Business Branding voor Adviesbureaus

zet je adviseurs en je bureau op de kaart

Veel zelfstandig professionals vinden het bijzonder lastig vinden om ‘zichzelf te moeten verkopen’. Omdat het de klant niet duidelijk is waar je specifieke toegevoegde waarde ligt, zal hij niet gericht voor jou kiezen en heb je als bureau vele concurrenten in de markt. En dat gaat in deze tijd ten koste van opdrachten en omzet. De meeste bureaus hebben vakinhoudelijk sterke en gedreven adviseurs in huis. Een ideale basis om vanuit een sterke personal branding van de adviseurs te werken aan een stevige business brand van het bureau.

We hebben nu de mogelijkheid om ons eigen mediamerk te creëren in een nichemarkt  van onze keuze.  - David Meermann Scott

We hebben nu de mogelijkheid om ons eigen mediamerk te creëren in een nichemarkt van onze keuze.

– David Meermann Scott

 

 

 

Positie van thought leader verwerven

Er gelden nieuwe regels bij marketing en PR. We moeten stoppen met reclame maken en kiezen voor een andere insteek . Mensen willen geen PR-praat, zij willen echtheid. Elke organisatie heeft een uniek en belangrijk verhaal te vertellen. Het is belangrijk om je ideeën naar buiten te brengen, door je klanten verhalen te vertellen die aansluiten bij hun problemen. Niet alleen op blogs, maar ook op websites moet leerzame informatie (content), toegesneden op jouw klant, het uitgangspunt te zijn. Social media zijn hiervoor een goed podium. Het is belangrijk om je ideeën naar buiten te brengen, door je klanten verhalen te vertellen die aansluiten bij zijn problemen. Daarbij is wat kennis van storytelling en copywriting enorm handig. En dat valt allemaal te leren.


 Wat maakt het ‘Build Your Business Brand’ traject uniek?

Dit traject is gebaseerd op een wereld aan praktijkervaring en daarnaast gestoeld op de meest waardevolle inzichten uit een complete bibliotheek aan boeken en toegepaste kennis op het vlak van personal branding, businessdevelopment, social media marketing, copywriting, empowerment etcetera. Met mijn gecombineerde achtergrond als headhunter, adviseur, loopbaancoach en marketeer kan ik de ontwikkeling van de personal brands van de adviseurs en het bureau op zeer effectieve wijze begeleiden. Dankzij mijn achtergrond als loopbaancoach kan ik iedere adviseur helpen te ontdekken wat bijzondere kwaliteiten zijn en wat het ideale werkveld/klant is. Vanuit mijn ervaring op het gebied van executive search kan ik goed een spiegel voorhouden: Ik heb werkelijk ieder werkveld, branche of functie gezien en meegemaakt; daardoor begrijp ik zaken snel en kan mij makkelijk inleven in ieder werkveld en klantgroep. Door mijn marketingervaring kan ik helpen de goede vertaalslagen te maken naar een succesvolle positionering en aansprekende communicatie.

Personal branding is alles wat je doet om jezelf onderscheidend en opmerkelijk te presenteren binnen je vakgebied. Wanneer dit succesvol gebeurt, wordt jij binnen je vakgebied de vanzelfsprekende keuze voor het invullen van opdrachten en het oplossen van problemen.

– Cees Harmsen


Voor wie?

Het ‘BUILD YOUR BUSINESS BRAND TRAJECT is bedoeld voor adviesbureaus die zichzelf betere willen positioneren in hun markt en ondernemende adviseurs, die met elkaar de markt benaderen vanuit  een samenwerkingsverband. Mensen die meer betekenis willen geven aan wie ze zijn en wat ze doen.

Mensen die veelzijdig en talentvol zijn, en het daarom lastig vinden om een goede focus aan te brengen in hun profilering. Mensen met een passie voor hun vak die echt iets neer willen zetten in hun werk en die houden van een eigen stijl en insteek. Die op zoek zijn naar hun eigen verhaal en positionering. Die leergierig zijn en open minded.

 

Wat levert het op?

