Heb je een gat in de markt nodig om een succesvol bedrijf op te zetten?

Of moet je een goed doordacht plan hebben? En zou je ook kunnen slagen zonder de juiste kennis van zaken in huis te hebben?

 

Dat zijn natuurlijk allemaal dingen die heel behulpzaam zijn als je een succes wilt maken van je bedrijf. Dat zal ik zeker niet ontkennen. Toch maak ik veel mensen mee die barsten van het talent en niet slagen in het ondernemerschap. Ze hebben een prachtig businessplan opgesteld, investeren veel in een website die er gelikt uitziet en toch wil het allemaal niet echt lekker van de grond komen.

 

Andere mensen komen tijd tekort, hebben geen budget en weten toch de meest waanzinnig plannen te realiseren? Waar ligt dat aan? Welke drie zaken heb je echt nodig om je plannen te realiseren en een succes te maken van je bedrijf?

 


Het roer om

Marcel van Driel is zo iemand die al diverse malen de meest waanzinnige plannen wist te doen slagen. Hij schreef er zelfs een boek over met als titel Geen tijd, geen geld, toch doen.

Hij is ervaringsspecialist in het succesvol realiseren van waanzinnige plannen. Marcel heeft ooit het wereldrecord filmkijken verbroken. Hiervoor moest hij niet alleen een bioscoop vinden maar ook 100 man die geld wilden betalen om, zonder 1 seconde slaap, zeventig uur film te kijken. Daarnaast wist hij 20 filmmaatschappijen zover te krijgen gratis films ter beschikking.

 

Ook heeft hij in het verleden zijn baan opgezegd om een bloeiend bestaan op te bouwen als schrijver van kinderboeken.

 


 

1) Commitment en er volledig voor gaan

 

Ook zonder compleet doortimmerd businessplan kun je prima een bedrijf opzetten. En in feite kan iedereen het. De eerste en allerbelangrijkste voorwaarde om te slagen is namelijk commitment. Dat je er echt helemaal voor gaat. Niet te snel opgeeft. Tijd vrijmaakt.

 

En iedereen kan tijd kun vinden als je echt wilt! Zeker als je weet dat we zeventig procent van de tijd die we wakker zijn, kijken naar een vorm van digitale media: TV, telefoon, iPad, of de computer. Als je ergens tijd wilt besparen, dan kun je die daar snel vinden.

 

Marcel spreekt regelmatig mensen die naast hun baan, gezin en normale leven een bijzonder project opstarten, uitvoeren en laten slagen. Zelf worstelt hij- net als ieder ander- regelmatig met gebrek aan tijd en geld en toch slaagt hij in de dromen die hij heeft. Zijn boek gaat over de tips en trucs en mogelijkheden om je plannen te realiseren. Maar je moet het wel zelf doen. Niemand gaat het voor je doen. Er is ook geen kortere weg. Het is hard werken, discipline, motivatie, dingen structureel doen in plaats van ad hoc.

 

En geld is ook geen excuus zijn om je plannen niet op te starten. Marcel wist 17.000 euro via crowd funding op te halen voor zijn eerste volwassenenroman. En soms is geld ook een kwestie van de juiste prioriteiten stellen. Vaak hoor ik dat mensen geen geld hebben om een opleiding te volgen die hun bedrijf verder helpt. Maar ze investeren wel in een dure vakantie of een verbouwing in huis. Je zou het ook eens om kunnen draaien. Als jij investeert in een goede opleiding en je krijgt daardoor meer nieuwe klanten, dan verdien je die opleiding zo weer terug. Ga je ook meteen met een fijner gevoel op vakantie. 


2) Bereidheid om nieuwe dingen te leren

 

De tweede succesfactor waar veel mensen niet bij stilstaan is de kunst om je aan te passen aan veranderende omstandigheden. Vaak vereist dat ook dat je nieuwe dingen moet leren.

De wereld verandert immers voortdurend en ook nog in een rap tempo. Wat gisteren goed werkte is vandaag soms al minder effectief. Wij veranderen zelf ook voortdurend. Kun jij je nog een leven voorstellen zonder je smartphone of internet?

 

Ik deed mijn eerste marketingervaring op in de tijd van de computers met een monochroom scherm en een toeter van een beeldbuis. Sindsdien heb ik heel wat bijgeleerd op het gebied van internetmarketing, neuromarketing, copywriting, salesfunnels en noem maar op. Sommige mensen willen dat niet aangaan. Maar als je als ondernemer succesvol wilt zijn, zal je toch echt ook aan marketing moeten doen. Je kunt de kracht van het internet niet negeren. Een beetje leren hoe die dingen werken is essentieel om mee te gaan met deze tijd.

 

Een tijdje terug sprak ik een adviseur met een behoorlijke trackrecord in zijn vakgebied. Toen hij dus een oproep deed op LinkedIn waarin hij een zomercursus aanbood, verwachtte hij veel animo. Er kwam echter geen enkele aanmelding. Daar snapte hij helemaal niets van! Enigszins verontwaardigd vroeg hij mij of ik zou kunnen verklaren wat hier de oorzaak van was. Want ik deed toch veel op social media? Ik kon het verklaren.

