Het komt toevallig ter sprake in een masterclass personal branding die ik geef bij een adviesbureau. En ik merk dat het voorval herkenbaar is voor veel adviseurs. Het gaat om het gebrek aan een duidelijke expertstatus. Kees vertelt: “Ik zit bij die klant waar ik een verandertraject heb begeleid. Hij vertelt mij dat hij heel tevreden is over de resultaten die we samen hebben neergezet. Dat het goed gaat met het bedrijf. En dat ze dat gaan vieren met een leuke dag. Waarbij ook hun beste klanten en een paar leveranciers uitgenodigd worden. Ik krijg ook een uitnodiging.Z

Enthousiast vertelt mijn klant dat het een hele interessante dag gaat worden. Want ze hebben die topexpert Pietje Puk uitgenodigd en die gaat een hele inspirerende lezing verzorgen. Ze hebben er nu al zin in en van de klanten kregen ze ook al leuke reacties.

Man, wat baalde ik toen ik dat hoorde. Want die lezing zou ik makkelijk zelf hebben kunnen geven!! “

Zien klanten jouw expertise?

Tijdens de masterclass komt aan de orde waarom het handig is als expert ergens om bekend te staan. Vervolgens komt Kees spontaan met het bovenstaande voorbeeld. Het gaat om een voorval dat hij recent heeft meegemaakt. Als hij erover vertelt zie je frustratie in zijn ogen.

“Ik weet echt ontzettend veel over dat onderwerp. Ik had daar zelf op dat podium moeten staan bij die klant. Ik heb nota bene maanden met hem samengewerkt. En al die tijd hebben ze me bezig gezien. Ik was wel ingehuurd voor de veranderklus maar ze zien me kennelijk niet als een expert. Ze zien in mij niet die expert die je wilt inhuren voor een lezing. De expert waardoor je je laat inspireren, waarbij je ook je klanten uitnodigt om te komen luisteren. Ik heb echt ergens iets laten liggen. Hoe ga ik dat veranderen? Volgende keer wil ik dat podium! Commercieel gezien was het ook wel handig geweest. In die zaal zitten die dag allemaal bedrijven die potentieel een klant kunnen zijn voor ons bureau.”

 

Heb jij een (te) algemeen profiel?

Herkennen jouw klanten je expertise? Sta jij ergens om bekend? Word je er op gevonden?

Als ervaren verandermanager ben jij uiteraard zeer breed onderlegd. Vanuit die brede bedrijfskundige achtergrond ben je goed in staat de zaken op een integrale manier te benaderen en soepel de juiste verbanden te leggen. En dankzij je goede communicatieve vaardigheden krijg je de mensen mee in de gewenste verandering. Daarmee ben je effectief en boek je mooie resultaten. Vaak heb je daarnaast echter ook nog een stuk bagage aan kennis en een set tools die je meeneemt in je aanpak. Maar dat benoem je wellicht niet expliciet. Je bent je er misschien niet eens meer goed van bewust dat je vaak bepaalde kennis en modellen inzet. Kan je profilering misschien wel wat scherper?

Een collega geeft Kees feedback: “Eigenlijk vertel je er ook niet zo vaak over dat jij veel expertise hebt in dat onderwerp waarvoor ze die spreker hebben uitgenodigd. Je past het wel toe in je opdrachten maar dat doe je zonder er veel woorden aan vuil te maken. En omdat jij er inmiddels heel goed in bent, lijkt het ook heel eenvoudig wat je doet. Ze zien ook waarschijnlijk niet wat je achter de schermen allemaal doet.”

 

Hoe krijg jij die expertstatus?

Een andere collega denkt ook met hem mee en oppert dat hij die bewuste expert misschien een poosje moet gaan volgen. Dan kan hij zien wat die man doet om zo’n expertstatus te verwerven. Op zich is dat een aardig idee. Je kunt er wellicht iets van leren als het gaat om zichtbaar zijn met je expertise. Maar het heeft niet veel zin om dan hetzelfde kunstje toe te passen. Want deze expert heeft al naam gemaakt met zijn expertise en de manier waarop hij dit etaleert. Hij heeft er zelfs een boek over geschreven. Het heeft weinig zin om dat allemaal naadloos te gaan kopiëren. Dat gaat geen sterk authentiek merk van jou maken.

Hoe word jij dan een sterke personal brand? 

 

Weet je wat jou bijzonder maakt?

