Hans baalt van zijn bestaan als interim manager. Want hij doet opdrachten die hij totaal niet uitdagend vindt en zit dan bovendien vaak maandenlang op zo’n klus. Daar is hij nu wel een beetje klaar mee.

Diep in zijn hart is Hans iemand die vrijheid zoekt. Iemand die zelf wil bepalen hoe zijn bedrijf eruit ziet. Iemand die barst van de mooiste ideeën. Ideeën die al tijden stof liggen te verzamelen omdat hij er niets mee doet. En dan voelt het niet goed om opdrachten onder je niveau te doen alleen omdat de schoorsteen daar zo lekker van rookt.

Dat is de reden dat Hans bij mij aan tafel zit. Hij wil leren hoe hij zijn personal branding op orde krijgt en hoe hij aantrekkelijk wordt voor klanten met opdrachten waar hij energie van krijgt. We gaan aan de slag met zijn personal brand en met zijn verhaal. Als je een goed verhaal hebt, kan je klant zich daarin herkennen en het gevoel krijgen dat jij weet waar je het over hebt. Daarmee krijg je klanten op je af. Maar hoe doe je dat dan?  

Personal branding kreeg je niet op school 

Het is doodzonde dat zoveel mensen niet helder kunnen verwoorden waarin zij zich onderscheiden. Waardoor je jezelf presenteert met een LinkedIn profiel en website waar je commercieel weinig aan hebt en geen klanten mee aantrekt. Absoluut een gemiste kans want dat kan echt anders.

En het is logisch dat jij hiermee moeite hebt. Dat je het lastig vind om een goed verhaal te houden over jouw toegevoegde waarde zonder in algemeenheden te verzanden.

Want niemand had tenslotte het vak personal branding op school. Ik ben er zelf ook pas mee begonnen toen ik in mijn eerste baan over het hoofd werd gezien terwijl ik me intussen uit de naad werkte. Het werd me toen al snel duidelijk dat het niet genoeg is om alleen je werk goed te doen. Daarom ben ik 20 jaar geleden begonnen om meer over personal branding te leren. Alleen heette het toen waarschijnlijk nog niet zo en had nog niemand ervan gehoord. In dit artikel krijg je 3 stappen van mij waarmee je klanten overtuigt van jouw toegevoegde waarde.

 

1) Klanten aantrekken met je website

Je moet weten welke teksten op jouw website of op je LinkedIn profiel klanten in beweging zetten om contact met je op te nemen. Dat bereik je dus niet met de onderstaande tekst die ik op de homepage van een website van een adviesbureau tegenkwam.

X is hét adviesbureau op het gebied van change management. Wij werken met onze opdrachtgevers aan veranderingen die ertoe doen. Vaak vanuit een rol als ‘architect van verandering’ adviseren wij bij grote en middelgrote organisaties over de inrichting en uitvoering van impactvolle verandertrajecten. Daarnaast werken wij aan het professionaliseren van het verandermanagement binnen de organisaties van onze opdrachtgevers. Wij willen onze opdrachtgevers altijd het beste geven, dat is onze drive. Dat doen wij door onze specialistische kennis op het gebied van change management voor hen in te zetten en ons enthousiasme om het vakgebied change management continu verder te willen ontwikkelen. 

 

Waarom werkt deze tekst niet goed? 

Het punt is dat je als bureau eigenlijk weinig zegt hoewel je een heleboel tekst gebruikt.

  • Want welke bureau werkt er nu niet aan veranderingen die ertoe doen? Als het er niet toe doet kun je er beter niet aan beginnen.
  • En dat je met de verandering impact maakt zegt op zich ook niet zoveel. Want hoe ziet die impact er dan uit?
  • Uiteraard wil je als bureau altijd het beste geven en is dat je drive. Anders zou ik als bedrijf liever geen zaken met je willen doen. Weinig mensen kiezen voor een bureau dat half werk levert.
  • Verder wordt er iets gezegd over de specialistische kennis van change management. Aansprekender zou het zijn als dit specifieker kan worden gemaakt. Over welke kennis hebben we het dan? Zijn er voorbeelden van te noemen?

