Heb jij dromen voor je bedrijf of je leven, die je eigenlijk diep in je hart nogal ambitieus vindt? Veel mensen hebben dromen waar ze jarenlang mee rondlopen. Ze praten er graag over maar komen nooit tot actie.

 

Liever blijf je de dingen doen zoals ze je dat altijd gewend was. Ook al levert dat resultaten op waar je eigenlijk ontevreden over bent.

 

Zou je echt voor succes én zingeving willen gaan? Voor het leven waar je van droomt?

Dan geef ik je in dit artikel graag wat inspiratie om nieuwe stappen te maken. En vertel ik je over de belangrijkste drie redenen die veel zzp’ers tegenhoudt om hun ondernemersdoelen te bereiken. Kijk eens wat je bij jezelf herkent. En wat je er aan zou kunnen doen.


 

 

 

 

 

Hoe zou jij later terug willen kijken naar je leven?

 

Terwijl we uit blijven stellen, waar we eigenlijk dolgraag voor willen gaan, davert het leven aan ons voorbij. Bonnie Ware begeleidde jarenlang mensen bij hun levenseinde. Het viel haar op dat mensen opvallend vaak spijt hebben van dezelfde dingen als ze terugkijken op hun leven. Waar veel mensen vooral spijt van hadden, was dat ze nooit het leven hadden geleid waar ze eigenlijk naar verlangden. Wat zij vaak hoorde verzuchten was:

 

‘Ik wou dat ik het lef had gehad om meer mezelf te zijn en minder te leven zoals anderen van me verwachtten.’

 

Wat is jouw droom? Wil je deze waarmaken? Ben je bang dat je later óók zult terugkijken op je leven met gevoelens van spijt? Dat wil je toch niet?  

 

 

De eerste reden dat veel zzp’ers nooit echt succesvol worden, is dat ze nooit écht starten.

 

Wat is jouw wake-up call? Les Brown zei hierover heel terecht: “Je hoeft niet geweldig te zijn om ergens aan te beginnen. Maar je moet wel ergens aan beginnen om geweldig te zijn.”

 

Leen Zevenbergen heeft in zijn boek de vijf “D’s” van ondernemerschap benoemd: Dromen, Durven, Denken, Doen en Doorzetten. Ik vind dat hij heel mooi samenvat hoe die verschillende stappen in elkaar overvloeien:

 

“ Droom er stevig op los. Maar trek direct daarna de stoute schoenen aan en Durf. Neem je Droom onder de arm en ga de boer op. Verzamel reacties. Wees niet bang dat je Droom verguist of verworpen wordt. Bovendien ontstaat er dan weer iets nieuws. En Denken, dat doe je terwijl je, al Durvend, bezig bent. Je bent dus al aan het Doen. Al Doende leer je te ondernemen. Want als je eenmaal zover bent dat je de eerste stappen hebt gezet, dan gaat de bal wel rollen. En dan moet je soms gewoon Doen.”

 

Wacht niet totdat je de perfecte strategie of het ultieme concept compleet uitgewerkt op de plank hebt liggen. Ga liever actief de markt op met je idee en toets of mensen er enthousiast op reageren. Je kunt altijd nog gaandeweg idee bijschaven. Maar kom in actie. Daarmee begint het.

 

 

De tweede reden dat veel ondernemers niet succesvol worden, is dat ze stoppen als het tegenzit.

 

Hoe houd jij jezelf gemotiveerd als het tegenzit? Zoals mijn personal trainer ooit zei: ‘ Life is a bitch.’ Je kunt er een garantie op afgeven dat er een moment komt dat de zaken tegenzitten. In het leven, in je onderneming, of zelfs in allebei tegelijk. En dan is de vraag hoe je daarmee omgaat.

 

En wat ga je doen om ervoor te zorgen dat je dan toch doorzet?!

 

Als je de verhalen leest of hoort van succesvolle ondernemers, hoor je ook veel verhalen van tegenslagen. Ondernemen is een reis langs obstakels en vergezichten, een reis met tegenslagen en overwinningen. Het gaat van ‘goed’ naar ‘great’. En je bent nooit klaar.

Het kan altijd beter. Zolang je maar kritisch bent naar jezelf kun je altijd doorgroeien.

En dat geldt natuurlijk niet alleen voor ondernemers. Wist je dat Abraham Lincoln twee keer in zaken mislukte, een zenuwinzinking kreeg en acht keer werd verslagen in de politiek? Maar uiteindelijk werd hij president van de Verenigde Staten. Winston Churchill zakte op de lagere school voor grammatica. Hij zakte twee keer voor het toelatingsexamen voor het leger. Toch werd hij de beroemde Britse premier.