 

Het is niet voldoende een site te hebben als het verhaal op de site niet wervend is. Alleen een profiel van jezelf en de vermelding welke diensten je aanbiedt, is onvoldoende wervend. Daarnaast was er weinig moeite gedaan om mensen warm te maken voor de betreffende cursus. Waarom zou je deze cursus willen volgen? Welk probleem los je daarmee op en welke resultaten ga je met het geleerde behalen?

 

Dat waren een paar vragen die ik hem voorlegde. En daarbij is het niet voldoende om eens af en toe ad hoc zo’n post te doen. Een kleine salesfunnel opbouwen werkt effectiever.

 

Hij reageerde enigszins vermoeid. Hij had eigenlijk geen zin meer om op zijn leeftijd en met zijn trackrecord zich hierin te gaan verdiepen. Een tijdje later stond dezelfde oproep weer ongewijzigd op LinkedIn.

 


 

 

3) Fouten durven maken

 

We hebben er eigenlijk allemaal wel last van. Veel mensen zijn bang om fouten te maken. Er zijn vele perfectionisten onder ons. Want we willen graag kwaliteit leveren.

 

Wil je echt iets leren, dan moet je ook het risico nemen dat iets niet helemaal perfect is. Maak het daarbij allemaal niet te zwaar. Neem jezelf niet te serieus en durf ook eens een foutje te maken. Dat maakt je alleen maar menselijk. Daardoor kunnen mensen veel makkelijker de verbinding met je aangaan. Perfectie stoot vaak juist af. Dat wil uiteraard niet zeggen dat je niet moet gaan voor kwaliteit. Maar wees ook een beetje aardig voor jezelf en accepteer dat je dingen niet in een keer perfect doet. Natuurlijk moet je gaan voor kwaliteit. Maar goed is goed genoeg. In haar boek Daring Greatly schrijft Brené Brown terecht: “ Als falen geen optie is, dan kunnen we leren, creativiteit en innovatie wel vergeten.

 

 

In de digitale nieuwsbrief van Management Team las ik ook een mooi stukje:

“Perfectie is een mooi streven, maar meestal niet realistisch. Een mooie tegenhanger is volgens klinisch psycholoog Roos Woltering het ‘optimalisme’. Een optimalist streeft ook naar het allerbeste resultaat, maar ziet het maken van fouten niet als falen en beseft dat ‘perfect’ zijn niet bestaat.”

 

Met deze levensinstelling wordt het ondernemen een stuk prettiger. Juist van fouten kun je leren en daardoor ontwikkel je jezelf als mens en als ondernemer.


Verrassend? Mwah…

Eigenlijk zijn de bovenstaande drie zaken op zich niet zo heel erg verrassend. Iedereen weet waarschijnlijk wel hoe belangrijk het is om er volledig voor te gaan, nieuwe dingen te durven leren en fouten te durven maken. Toch is het wel verrassend hoe weinig mensen er ECHT helemaal voor gaan als ze starten met ondernemen. En ook doorzetten als het even tegenzit. Waardoor ze altijd een beetje blijven aanmodderen.

Hoeveel zzp’ers zijn er niet die een bedrijf opzetten maar eindeloos blijven aarzelen om die website eindelijk eens af te maken? Of die drie blogs schrijven en dan stoppen omdat de klanten niet meteen massaal toestromen?

We doen het allemaal toch? Ergens afhaken als het moeilijk wordt of niet doorzetten. Voor mijn bedrijf ga ik volledig. Die vrijheid van het ondernemen wil ik nooit meer kwijt. En ik vind het heerlijk dat ik zelf vorm kan geven aan mijn eigen bedrijf. Dus ik ga altijd door. blijf mezelf uitvinden en vernieuwen.

Maar op andere fronten ben ik meer wankelmoedig. Zo ben ik een ‘-af en toe- sporter’. Ik kan een tijdje de geest krijgen en genieten van het hardlopen en dan zakt het toch weer helemaal in. Een stevige blijvende flow zal het wel nooit worden. Ik ben overtuigd van het belang van voldoende beweging en toch laat ik het regelmatig weer sloffen. Kennelijk mis ik toch net dat beetje drive om er volledig voor te blijven gaan.


Heb jij zin om door te pakken met jouw bedrijf?

Ben je gedreven om er echt voor te gaan? En vind je het leuk om nieuwe dingen te leren? Dan heb je de juiste instelling om een succes te maken van het ondernemerschap.

 

Wil je meer weten over hoe je met sterke authentieke personal branding je bedrijf succesvol in de markt kunt zetten? En kun je hierbij wel wat hulp gebruiken? Neem dan gerust contact met mij op. Mail naar saskia@depersonalbrandingcoach.nl of bel mij op 06 30 623 555.