Manon zuchtte eens diep en liet zich even lekker gaan: ‘Je kunt er niet onderuit. Als je als zzp’er je bedrijf wilt laten groeien, moet je zichtbaar zijn zodat klanten je weten te vinden.

Maar ik snap er eerlijk gezegd weinig van hoe je dat een beetje slim kunt pakken. Iedereen roept dat je slim gebruik moet maken van het internet. En ik heb begrepen dat veel coaches op Facebook zitten, dus daar heb ik nu ook maar een bedrijfspagina aangemaakt. Ik heb gelezen dat je er twee keer per week iets nieuws op moet zetten. Alleen ik heb nauwelijks volgers op Facebook. Hoe effectief is dat dan allemaal?

 

En dan heb je natuurlijk ook nog LinkedIn. Er gaat behoorlijk veel tijd in zitten alles bij elkaar. Ik hoop wel dat het wat gaat opleveren! Maar zo makkelijk is dat helemaal niet! Hoe doe jij dat dan? Kun je me dat eens uitleggen?’


 

 

Hoe je van social media slim kunt in zetten en kunt groeien met je bedrijf

Manon reageerde op mijn blog op LinkedIn en nu hadden we elkaar aan de telefoon. De blog met als titel -Drie fouten in je LinkedIn profiel waardoor je als zzp’er kansen mist- was compleet viraal gegaan. In korte tijd hebben ruim 7600 mensen de blog gelezen, hij is ruim 200 keer ‘geliked’ en ruim 80 keer gedeeld. Ook heb ik er al drie klanten uit gehaald die naar aanleiding van de blog contact hebben opgenomen. Een leuk voorbeeld van de kracht van social media.

 

Nu zal ik eerlijk bekennen dat niet al mijn blogartikelen zo hoog scoren. Je moet vooral niet verwachten dat de klanten zich voortaan massaal aanmelden als jij af en toe een mooie blog post op LinkedIn. De tijden zijn voorbij dat ik binnen een maand 1000 aanmeldingen kreeg voor mijn nieuwsbrief als ik op LinkedIn een gratis E-book aanbood.

 

Maar ik haal wel veel van mijn klanten uit een consistente persoonlijke marketingaanpak waarbij de basis een goed gelezen nieuwsbrief is. Door social media komen mensen op mijn website en worden vervolgens abonnee op mijn nieuwsbrief. Overigens mag je een nieuwsbrief nooit zo noemen. Mensen schrijven zich niet in voor een nieuwsbrief. Daar gaat het vaak al fout als jij met een nieuwsbrief start. En zo zijn er van die weetjes en van die do’s en don’ts die belangrijk zijn als je met social media aan de slag gaat.


 

Wat zijn de valkuilen waardoor veel zzp’ers niet succesvol zijn op social media?

 

Ik snap de vraag van Manon want social media kunnen krachtig zijn om je merk in de markt te zetten en klanten aan te trekken. Maar veel zzp’ers worstelen er mee om social media effectief in te zetten. En vaak komt dat door een of meer van de onderstaande drie valkuilen.

 

 

1) Mindset 

Het begint eigenlijk al met een stukje mindset. Veel coaches, trainers of adviseurs schieten in de stress als ze moeten gaan werken aan hun zichtbaarheid. De beperkende overtuigingen vliegen meteen alle kanten op. Wat heb ik nu eigenlijk te melden? Iedereen blogt al op internet, wie leest dat nog? Wat zet ik dan op mijn website? Geen idee wat mij uniek maakt.

Het zijn zo wat van die zaken die ik vaak hoor als mensen beginnen met hun personal branding. Veel mensen zijn hun eigen blinde vlek als het gaat om de zaken die hen onderscheidend maken in de markt. Kijk eens waar je vaak een compliment over krijgt.

Of vraag eens concrete feedback aan klanten die graag met jou werken wat ze aan jou waarderen.


 

2) Geen strategie en geen plan

 

Veel zzp-ers zijn heel druk op allerlei verschillende platforms maar merken vervolgens weinig resultaat. Na een tijdje stoppen ze er dan mee ‘want het werkt niet’.

 

Veel mensen zien social media gewoon als een podium waarop je gratis reclame kunt maken voor jezelf. Dus bestoken ze mensen ongevraagd met informatie over hun producten en diensten. Ze reageren op discussies in groepen met mededelingen die duidelijk alleen als doel hebben om even een link naar hun dienst te posten. Zo werkt het dus niet.

 

Andere mensen zijn juist weer zo bang om reclame te maken dat ze alleen maar op social media zitten om gezellige contacten te onderhouden. Ze zijn heel attent en aardig maar het levert hen geen klanten op. Dat komt deels omdat ze geen duidelijk doel hebben gesteld. Maar ook omdat ze klanten nooit verwijzen naar hun website of diensten. En dan laat je natuurlijk ook kansen liggen.

 

Voorkom dat je teveel tijd besteedt aan de verkeerde dingen en dat je teleurgesteld afhaakt.

Om succesvol te zijn is het belangrijk jezelf vooraf duidelijke doelen te stellen. Zit je op social media om je naamsbekendheid te vergroten? Weet je wie je doelgroep is en waar die zich bevindt? Dit zijn zomaar wat vragen die je jezelf vooraf zou moeten stellen.

 

Werk vanuit een goed onderbouwd plan. Zorg dat je weet hoe marketing op internet werkt. Hoe je een KNOW-LIKE-TRUST factor opbouwt. Leer iets over salesfunnels. Leer ook op welke momenten je kunt doorpakken omdat je klant zaken met je wil doen en hoe je dat aanpakt.

 

 


3) Gebrekkige presentatie

 

Als je niet goed weet niet hoe je de zaken moet presenteren, doe je jezelf ook enorm tekort.

Ik zie dat vaak op internet, op websites en in blogartikelen. Het is een gemiste kans als je niet goed weet hoe je jouw verhaal over de bühne brengt.

 

Je kunt bijvoorbeeld heel hard roepen dat je een uniek model hebt ontwikkeld voor iets. Maar daarmee is je klant is niet ter plekke overtuigd van jouw toegevoegde waarde. Wat maakt jouw model of aanpak dan uniek? Waar blijkt dat uit? En welke ervaring en expertise heb jij waaruit blijkt dat jij de aangewezen persoon bent om deze dienst aan te bieden? Op deze vragen moet je een antwoord kunnen bieden. En je moet er een goed verhaal bij hebben.

 

Transparantie speelt daarbij ook een belangrijke rol. Ze worden niet aangesproken door ronkende reclamepraatjes Klanten willen het gevoel krijgen bij de mens achter het bedrijf..

 

Bedenk welke vragen er leven bij jouw klanten en schrijf hierover. Of sterker nog. Vraag ernaar en ga het gesprek met hen aan. Om succesvol te zijn moet je jouw klanten verleiden met nuttige, gratis informatie. Deel links naar leuke, relevante websites en wees informatief. Maak jezelf dermate boeiend dat mensen jou blijven volgen en jouw artikelen en tips doorspelen naar mensen uit hun netwerk. Dan volgen de verkopen uiteindelijk vanzelf.

 

Wil je meer weten over hoe je met sterke authentieke personal branding op social media je bedrijf succesvol in de markt kunt zetten?

 

Schrijf je dan in voor de gratis online challenge -Bouw aan een onweerstaanbaar merk en maak een klantmagneet van je bedrijf.- Voor meer informatie en om je in te schrijven klik op de link  informatie en inschrijven