Simon Sinek is zo’n veelgevraagde succesgoeroe. Hij verzorgt lezingen over de hele wereld en wordt  gevraagd naar zijn visie door internationale media als The New York Times, Wall Street Journal, The Washington Post, Houston Chronicle, FastCompany, CMO Magazine en BusinessWeek. Hij krijgt uitnodigingen van bedrijven als Microsoft, Dell en SAP, maar ook van ambassades, van de Verenigde Naties en van het Amerikaanse Congres.

Simon Sinek brak in 2009 wereldwijd door met zijn presentatie die hij op TEDx hield. Inmiddels is deze ruim 26 miljoen keer bekeken en daarmee een van de best bekeken Ted-filmpjes ooit. Sinek heeft echter ook andere tijden gekend. De man die iedereen op internet inspireert met zijn verhaal over de Golden Circle, was na een aantal jaar ondernemerschap vastgelopen met zijn bedrijf.

Inmiddels ontvangt Sinek gemiddeld 40 verzoeken per week om ergens te spreken. Voor 75.000 dollar is hij te boeken voor een lezing. Wat kun jij van hem leren?

Een doorleefd verhaal

Simon Sinek is een mooi voorbeeld van iemand die beroemd werd door de kracht van het verhaal in te zetten. Een goed verhaal is vaak een doorleefd verhaal. Zijn verhaal over de Golden Circle kwam namelijk voort uit een persoonlijke worsteling met zijn eigen bedrijf.

In 2002 zette Simon zijn bedrijf op. Hij zegt hier zelf over: ‘Het was de Amerikaanse droom die ik waarmaakte.’ Hij vond het een grote stap omdat hij had begrepen dat 90 procent van de ondernemers in de eerste drie jaar over de kop gaat. Na drie jaar bestond het bedrijf nog steeds. Daverende successen werden er echter niet geboekt. En in het vierde jaar was de nieuwigheid van het ondernemerschap er wel een beetje af voor Simon. Door hard te werken en veel energie in zijn bedrijf te stoppen, had hij al die jaren als ondernemer overleefd. Eind 2005 sloeg een enorm gevoel van demoralisering bij hem toe.

Hij was ervan overtuigd dat zijn bedrijf het niet ging redden. En zelf zat hij ook niet goed in zijn vel. Alle energie die hij had ingezet om zijn bedrijf staande te houden, had hij nodig om zichzelf overeind te houden. Om een oplossing te vinden voor zijn probleem, dat zowel zijn bedrijf als zijn eigen welzijn omvatte, ging hij overal op zoek naar advies.

Simek bezocht conferenties, las boeken, raadpleegde succesvolle mensen en probeerde te begrijpen waarom de ene marketingaanpak wel werkte en de andere niet. En gaandeweg ontdekte hij het geheim van het ‘waarom’ van succesvol ondernemen. Toen hij zijn passie had gevonden, wist hij vervolgens als geen ander mensen te inspireren met zijn verhaal.

 

Het geheim van passie

Het geheim dat Simon ontdekte, gaat over passie en over zingeving. Klanten voelen zich aangetrokken tot bedrijven die goed kunnen communiceren waar ze in geloven. Het gaat om het vinden van je identiteit. Vertel waarom jouw bedrijf bestaat. Wat is je purpose? We volgen graag organisaties die ergens voor staan, organisaties met een doorleefde missie.

Martin Luther King was zo inspirerend voor veel mensen omdat hij vertelde waar hij in geloofde. Het was geen I HAVE A PLAN –speech, maar een I HAVE A DREAM-speech.

Als je acteert vanuit het wat of het hoe beland je bij jouw klant in het gebied van zijn ratio. Ons gedrag en onze besluitvorming worden echter slechts voor 5 % bepaalt door onze ratio. Als je echter communiceert en acteert vanuit het waarom kom je binnen in dat deel van de hersenen dat 95 % van ons gedrag bepaalt.  Het onbewuste deel waar onze onderbuikbeslissingen worden genomen en dat bijna al onze gedragingen stuurt. Dan weet je mensen te raken.

 

Hoe je impact hebt

Dag in dag uit zijn adviseurs en ondernemers bezig met het overtuigen van mensen. Mensen warm maken voor een verandering, voorstel of besluit. Het geven van lezingen en presentaties waarbij je mensen graag iets bij wilt brengen. Of simpelweg het overtuigen van klanten om zaken met jou te doen.

Het begint bij een doorleefde visie. En vervolgens is het uiteraard ook zaak dat je leert hoe je jouw visie op een pakkende manier over de bühne brengt.

 

Zet verhalen in

Simon Sinek is een meester in het opbouwen van inspirerende presentaties. Hij gebruikt veel voorbeelden en verhalen. Bijvoorbeeld het verhaal van de gebroeders Wright, een stel fietsenmakers die in 1903 het eerste bemande gemotoriseerde vliegtuig in de lucht kregen. Hoe zij hun omgeving inspireerden en hoe zij iedere keer weer na mislukte proefvluchten de moed vonden om door te gaan.

Dr. Ruud Frambach, hoogleraar Marketing aan de VU zegt hierover:

“Het principe van het verhaal is een van de kenmerken van een succesvol businessmodel. Als het moeilijk uit te leggen is, zie je dat het niet werkt. De simpelste verhalen werken vaak het beste. Scherp, impactvol, helder. Maar dan moet je als merk wel heel goed weten waar je voor staat en wat je wilt overbrengen.”

Mensen lezen graag verhalen, onze hersenen zijn er op ingericht. Voordat er boeken waren, leerden mensen alles door verhalen aan elkaar over te dragen. Je kunt verhalen vertellen van klanten die weerstand ondervonden om jouw concept toe te passen en er toch mee aan de slag te gaan. En het mooie resultaat dat zij toen bereikten. Als je regelmatig verhalen deelt over hoe het ook leuk kan zijn hiermee te werken, en wat het kan opleveren, kun je ze over de streep trekken.

Storytelling is helemaal niet zo ingewikkeld. Feitelijk is dit artikel ook een voorbeeld van storytelling. Door een goed verhaal te delen kun je anderen inspireren. Je kunt mensen meenemen in jouw gedachtegoed.  Als je leert hoe je verhalen kunt inzetten en dat combineert met een aansprekende authentieke visie, dan ga jij impact maken.

Wil jij leren hoe je een goed verhaal kunt houden waarmee je aan tafel komt bij de juiste klanten? Neem dan gerust contact met mij op. 

Mail naar saskia@depersonalbrandingcoach.nl of bel mij op 06 30 623 555.

www.depersonalbrandingcoach.nl