Hoe zou het zijn als je nauwelijks meer iets hoeft te doen om jouw klant te overtuigen van je waarde? Dat hij popelt om met jou te werken en daar graag iets extra’s voor betaalt?

 

Die droom speelt bij veel zzp’ers vast af en toe wel eens in hun achterhoofd. En misschien ook wel bij jou. ‘Is dat haalbare kaart?’ zal jij je wellicht ook afvragen. Of een brug te ver wellicht.

 

Toch is het de werkelijkheid van de sterke merken. Met een goede positionering kun je een eigen markt creëren die gretig betaalt voor jouw diensten.

 

Dat geldt niet alleen voor producten maar ook voor ‘mensenmerken.’ Uiteraard heb je die status niet van de ene op de andere dag. Je zult er wat voor moeten doen. Je moet er voor werken om zo’n positie op te bouwen. Keuzes durven maken. Maar het kan zeker. Wat heb je daarvoor nodig? In dit artikel geef ik je een kijkje achter de schermen van merken bouwen.

 

 


 

 

 

Merken bouwen begint met passie

 

Het opbouwen van je merk begint met jouw passie voor wat je doet. Passie overtuigt en enthousiasmeert. Doe daarom de dingen die je echt leuk vindt. Dan straal je vanzelf dat enthousiasme uit. Blijf dicht bij jezelf en houd regelmatig de vinger aan de pols. Vind je het nog leuk wat je doet? Kom je fluitend je bed uit voor een nieuwe werkweek? Heb je er zin in?

 

Ondernemen is hard werken. Om succesvol te kunnen blijven in jouw eigen bedrijf moet je ook energie kunnen blijven halen uit je werk. Klanten voelen zich aangetrokken tot bedrijven die goed kunnen communiceren waar ze in geloven. En werken graag met mensen die enthousiasme uitstralen.

 


Jij wilt geen HEMA zijn

 

Veel zelfstandige professionals vinden het lastig om te bepalen voor welke klanten ze willen werken. Ze zijn bang om klanten en opdrachten te missen als ze duidelijk aangeven op welke doelgroep ze zich graag willen richten. Het gevolg is echter dat ze ook veel werk doen voor klanten waar ze helemaal geen energie van krijgen.

 

Vandaag las ik een artikel van Erik van der Eijk specialist in datamanagement. Hij schreef over de HEMA die weer in de etalage staat om verkocht te worden. Het probleem van de HEMA komt door hun ‘we zijn er voor iedereen’ strategie. Hema is er voor iedereen, en dus voor niemand… Niemand voelt zich nadrukkelijk door de HEMA aangesproken.

 

De problemen van Hema en veel andere retailers zijn ook veroorzaakt door het jarenlang uitstellen van keuzes. Uit angst voor omzetverlies bleven keuzes voor duidelijke strategieën, proposities en doelgroepen vaak uit. En nu hebben ze de boot gemist en zitten ze in zwaar weer. Ik zie dit probleem ook bij veel adviseurs, coaches, trainers of interim managers met een te algemeen profiel. Klanten kunnen hen niet goed plaatsen, hun toegevoegde waarde is niet helder. Als jij durft te kiezen, kiest de klant voor jou.

 


Een voorbeeld uit de praktijk

 

Een goed voorbeeld van iemand met een geheel eigen personal brand is de trainer Remco Claassen. Remco is een soort stand up comedian in de stijl van Hans Teeuwen met een geheel eigen vrij botte humor. Die daarnaast als een ‘kenniskliko’ allerlei wijsheden over zijn publiek uitstort over persoonlijk leiderschap en management. Je moet ervan houden, maar veel mensen smullen ervan. En betalen grif 1000 euro om een dagje in de zaal te zitten waar Remco op het podium staat.