Los van de expertise die je inzet, breng jij je eigen persoonlijkheid mee. En jouw specifieke bijzondere ervaring. Allemaal elementen bij elkaar die jou bijzonder maken. Maar die jij zo gewoon vindt, dat je er niet aan denkt het specifiek te benoemen. Misschien doe je de dingen ook wel zo onbewust dat je eigenlijk zelf niet zo goed weet wat jou onderscheidt van al die anderen in jouw vak. Die blinde vlek zie ik bij veel klanten. Het is soms best een zoektocht om helder te krijgen wat jou bijzonder maakt.

Begin in ieder geval met een goed LinkedIn profiel. Want dat is de eerste plaats waar mensen jouw profiel bekijken. Het is tenslotte het grootste zakelijk platform van Nederland.

Een branded profiel op LinkedIn is een goed begin van je merkopbouw. Zorg echter wel dat je dan ook echt een aantrekkelijk profiel hebt. Want daar schort het nogal eens aan bij veel mensen. Met zouteloze teksten, vaagtaal en managementjargon in je profiel krijg je weinig enthousiasme op gang.

 

Werk actief aan je personal branding

Er is daarnaast meer mogelijk om op eenvoudige wijze zichtbaar te blijven. Zet af en toe een update op LinkedIn over de dingen waar jij mee bezig bent en/of die interessant zijn voor je klant. In de afgelopen weken heb ik af en toe een update gepost over mijn masterclasses en trainingen voor adviesbureaus. De laatste werd met 11 likes toch al weer een kleine 900 keer gezien. Daarnaast zet ik niet alleen mijn eigen artikelen op LinkedIn, ook deel ik artikelen die ik lees en interessant vind. En ik like updates van mijn klanten en relaties. Op die manier werk je aan je eigen profilering. Maar ook doe je op een laagdrempelige manier een beetje aan relatiebeheer. Want jouw relaties vinden het natuurlijk ook leuk als je hun updates een like geeft. Vind ik zelf ook leuk.

 

Personal branding op jouw eigen website 

Denk ook aan een professionele website. Eigenlijk kun je als professional niet meer zonder. Want LinkedIn blijft een beperkt visitekaartje. Op jouw website kun je veel meer kwijt van jezelf. Wanneer je website goed word gevonden en de teksten aansprekend zijn voor je klant heb je een sterk verkoopplatform. Als je het goed doet kan je website jouw digitale accountmanager zijn die voor jou 24 uur per dag actief is. En dat terwijl jij lekker aan het werk bent.

 

Doe af en toe een APK op je brand

Wanneer je met je personal branding aan de slag gaat, vraagt dat ook om onderhoud. Het is belangrijk om op een consistente manier zichtbaar te zijn op de thema’s waar jij op herkent wilt worden. Daarnaast kan het zijn dat je in de loop der tijd accenten wilt verleggen in je profilering. Want jij verandert zelf, je doet nieuwe ervaring op, je krijgt nieuwe interesses, je groeit als mens en als professional. Eigenlijk zou je dus regelmatig een APK moeten doen op je brand.

 

Iedereen heeft last van die blinde vlek

Zelf ik doe ik ook regelmatig een APK. In de loop der jaren breng je onbewust andere accenten aan in je aanpak. Je groeit in je vak en zoekt naar nieuwe uitdagingen. En dan moet je ook weer aan de slag met je eigen brand. Met mijn expertstatus zit het wel goed. Met mijn expertise op het vlak van personal branding ben ik goed bekend en ik word daarop ook goed gevonden. Regelmatig mag ik ook het podium pakken en klanten weten mij te vinden. Toch ben ik ook met een coach aan het sparren geweest met mijn eigen onderscheidend vermogen, omdat ik behoefte had aan een frisse blik van buiten.

 

Onderhoud je brand

Je hebt je brand niet van vandaag op morgen in één keer in de markt staan. Het levert je echter veel op om een sterk merk te zijn. Je wordt gevraagd voor de leukere opdrachten, jij krijgt het podium en je kunt werken met de klanten waar je energie van krijgt.

Met een sterke personal branding bouw je op consistente wijze aan een sterk merk. Het vraagt niet alleen om het ontwikkelen van je merk maar ook om het onderhouden van je merk. Een sterk merk betaalt zich op talloze manieren terug. Niet alleen weten klanten je beter te vinden, een mooi bijkomend effect is dat je zelf ook veel bewuster bezig bent met jouw expertise. Waardoor je weer groeit als professional en nog interessanter wordt voor je klanten. Kortom, een aanpak waar je alleen maar beter van kunt worden

 

Wil jij begeleiding bij het opbouwen van je personal brand en die felbegeerde expertstatus neem dan gerust contact met mij op. 

Mail naar saskia@depersonalbrandingcoach.nl of bel mij op 06 30 623 555.

www.depersonalbrandingcoach.nl