.

Door de inhoud in de juiste vorm te gieten kun je er zelfs de meest ingewikkelde producten of diensten mee verkopen.

Microsoft is hier een goed voorbeeld van. Zij ontwikkelden hiervoor het CAST-model.

Dit model is door hen getest op honderden werknemers van Microsoft en mensen van andere grote organisaties over de hele wereld. De vier simpele stappen van het CAST-model kunnen jou helpen om voortaan nog meer impact op je klanten te hebben.


De kracht van storytelling

Storytelling, het vertellen van verhalen, is een geweldig sterk instrument om jouw klanten mee te inspireren. Maar ook om in een presentatie te gebruiken, om concept te pitchen of om een product of dienst te verkopen.

Zelfs een organisatie als Microsoft die computers en software ontwikkelt en verkoopt, maakt heel succesvol gebruik van de kracht van storytelling. Dat zou je wellicht niet verwachten in zo’n technische omgeving. Maar het werkt dermate goed dat Martin Sykes  en Niclas Malik, die allebei bij Microsoft werken, er een boek over schreven. Martin werkt als IT-strateeg, en Niclas als ondernemingsarchitect. Zij moesten vaak hele ingewikkelde software- en andere technische zaken uitleggen aan hun klanten. Klanten die dat maar lastig konden volgen.

Toen zij de kracht van storytelling heel gericht gingen inzetten, werkte dat zo goed dat mensen zelfs de meest complexe concepten en toepassingen makkelijk konden onthouden en toepassen.


Verhalen zijn goed inzetbaar bij veranderprocessen

Martin en Niclas ontwikkelden een handig model dat de sleutel is tot het creëren van een aantrekkelijk verhaal met impact. Zij noemden model het CAST.

Toen de projectmanagers met het CAST model aan de slag gingen merkten zij dat dit model ook zeer goed te gebruiken is bij veranderprocessen.

Hieronder volgen de stappen in het kort.


1) CONTENT

Veel presentaties en verhalen bevatten onnodig veel wollige praat en gaan veel te diep in op de inhoud. Daarbij is het doel ook vaak niet helder. Een handige tip: vat je doel samen in 1 zin die de kern van je verhaal vormt.

Bij het ontwikkelen van je content voor je artikel, je website of je presentatie moet de inhoud ervoor zorgen dat jouw klant of jouw doelgroep meteen begrijpt:

Waarom je wilt dat ze in actie komen.

Wat ze moeten doen.

 

2) AUDIENCE

Om jouw verhaal op een overtuigende manier te kunnen vertellen, moet je weten wie jouw klant is en hoe hij denkt. Je wilt de mensen aan wie jij je verhaal vertelt goed begrijpen, zodat je zeker weet dat je de juiste toon aanslaat.

Een paar handige vragen hierbij zijn:

Wat moeten ze na deze presentatie weten?

Hoe bereik je dat ze reageren zoals jij wilt?

Welke drijfveren spelen er die je kunt ‘benutten’?


3) STORY

Als je de inhoud en je publiek goed in kaart hebt gebracht voor jezelf, kun je je richten op de structuur van het verhaal. Je bent overtuigend omdat je niet simpelweg informatie geeft, maar een verhaal gebruikt, dat aansluit op hun belevingswereld. Dat maakt het voor jouw klant makkelijker om zich met jouw doelen te identificeren. Hij onthoudt bovendien je ideeën eenvoudiger en zal sneller overtuigd raken om in te stemmen met je voorstellen.

Leer van Steven Spielberg en breng structuur aan in je verhaal:

“De mensen zijn vergeten hoe ze een verhaal moeten vertellen.

Verhalen hebben geen midden of einde meer.

Meestal hebben ze een begin dat nooit ophoudt met beginnen.”


4) TELL

 

Een goed verhaal kun je nog sterker maken door er een visueel verhaal van te maken.

Combineer de woorden met sterke beelden. Veel mensen zijn visueel ingesteld en soms zegt een goed beeld meer dan duizend woorden. Maak daar optimaal gebruik van.

De sleutel tot het beïnvloeden van beslissingen is mensen betrokken maken. Het is jouw taak om mensen te helpen visualiseren wat je beschrijft, niet om ze te vertellen wat ze moeten voelen. Als je iets goed beschrijft, volgt het gevoel vanzelf. Bijvoorbeeld: als de werkomstandigheden vreselijk zijn, beschrijf ze dan en zeg niet alleen dat ze vreselijk zijn. Het publiek of je lezer wil de gevoelens begrijpen, zich kunnen inleven en niet slechts het resultaat horen.

Binnenkort geef ik weer mij masterclass “Succesvol bloggen” waarin je onder andere meer leert over de kracht van storytelling. Je leert het CAST model dan ook in de praktijk toepassen en nog veel meer, zoals het schrijven van een blog in 15 minuten. Hou daarom de nieuwsbrief en mijn Facebookpagina in de gaten zodat je niets mist.

Wil je meer weten over hoe je met sterke authentieke personal branding jezelf en je bedrijf succesvol in de markt kunt zetten? En kun je hierbij wel wat hulp gebruiken? Neem dan gerust contact met mij op. Mail naar saskia@depersonalbrandingcoach.nl of bel mij op 06 30 623 555.