 


Actief en zichtbaar zijn

 

Als je eenmaal je eigen stijl hebt gedefinieerd en je weet voor welke klanten jij graag wilt werken, dan is het uiteraard handig als deze klanten ook weten dat jij bestaat. De volgende stap bij het opbouwen van jouw merk is dus dat je zichtbaar wordt voor jouw markt. Een slimme marketingaanpak waarmee je systematisch klanten werft, bestaat uit een aantal onderdelen die onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Je hebt nodig:

 

  • Een wervende website.
  • Overtuigende salesteksten.
  • Emailmarketing; een E-zine waarmee klanten op de hoogte blijven van jouw expertise en jouw diensten.

 


Do’s en Don’ts van een website die verkoopt

Als jij veel geld en tijd steekt in het bouwen van jouw website, wil je natuurlijk niet dat iemand na een korte blik op de webpagina gapend wegklikt. Daarom is het goed wat meer over de do’s en don’ts te weten die maken dat een site succesvol is of juist niet. Je wilt dat jouw website voor je klant voelt als een warm bad. Dat hij zich herkent voelt en zin krijgt om zaken met jou te doen. Dat hij de telefoon pakt om contact met je te zoeken.

 

Om dit effect te bereiken met je website is het belangrijk dat je wat leert over de ins en outs van neuromarketing; het gedrag van klanten en wat hen triggert als ze jouw website bezoeken.

Goede copywriting

Veel mensen leren verkoopvaardigheden omdat ze vinden dat ze als ondernemer moeten kunnen verkopen. Niets mis mee uiteraard om verkoopvaardigheden te leren. Goede copywriting is echter minstens zo belangrijk. Een pakkende of grappige tekst kan mensen triggeren.

 

In feite doet een goede tekst op jouw website hetzelfde wat jij doet in een gesprek met een klant. Je helpt zo’n klant om voor jou te kiezen, door vertrouwen op te bouwen, weerstanden weg te nemen en goede informatie te verstrekken. En ook als je actief bent op social media, kan goede copywriting het verschil maken dat een klant verder leest en doorklikt naar jouw site.

 

Bouwen een aan fanbase met e-mailmarketing

 

Met e-mail marketing kun jij je eigen fanclub opbouwen. Dat doe je met een nieuwsbrief als basis, maar dan geheel anders. Nu denk je misschien: ‘Er zijn al zoveel nieuwsbrieven!’

Veel bedrijven gebruiken een nieuwsbrief echter vooral om te zenden. Om te vertellen over hun bedrijf. Dat boeit jouw klanten maar matig. Je klant wil lezen over de dingen waar hij mee zit en tips krijgen hoe hij dit op kan lossen. Adviezen krijgen hoe hij zijn ambities kan realiseren. Het is daarbij echt niet nodig om veel dure woorden te gebruiken om te trachten erudiet over te komen. Als uit je tekst blijkt dat jij weet waarover je het hebt, ben je veel overtuigender. Zelf krijg ik met grote regelmaat klanten uit mijn nieuwsbrief.

 

Het schrijven van een nieuwsbrief is één van de meeste effectieve marketingmiddelen die ik ken. Mensen die een tijdje jouw tips lezen, maken op deze manier kennis met je manier van denken, je diensten en ze raken geïnspireerd. Daarnaast raken ze overtuigd van jouw expertise. Juist door kennis te delen met de wereld, gaat jouw doelgroep, jou als expert herkennen.

 

Bouwen aan een salesfunnel

 

Met je nieuwsbrief kun je jouw klant stappen laten maken en bouwen aan je KNOW-LIKE-TRUST factor. Je klant leert je kennen, waarderen en vertrouwen. In dat proces kun je zelf ook de regie nemen door een salesfunnel te bouwen. Wat je feitelijk doet is je klant op een respectvolle manier meenemen in een proces waarbij zijn behoeften, problemen en verlangens centraal staan. Je leidt je klant door de verschillende beslisfasen en doet op het juiste moment een aanbod. Dat is marketing nieuwe stijl met als basis een sterk authentiek merk.

 

 

 

Wil je meer weten over hoe je met sterke authentieke personal branding je bedrijf succesvol in de markt kunt zetten?

 

Schrijf je dan in voor de challenge -Bouw aan een onweerstaanbaar merk en maak een klantmagneet van je bedrijf.

Klik HIER voor meer informatie en om je in te schrijven.