Als adviseur, trainer, coach of interim manager of adviseur ben jij het gezicht van je bedrijf. Daarom is het belangrijk actief te werken aan je online profilering. Test eens hoe het is gesteld met jouw merk online. Welke informatie verschijnt er als je op Google jouw naam intikt? Krijg je dan een beeld van de expertise en toegevoegde waarde die jij te bieden hebt?

 

Heb jij je LinkedIn profiel op orde? LinkedIn is de basis voor je online branding die je in ieder geval voor elkaar moet hebben.

 

Welke 3 fouten maken veel mensen op LinkedIn? En wat zijn de do’s en don’ts waardoor je goed gevonden wordt?  


430.000 Nederlanders per dag op LinkedIn

 

 

Ruim 6 miljoen mensen hebben inmiddels een profiel op LinkedIn in Nederland. In 2016 is LinkedIn weer gegroeid met meer dan 100.000 nieuwe gebruikers. Ruim 4,3 miljoen Nederlanders maken maandelijks gebruik van Linkedin. Ongeveer tien procent hiervan gebruikt het platform zelfs dagelijks. Tachtig procent van de leden gebruiken contacten van LinkedIn in hun besluitvorming. 


Gevonden worden door headhunters

 

Recent las ik nog in een artikel over in het online magazine MT hoe headhunters met LinkedIn omgaan. ‘‘Onze zoeksystemen zijn gekoppeld aan die van LinkedIn,’ zegt Freek Muller, managing partner van executive searchbureau Holtrop Ravesloot. ‘Vroeger was de kaartenbak het kapitaal van de headhunter, maar met Linkedin is dat voorbij. Natuurlijk hebben we ook ons eigen bestand, maar via LinkedIn is iedereen vindbaar, ook, en misschien wel juist de mensen die niet op zoek zijn naar een baan.’

 

Het moge duidelijk zijn. Zakelijk Nederland is behoorlijk actief op dit platform. En als je profiel op LinkedIn onvolledig is, loop je zakelijke kansen mis. 


1) Geen duidelijke headline op Linkedin

 

Een eerste fout die veel mensen maken is dat ze te weinig aandacht besteden aan de headline.

Een headhunter die een search doet op Linkedin of een (HR )manager die een teamcoach zoekt, krijgt in eerste instantie een aantal pagina’s te zien met daarop alleen de headlines van het profiel. Pas als je doorklikt krijg je de rest van het profiel te zien.

 

Je headline is dus het eerste wat je bezoekers zien. Zorg er dus voor dat die pakkend en concreet is, en gebruik trefwoorden waar jij op gevonden wilt worden. En maak het ook een beetje onderscheidend. Stel dat ik een teamcoach zoek, word ik dan gepakt door de onderstaande headlines? (ik heb de namen vanwege privacy even afgeplakt met een balkje).

 

 

 

 

 

Je zult het met mij eens zijn dat deze headlines niet direct uitnodigen om door te klikken. Bovendien staat in de eerste headline nog een telefoonnummer vermeld. LinkedIn houdt daar niet van en kan je profiel verwijderen om deze reden. Zet je contactgegevens liever onderin je samenvatting.

 


Wat zet je in de headline? 

Vermeld zoekwoorden en functietitels die in je vakgebied gangbaar zijn en waar op gezocht wordt. Veel mensen vermelden alleen de titel van hun huidige functie of opdracht. Het kan echter goed zijn dat deze woorden niet gebruikt worden door recruiters als ze op zoek zijn met iemand met jouw profiel.

 

Beschrijf daarnaast in een aantal woorden je expertise. Geef er liefs een persoonlijke touch aan. Je hebt maximaal 120 karakters voor je pitch. Benut deze optimaal. Dus liever niet:

 

– Teamcoach die mensen in beweging zet.- : Dat zegt bijzonder weinig.

– Teamcoach I senior consultant I loopbaancoach- : Dat is ook nog weinig wervend.

– Energieke verbindende teamcoach- : Dit zegt mij weinig over de resultaten die ik met jou behaal.

