Vorige week zat ik op een zonnig terras aan de lunch met een oude klant. Ze vertelt over het nieuwe idee dat ze in de markt wil zetten. Ze heeft een geweldig concept dat nauw aansluit op een aantal zaken waar gemeentes mee worstelen. Zo bevlogen vertelt ze haar verhaal dat ik er zelf ook enthousiast van raak. Ze vertelt over de mooie reacties die ze krijgt van mensen die graag met haar willen werken.

Mijn klant heeft de juiste snaar te pakken. Met de verhalen die zij vertelt weet ze mensen te raken. Dat gaat vanzelf als je met haar aan tafel zit. Daarnaast zet ze ook regelmatig kleine verhaaltjes op social media waar ze goede reacties op krijgt. Met haar achtergrond in de communicatie weet ze hoe je een goed verhaal opbouwt.

Zou het niet fantastisch zijn als jij ook de mensen om je heen voortaan moeiteloos zou kunnen overtuigen van jouw ideeën? Dat zijn eigenlijk essentiële vaardigheden die iedere adviseur zou moeten beheersen. Als jij een goed verhaal vertelt over je bedrijf maak je het voor klanten een stuk makkelijker om bij jou aan te haken.


Presenteren met impact

Stel je eens voor dat jij een presentatie geeft en daarna door diverse mensen wordt benaderd. Omdat ze graag met jou door willen praten over wat je te bieden hebt. Dat klinkt geweldig maar hoe vertel je een goed verhaal en hoe houd je een presentatie met impact?

Zelf vind ik het altijd wel leuk om presentaties te geven. Toen ik ondernemer werd, ontdekte ik echter dat ik nog veel te leren had als het gaat om effectief presenteren. Alleen met flair en een boel kennis, krijg je nog geen goede presentatie waarmee je klanten overtuigt om zaken met jou te doen. Het positioneren van merken zit al 20 jaar in mijn DNA en ik heb een wereld aan kennis die ik kan overdragen. Ik mag er graag over vertellen. Wat ik leerde is dat ik teveel wilde vertellen en teveel kennis over wilde dragen. Dat ik klanten meer moet inspireren met verhalen die aansluiten op hun wereld.

Inspirerende sprekers verpakken hun boodschap in een goed verhaal. Met een goed verteld en relevant verhaal maak je iets los bij jouw potentiële  klant. Verhalen zijn krachtige instrumenten om een ander naast rationeel, ook emotioneel te overtuigen. Een goed verhaal kun je bobendien ook makkelijk onthouden. Eigenlijk zou iedere adviseur meer moeten leren over storytelling.


 

De kracht van storytelling

Zelfs een organisatie als Microsoft maakt heel succesvol gebruik gemaakt van de kracht van storytelling. Zou je wellicht niet verwachten in zo’n technische omgeving. Maar het werkte dermate goed dat Martin Sykes en Niclas Malik, die allebei bij Microsoft werken, er een boek over schreven.

Martin werkt als IT-strateeg en Niclas als ondernemingsarchitect.  Zij moesten vaak hele ingewikkelde technische zaken uitleggen aan hun klanten die dat lastig konden volgen. Toen zij storytelling gingen inzetten, werkte dat zo goed dat mensen zelfs de meest complexe concepten makkelijk konden onthouden en toepassen. Ook merkten projectmanagers dat het heel goed inzetbaar was bij de begeleiding van veranderprocessen. Martin en Niclas ontwikkelden een handig model dat de sleutel is tot het creëren van een aantrekkelijk verhaal met impact. Dit model is door hen getest op honderden werknemers van Microsoft en mensen van andere grote organisaties. Ik geef je de stappen van hun model hieronder:


 

1) Vat het doel van je presentatie samen in 1 zin die de kern van je verhaal vormt.

Veel artikelen en verhalen bevatten onnodig veel wollige praat en gaan veel te diep in op de inhoud. Daarbij is het doel vaak niet helder. Bij het ontwikkelen van de content voor je artikel, je website of je presentatie moet de inhoud ervoor zorgen dat jouw klant of doelgroep meteen begrijpt:

  • Waarom je wilt dat ze in actie komen.
  • En wat ze moeten doen.


2) Kies de juiste insteek

Om je verhaal op een overtuigende manier te vertellen, moet je weten wie jouw klant is en hoe hij denkt. Je wilt zeker weten dat je de juiste toon aanslaat.

  • Tegen wie heb je het?
  • Wat wil je bereiken bij jouw doelgroep?
  • Welk beeld wil je schetsen?
  • Welke waarden en emoties horen daarbij?
  • Hoe krijg je verlangen, angst of urgentie in het verhaal?


3) Breng structuur aan in je verhaal

Leer van Steven Spielberg die stelt: “De mensen zijn vergeten hoe ze een verhaal moeten vertellen. Verhalen hebben geen midden of einde meer.  Meestal hebben ze een begin dat nooit ophoudt met beginnen.”

   

 

4) Gebruik beeldende taal om je verhaal sterker te maken.

Veel mensen zijn visueel ingesteld, vaak zegt een goed beeld meer dan duizend woorden. Maak daar optimaal gebruik van. De sleutel tot het beïnvloeden van beslissingen is mensen betrokken maken. Het is jouw taak om mensen te helpen visualiseren wat je beschrijft, niet om ze te vertellen wat ze moeten voelen. Als je iets goed beschrijft, volgt het gevoel vanzelf.

Bijvoorbeeld: Ik kan jou vertellen dat ik laatst 7 uur vertraging had op het vliegveld van Pisa. Dan denk je wellicht: “ Nou, best vervelend.”

Maar je krijgt er vast meer beelden bij als ik je vertel:

“Zeven uur vertraging duurt heel lang op als je op een vliegveld zit met slechts twee winkeltjes waar je na tien minuten alles al gezien hebt. En twee horecatentjes die niet best zijn en waar je niet echt lekker kunt zitten met je kleffe pizzapunt. En als je dan ook nog de laatste anderhalf uur in een morrende rij staat. Met daarvoor twee zenuwachtige stewardessen en achter hun een bord vertrek vliegtuig om 19.30 uur, terwijl het inmiddels al 20.30 uur is . En iedereen denkt “ Gaan we nog vliegen vandaag?!”


 

5) Maak het persoonlijk

Als we naar verhalen luisteren zijn we altijd op zoek naar een persoonlijke connectie met de verteller. Laat daarom in jouw verhaal ook iets van jezelf zien. Mensen doen zaken met mensen. Mensen willen weten wie jij bent en waar je voor staat.


Wil jij begeleiding bij het opbouwen van je personal brand en leren hoe jij ook die impactvolle verhalen vertelt neem dan gerust contact met mij op. 

Mail naar saskia@depersonalbrandingcoach.nl of bel mij op 06 30 623 555.

www.depersonalbrandingcoach.nl