Herken jij dit ook bij jezelf? Als ondernemer wil je impact hebben bij je klanten. Je wilt dat jouw ideeën aanslaan, dat mensen naar je luisteren en je adviezen ter harte nemen. Maar bovenal wil je graag een mooie stroom aan opdrachten en klanten. En dat liefst zonder aan koude acquisitie te doen

 

Veel consultants, trainers en coaches weten echter niet goed hoe ze hun bedrijf en diensten effectief over het voetlicht kunnen brengen. Met als resultaat dat ze iedere keer opnieuw weer achter opdrachten en klanten aan moeten jagen. Doodvermoeiend en behoorlijk frustrerend.

 

Hoe kun jij onderscheidend zijn zodat klanten voor jou kiezen? En wat kun je beter niet doen? Dat begint met een onderscheidend profiel en merkverhaal en daar gaat het vaak mis.

 

 


Wonderlijk zo’n profiel

 

Wat mij altijd weer verbaasde toen ik als headhunter werkte, was dat de CV’s en LinkedIn profielen van 80% van de kandidaten hen totaal geen recht deed. Het kwam regelmatig voor dat ik met iemand aan tafel zat die vele malen leuker bleek te zijn en meer in huis had, dan zijn CV zou doen vermoeden. Een gemiste kans.

 

Nog steeds zie ik veel profielen die eigenlijk niets zeggen. Wonderlijk toch dat mensen denken onderscheidend te zijn met een profiel dat je aantreft bij veel interim managers of consultants. De gemiddelde consultant of interim manager beschrijft zichzelf als;

 

‘Ervaren change manager die snel thuis is in een nieuwe omgeving. Vanuit een brede bedrijfskundige achtergrond goed in staat de zaken op een integrale manier te benaderen en de juiste verbanden te leggen. Dankzij goede communicatieve vaardigheden krijgt hij de mensen mee in de gewenste verandering.’

 

Een prachtig plaatje vind ik het en ik mag hopen dat jij jezelf als consultant of interim manager in dit profiel kan herkennen. Want het zijn zaken die je eigenlijk bij iedere goede consultant mag verwachten. Een dergelijk profiel is de basis van wat je in huis moet hebben en maakt je nog niet bepaald onderscheidend.


Waar sta jij voor?

Sinds 2010 coach en train ik adviseurs, managementtrainers en interim managers die zichzelf als een sterk merk willen neerzetten voor hun eigen persoonlijke markt. En iedere keer valt het mij weer op hoe moeilijk het voor veel mensen is om zichzelf te moeten verkopen. Je bent letterlijk je eigen blinde vlek.

 

Ik heb met salesmanagers gewerkt die niet wisten hoe ze zichzelf moesten verkopen. Met communicatieadviseurs die moeite hadden om hun eigen marketingcommunicatie goed in de markt te zetten. En met heel veel talentvolle, inhoudelijke sterke, adviseurs die worstelden om hun eigen verhaal en toegevoegde waarde onder woorden te brengen en hun eigen markt te creëren. Als jij moeite hebt met het neerzetten van een sterk merk waardoor je klanten naar je toetrekt, ben je hierin dus niet alleen.

 

Ik las laatst een boek van Luk DeWulf, een veelgevraagd spreker over talentmanagement. Hij schreef:

“De paradox is dat het eigen talent voor veel mensen soms zo gewoon is, dat ze het niet als bijzonder beschouwen. Of dat ze denken dat iedereen dat talent heeft. Om talent bij jezelf zichtbaar te maken heb je vaak anderen nodig.”

 

Toon, een salesmanager die ik onlangs heb geholpen om zijn merk in kaart te krijgen, verwoordde het als volgt: ”Het grappig wat je bemerkt als je met personal branding aan de slag gaat, is dat je alles al in huis hebt. Saskia hielp mij daarbij om m’n eigen tuintje te wieden zodat ik zag wat er altijd al was.”

 

Zorg dus dat je iemand in jouw omgeving vindt die je een spiegel kan voorhouden. En dat je helder krijgt welke talentenen of bijzondere kwaliteiten je in huis hebt die jou onderscheidend maken.


Who are you?

Personal branding gaat onder andere over jouw functionele merkwaarde en je emotionele merkwaarde.

 

Functionele merkwaarde gaat over:

  • Wat je doet/kunt.
  • Waar je echt goed in bent.
  • Waarin jij veel expertise in hebt/een echte expert in bent.

 


Emotionele merkwaarde gaat over:

  • Drive: waar wordt je door gedreven?
  • Aanpak; wat is typerend voor jouw aanpak?
  • Merkbelofte: wat breng je teweeg in een organisatie?
  • Welk gevoel roep je bij andere mensen op?

 

 

Een fout die veel mensen maken als zij hun emotionele merkwaarde proberen uit te drukken is dat zij zichzelf beschrijven aan de hand van allerlei dooddoeners zoals:

“Ik ben een doorzetter en denk graag out of the box. Ik sta stevig in mijn schoenen en ga conflicten zeker niet uit de weg. Ik heb een no-nonsens instelling, houd van aanpakken en ben mensgericht. “

Half Nederland zal zich waarschijnlijk in deze beschrijving herkennen.

 


Waar gaat het om bij personal branding?

 

Cees Harmsen heeft mooi omschreven waar het om gaat bij personal branding:

 

‘‘Personal branding is alles wat je doet om jezelf onderscheidend en opmerkelijk te presenteren binnen je vakgebied. Wanneer dit succesvol gebeurt, wordt jij binnen je vakgebied de vanzelfsprekende keuze voor het invullen van opdrachten en het oplossen van problemen.

Het doel is niet de ander te behagen met conformistisch gedrag, maar om hem emotioneel te raken door bewust gebruik te maken van je onderscheidende kenmerken, je eigenzinnigheid, je talenten, je bijzondere prestaties, je plezier en je levenservaring.”

Lia, een interim HR Manager die met haar personal branding aan de slag ging, zegt hierover:

“ Personal branding maakt je zelfverzekerder en je leert hoe je je markt en je doelen helder krijgt, waardoor je gericht en succesvol je klanten weet te benaderen.”

 

Wil je meer weten over hoe je met sterke authentieke personal branding jezelf en je bedrijf succesvol in de markt kunt zetten? En kun je hierbij wel wat hulp gebruiken? Neem dan gerust contact met mij op. Mail naar saskia@depersonalbrandingcoach.nl of bel mij op 06 30 623 555.