 

Hieronder zal ik je aan aantal voorbeelden geven van pitches die je goed werken voor je headline op LinkedIn.

 


Wervende pitch met resultaatbelofte

Een wervende pitch benoemt vaak een resultaat. 

  • Ik help zzp’er en interim-managers zichzelf door een sterke Personal Branding te profileren voor meer klanten en omzet
  • Als Loopbaancoach help ik mensen hun talent te ontdekken en effectief in te zetten.
  • Ik leer vrouwelijke advocaten in advocatenkantoren hoe ze hun carrière en gezin kunnen combineren, zodat ze door kunnen stromen naar de top.
  • Ik help leidinggevenden die worstelen met veranderprocessen waardoor hun medewerkers ongemotiveerd raken, om succesvol veranderingen door te voeren.

 

 

Pitch met combinatie van zoekwoorden en resultaatbelofte

Je kunt ook een combinatie maken van zoekwoorden en het resultaat dat je belooft.

 

  • Uw bedrijfsvoering naar een hoger plan ★ Interim management ★ Zorg
  • Als Finance Manager help ik ondernemers met het inzichtelijk maken van de financiële vitaliteit van hun onderneming. Interim I MKB I Finance & Control I Controller
  • Subsidie Adviseur:. Mijn begeleiding bij subsidievragen leidt tot hoge slagingspercentages bij subsidietoekenningen en goede prestaties bij implementatie van de subsidieprojecten I ESF I FDOV

 

2 ) Geen pakkende samenvatting

De samenvatting is de ideale plek in je Linkedin pagina om jezelf te profileren. Hier hoort een korte samenvatting van je expertise en de rode draad in je werkervaring. Denk bij alles wat je schrijft vanuit de bezoeker van jouw pagina. De eerste regels van jouw samenvatting moet dus uitnodigen om door te willen lezen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Denk dus goed na over wat je hier neerzet:

  • Wat wil de bezoeker lezen?
  • Wat wil de bezoeker van je weten?
  • Zorg dat je precies onder woorden brengt welke resultaten jij bereikt en welke problemen jij oplost voor jouw klant/doelgroep.

 

3) Geen aanbevelingen op je Linkedin profiel

 

Mensen kijken graag naar wat anderen doen voordat ze een beslissing nemen. Daarom is het goed om referenties op je Linkedin profiel te hebben van tevreden klanten. Een aanbeveling is te vergelijken met een referentie.

 

Het wekt vertrouwen om te kunnen lezen wat anderen over jou schrijven; dat je goed werk hebt geleverd of dat je een prettig persoon bent om mee samen te werken. Het is gek dat veel mensen nog steeds schroom voelen om een aanbeveling te vragen. Als je weet dat je klant heel tevreden was, over de wijze waarop je een project hebt gedaan of hoe je in een interim-opdracht tot mooie resultaten bent gekomen, kun je vrij zeker zijn van een goede aanbeveling. Vraag er dus gewoon om.

 

Het is op LinkedIn heel normaal om aanbeveling te vragen. Je moet wel even de moeite nemen om er zelf om te vragen, want er zijn weinig mensen die spontaan een aanbeveling schrijven.

Maak gebruik van deze aanbevelingen. Geef zelf mensen met wie je prettig hebt samengewerkt een mooie aanbeveling en vraag er zelf actief om.

 

 

Hoe vraag je een aanbeveling?

 

De persoon aan wie je een aanbeveling wilt vragen, moet je wel met jou gelinkt zijn. Ga dan naar het profiel van deze persoon en klik op de drie puntjes rechts boven in het verkorte profiel. Kies voor ‘Om een aanbeveling vragen’. (zie afbeelding). Je komt dan in het scherm waarin je de aanbeveling kunt vragen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Als je deze drie items op je LinkedIn profiel op orde hebt, ben je vindbaar en krijgen mensen een goed beeld van wat je te bieden hebt.Ik krijg zelf ook regelmatig klanten die mij via LinkedIn gevonden hebben. Het is echt de moeite waard te investeren in je online personal branding op LinkedIn.