 

Hoe kun je jouw klant wel overtuigen? 

Als je het goed doet, kan jouw website of LinkeIn voor jou fungeren als jouw digitale accountmanager. Het overkomt mij regelmatig dat ik wordt gebeld door iemand die al dermate overtuigd is, dat ik bij wijze van spreken alleen nog maar een startdatum hoef af te spreken. Laatst zei een nieuwe klant nog tegen mij:

“ Toen ik jouw website las, leek het wel alsof je in mijn hoofd had gekeken. Wat was dat herkenbaar allemaal! Het voelde als een warm bad en ik wist meteen dat ik jou moest bellen.”

Waar een klant blij van wordt is herkenning en erkenning.

  • Om dit te bereiken beschrijf je op de homepage van je website in korte pakkende zinnen 5 tot 7 problemen waar jouw klant tegenaan loopt.
  • Hij herkent zichzelf hierin en voelt zich daardoor begrepen.
  • En dat straalt uiteraard uit naar jou. Hij heeft het gevoel dat jij verstand van zaken hebt, omdat jij precies aan kunt geven wat er bij hem speelt.

Vervolgens vertel je over jouw oplossing en hoe jij je klant kunt helpen. En uiteraard geef je daarbij ook kort aan wat je aan bagage hebt waardoor jij hier de expert in bent. Dit hoeven geen hele lange teksten te zijn. Ook bij de tekst op de samenvatting van je profiel bij LinkedIn is het belangrijk dat je jouw klant in het achterhoofd houdt. Schrijf dus niet alleen wat je goed kunt maar vooral welke resultaten je voor hem kunt bereiken en welke problemen je voor hem kunt oplossen.

 

2) De pagina over jou optimaal gebruiken

Het zal je wellicht verbazen maar de pagina met informatie over jou is, na de homepage, de best gelezen pagina op je website. Het is dus zaak hier enige aandacht aan te besteden.

Wat je wellicht niet zou verwachten… de pagina -over jou- gaat niet over jou!

Wat bedoel ik daarmee? Natuurlijk gaat deze pagina wel over jou. De klant wil graag meer weten over jou. Maar houd ook bij het schrijven van deze pagina in gedachten dat je de pagina schrijft voor je klant. En toets bij jezelf voortdurend of je informatie voor hem/haar relevant is.

  • Mensen willen namelijk weten wie je bent.
  • Ze willen weten of er een klik zou kunnen zijn.
  • Ze willen meer weten over je achtergrond en welke ervaring je hebt met de problematiek waar ze hulp bij zoeken.

Hier kun jij jezelf laten zien en aangeven hoe jij het verschil kunt maken voor jouw klanten.

 

3) Schrijf artikelen die aansluiten op de wereld van je klant

Naast goede teksten op je website en op je LinkedIn profiel, kun je nog meer van jezelf laten zien door met enige regelmaat een artikel te schrijven over jouw vakgebied. Dit werkt heel goed. Je kunt zo bouwen een je expertstatus en je wordt meer zichtbaar.

Als jij jezelf online laat zien kan dat leiden tot mooie ontmoetingen. Zo volgde ik al een tijdje een adviesbureau omdat ik hun  blogs heel persoonlijk en positief vond. Leuk om te lezen. Deze zomer belde een manager van dit adviesbureau mij op. Hij bleek mijn blogs te lezen en was daar enthousiast over. We constateerden dat we al wederzijds fan van elkaar waren voordat we elkaar ooit hadden ontmoet. Vervolgens was de eerste ontmoeting uiteraard snel gepland en leidde dat tot een leuke samenwerking. 

Wil jij leren hoe jij met een sterk merk en een goed verhaal aan tafel komt bij de juiste klanten? 

Neem dan gerust contact met mij op.  

Mail naar saskia@depersonalbrandingcoach.nl of bel mij op 06 30 623 555.

www.depersonalbrandingcoach.nl