Managementgoeroes zijn hot. Maar wat maakt iemand tot een goeroe? Hoe komen ze zo populair?

Ben Tiggelaar is een managementgoeroe geworden omdat hij ons alles over managementgoeroes leert. Ben ontwikkelde het concept MBA in één dag en weet hier al jaren veel publiek mee te trekken. Ben’s seminar ‘MBA in één dag’, waaraan meer dan 16.900 managers deelnamen, is het meest bezochte seminar ooit in Nederland.

 

De meeste managementgoeroes hebben hun personal branding goed voor elkaar. Ze staan ergens voor en dat dragen ze uit met veel passie. Ze trekken volle zalen trekken tegen toptarieven. Ook worden ze door directies van bedrijven uitgenodigd om mee te denken over interessante strategische vraagstukken. En hun boeken worden goed verkocht.

 

Ze doen bovendien het werk dat ze graag doen. Dat blijkt wel uit het feit dat velen van hen tot op hoge leeftijd blijven optreden en publiceren. Voor het geld hoeven ze het over het algemeen niet te doen maar ze vinden hun werk veel te leuk om al te stoppen. Stephen Covey hield er op zijn 75e nog een stevig werkschema op na en vond nog iedere dag dat hij belangrijk werk voor de boeg had.

 

Je kunt dus wat van hen leren als het gaat om het ontwikkelen en uitdragen van jouw merk.

 

Want zeg nou zelf, gevraagd worden voor de leukste opdrachten, met passie je werk kunnen doen en daar goed voor betaald worden, dat is toch een fijne manier om je werk te doen.


 

 

 

1) Maak het niet te ingewikkeld

 

Bekende managementgoeroes en succesvolle ondernemers hebben een aantal zaken met elkaar gemeen. Een van de belangrijkste dingen waar zij in uitblinken is eenvoud. Het gaat er namelijk niet om de slimste van de klas te zijn. Het gaat erom dat je mensen in beweging kunt krijgen.

 

Succesvolle managementdenkers blinken uit in het eenvoudig maken van complexe zaken. Heldere schema’s, eenvoudige stappenplannen, daar houden mensen van. Het leven is al zo druk. Jouw klant komt om in alle informatie die dagelijks over hem wordt uitgestort. Je zult dus het hart en het hoofd van je klant alleen veroveren als je jouw visie glashelder en eenvoudig over kunt brengen.   


2) Het draait om mensen

 Succesvol ondernemen, persoonlijk leiderschap en effectief verandermanagement; het draait in de kern altijd om mensen. Wat de ideeën van veel managementgoeroes zo sterk maakt, is dat je ze zonder veel moeite kunt vertalen naar jouw eigen leven.

 

Mensen doen zaken met mensen, ook in zakelijke omgevingen. En die mensen vinden de zaken die jij in de wereld wilt zetten pas interessant als zij zichzelf kunnen herkennen in jouw verhaal. Het gaat dus om de vraag of je mensen in beweging kunt brengen met jouw ideeën. En dan helpt het enorm als jij interesse hebt in wat mensen beweegt. Dan ben je vaak van nature goed in staat om je in te leven in anderen. En dat maakt het weer makkelijk om vertaalslagen te maken naar de wereld van jouw klant. Bij alles wat jij vertelt vraagt jouw klant zich af: “Wat kan ik hiermee in mijn werk of in mijn leven?”

 

Stephen Covey schreef een van de best verkochte managementboeken ter wereld. De zeven eigenschappen voor effectief leiderschap zijn zo interessant omdat ze niet alleen toegepast kunnen worden op effectief leiderschap, maar ook op jouw persoonlijke ontwikkeling.