 

En zo zijn er talloze voorbeelden van mensen die in eerste instantie geen toppertjes leken maar die toch geschiedenis hebben geschreven. Ook jij bent niet te klein om je dromen te realiseren! Gooi dat Calimero-gevoel toch lekker overboord! En zet door als het tegenzit. Vaak stop je net voor het moment dat je tegen een doorbraak zit. Gemiste kansen alom.

 

 

Ondernemen is daarnaast ook gewoon hard werken.

 

Het voelt niet als werken als je doet waar je goed in bent en waar je plezier in hebt. Maar het is echt niet zo dat alles moeiteloos naar je toe komt zoals je dat soms leest op internet. Het gaat niet vanzelf. En af en toe moet je gewoon even doorzetten en er flink tegenaan. Ik geef toe dat ik regelmatig klanten krijg die zich vanzelf bij mij aanmelden. Dat klinkt natuurlijk allemaal heel fijn en moeiteloos. En dat is het ook wel. Vorige week had ik weer diverse nieuwe klanten die ‘vanzelf aan kwamen waaien’. Soms worden ze al klant na een blog op LinkedIn. Maar ik heb daar wel het nodige voorwerk in zitten qua marketing en het opbouwen van een expertstatus.


 

De derde reden dat veel ondernemers niet succesvol zijn is dat ze geen ondersteuning vragen. 

Het is fijn als je iemand hebt die met je mee kan denken. Iemand die je de structuur aan kan reiken om de juiste dingen om de goede manier te doen. En iemand die je ook af en toe kan spiegelen op je eigen blinde vlek.

 

Zelf ga ik ook regelmatig in de leer bij experts die op bepaalde onderwerpen een stevige expertise en ervaring hebben opgebouwd. Ieder jaar heb ik weer een of meerdere onderwerpen waarover ik meer kennis wil verwerven. Dat vind ik leuk, omdat ik leergierig ben aangelegd en mezelf graag blijf ontwikkelen. Maar ik vind het ook belangrijk voor mijn klanten dat ik zorg dat mijn kennis actueel is.

 

Zoals een dochter van een boekhandelaar betaamt haal ik veel kennis uit vakboeken. Over onderwerpen die mij interesseren heb ik altijd wel een stuk of vijf boeken liggen waar ik nieuwe inspiratie uit put. Maar ik leer ook graag van anderen. En die kennis breng ik dan weer over op mijn klanten.


Gun jij jezelf inspiratie en een steuntje in de rug?

 

Gek toch dat heel veel mensen vinden dat ze altijd alles alleen moeten kunnen. Deze gedachte kan een belangrijke belemmering zijn voor je groei als ondernemer.

 

Mijn klanten waarderen het dat ik snel kwaliteiten kan herkennen – datgene wat specifiek is in hun aanpak of werkwijze – en moeiteloos de rode draad in hun verhaal oppik, waarmee zij op weg kunnen gaan. Ik weet complexe zaken voor hen te vereenvoudigen en ik bied hen structuur. Opeens wordt het ‘logisch’ in plaats van ingewikkeld. En af en toe kan ik hen ook even bemoedigend toespreken op de momenten dat het even tegenzit. Of hen te helpen lef te tonen en zichtbaar te worden.

 

Toen ik laatst een klant van mij enthousiast toeriep: “Meid, je hebt echt goud in handen!”, schrok zij zich wild. Want dat wist ze natuurlijk al lang. Dat gaf ze zelf ook volmondig toe. Maar het idee om daar nu daadwerkelijk mee naar buiten te treden, dat zorgde wel even voor een paar slapeloze nachten. Ze had wel even wat ondersteuning nodig om die stap echt te gaan maken. Maar dat wist ze ook. Dus zorgde ze voor een coach voor zichzelf. Heel verstandig. Wil je weten wat een goede coach voor je kan betekenen en hoe mensen mijn begeleiding ervaren? Klik dan door naar de referenties

 

 

Wees eerlijk tegen jezelf als je merkt dat je niet verder komt, en zoek een goede hulp zodat je uit je impasse komt en het leven gaat leiden waar je van droomt.

 

Ik help je graag met de succesvolle opbouw of groei van jouw bedrijf vanuit een ijzersterke positionering. Kijk eens bij mijn personal branding programma

 

Wil je hier meer van weten? Neem dan gerust contact met mij op. Mail naar saskia@depersonalbrandingcoach.nl of bel mij op 06 30 623 555.