 

3) Persoonlijk leiderschap

Covey was een onbekende universiteitsprofessor totdat hij doorbrak met zijn boek waarvan meer dan zeventien miljoen exemplaren zijn verkocht. Hij bestudeerde wat mensen succesvol maakt en schreef hier diverse boeken over die bijna iedere manager heeft gelezen. Feitelijk gaan zijn boeken over persoonlijk leiderschap. Over je leven in eigen handen nemen. Covey leert je dat jouw leven niet bepaald wordt door anderen of door de omstandigheden. Als je proactief bent, verdoe je geen tijd aan klagen, vergelijken, cynisme en ander slachtoffergedrag. Beter kun je zorgen dat je iets moois maakt van je leven en iets bijdraagt aan dat van anderen. Alleen jijzelf bent de scheppende kracht achter je eigen leven.

 


4) Wat leidt tot succes?

Leren van de ervaring en kennis van succesvolle mensen is een effectieve manier om je leven te verbeteren. Het wordt daarom ook veel gedaan. Covey bestudeerde succes in al zijn vormen. Hij las ongeveer alle boeken over succes die er in Amerika te koop waren. Hij las zowel vele zelfhulpboeken als (auto)biografieën van succesvolle ondernemers. Maar ook van leiders als George Washington, de eerste president van de Verenigde Staten. Vervolgens zette hij deze kennis in door zijn eigen visie te formuleren. Nog wat voorbeelden:

 

  • Napoleon Hill sprak dertig jaar lang met de meest creatieve en succesvolle ondernemers, uitvinders, zakenmannen, industriëlen en politiek leiders van Amerika. Over waarom zij slaagden, terwijl anderen mislukten. Daarna schreef hij de klassieker Think & Grow Rich, wereldwijd meer dan 100 miljoen keer verkocht. Naar verluidt heeft dit boek diverse miljonairs gecreëerd.
  • Ralf Knegtmans, partner bij het bekende executive search bureau De Vroedt & Thierry, onderzocht hoe iemand een toptalent wordt. Hij sprak uitgebreid met 75 gearriveerde of aankomende toptalenten; CEO’s, wetenschappers, sportcoaches en topkoks. Ook deed hij een uitgebreide literatuurstudie waarbij hij tot verrassende conclusies kwam.
  • N=5 het grootste onafhankelijke reclamebureau van Nederland deed vijf jaar lang intensief onderzoek naar de onwrikbare principes die Power Brands zo succesvol maken. Om ze vervolgens uiteraard toe te passen en te toetsen in hun eigen praktijk. Power Brands zijn merken die kracht uitstralen in alles wat ze doen. H&M, IKEA, Nespresso, Starbucks, Google en Apple zijn voorbeelden van Power Brands. Veel van de principes die zij hanteren, gebruik ik ook als ik met mensen werk die zichzelf als een sterk persoonlijk merk willen profileren.

5) Een goed onderbouwd verhaal

 

Wist je dat je de best gelezen managementboeken bol staan van de verhalen?

Mensen lezen graag verhalen. Storytelling, het vertellen van verhalen, is daarom een geweldig sterk instrument om jouw klanten mee te inspireren. Maar ook om in een presentatie te gebruiken, een concept te pitchen of om een product of dienst mee te verkopen

 

Simon Sinek is een geweldig voorbeeld van iemand die wereldberoemd werd door de kracht van het verhaal in te zette. In september 2009 gaf Simon Sinek een TED-talk in Washington. De video waarin Sinek uitleg geeft over de ‘Waarom’ en zijn Golden circle is inmiddels wereldberoemd en één van de best bekeken TED-talks. Simon Sinek bezocht conferenties, las boeken, raadpleegde succesvolle vrienden en probeerde te begrijpen waarom de ene marketingaanpak wel werkte en de andere niet. En gaandeweg ontdekte hij het geheim van het ‘waarom’ van succesvol ondernemen. Je overtuigt mensen overtuigen niet door uit reclame te maken voor wát je doet, maar door ze te vertellen over waaróm je doet wat je doet.

 

Weet jij niet goed hoe jij je verhaal moet vertellen of ben je bang dat je geen onderscheidend vermogen hebt? Neem dan gerust contact met mij op.

Mail naar saskia@depersonalbrandingcoach.nl of bel mij op 06 30 623 555.