Iedere adviseur ontwikkelt een heldere focus om persoonlijke en zakelijke doelstellingen te bereiken, op basis van een duidelijk stappenplan. Helder is wat de unieke toegevoegde waarde is én welke opdrachten en klanten goed passen.

Adviseurs leren om effectief te communiceren zowel online als offline. Er ontstaat groei in het ondernemerschap. In plaats van achter opdrachten aan te jagen ontwikkelen de adviseurs en het bureau een duidelijke propositie waarmee je klanten aantrekt.

Dit traject geeft inzichten om het eigen brand van iedere adviseur invulling te geven alsook het business brand van het bureau. Zodat klanten de expertise gaan herkennen en waarderen.


Hoe is het Personal Branding traject ‘ Build your Brand’
opgebouwd en wat komt er aan bod?

Iedere adviseur ontwikkelt een authentieke personal brand

  1. Aan de hand van een zelfanalyse en 360 graden feedback brengen we de persoonlijke merk(template) in kaart.
  2. We diepen samen uit wat je belangrijkste persoonlijke kwaliteiten zijn, waarin de adviseurs zich kenmerken als expert en voor welke opdrachten men graag in beeld wil zijn.
  3. Iedere adviseur ontwikkelt een wervend profiel op LinkedIn waarmee je goed gevonden wordt.

Gezamenlijk DNA, identiteit en profilering als bureau

  1. De persoonlijke (ken)merken van de adviseurs worden verbonden met elkaar en er wordt een gezamenlijk DNA in kaart gebracht.
  2. We brengen de markt in beeld en de thema’s die er spelen zodat je hier effectief op kunt inspelen. Het bureau ontwikkelt een beeld van en aanbod voor de ideale klant.
  3. Aan de hand van de principes van Power Branding wordt de profilering van het bureau verder uitgewerkt.

Thougtleadership en zichtbaarheid

  1. De adviseurs worden ingewijd in de kunst van storytelling en copywriting.
  2. Er worden individuele en gezamenlijke cases ontwikkelt waarmee het bureau zich op aansprekende wijze kan presenteren. Iedere adviseur schrijft een eigen merkverhaal.
  3. Iedere adviseur leert alle kneepjes van netwerken en publiceren via LinkedIn; hoe je prospects, opdrachten en klanten vindt en naar je toe kunt trekken.


 

 

De impact van je personal brand kun je afmeten aan de vraag hoe vaak je gevraagd wordt voor de dingen waarvoor je gevraagd wilt worden.

Het onderscheid tussen een leider en een volger is innovatie. Steve Jobs

Het onderscheid tussen een leider en een volger is innovatie.

 

 

 

 

 

– Steve Jobs

 

Interesse om jouw bureau op de kaart te zetten als thougth leader?

Als je dit formulier invult neem ik contact met je op om eventuele vragen te beantwoorden en samen met jou te bespreken of dit traject goed bij jouw vraagstuk past.


 

 

Wat referenties van mensen die voorgingen in een (Personal) branding traject

Met als resultaat dat de opdrachten en klanten nu aan alle kanten op mij afkomen. En dat ik door mijn accountant werd gefeliciteerd met mijn mooie omzet.

– Marije Verstegen, interim manager en organisatie adviseur

Wij hebben de stap gemaakt om een Personal Branding traject bij Saskia te doen omdat we ons realiseerden dat we als administratiekantoor/accountants wat moesten doen met de ontwikkelingen in de markt. En dat we daar ook een helder antwoord op moesten bieden, onder andere door onze drive beter zichtbaar te maken voor onze (potentiële) klanten. De begeleiding was prettig en hoe verder we in “het proces” kwamen hoe concreter het werd. Het traject was echt een bewustwordingstraject voor ons.

Saskia heeft ons door kritische vragen een spiegel voorgehouden en ons doen realiseren dat wij de “oplossing” al in ons hadden. Het onder woorden brengen was een andere uitdaging. Op sommige momenten moesten we echt op gang geholpen worden, wat gelukkig geen probleem was voor Saskia.

Het resultaat is dat wij helder hebben gekregen waar wij voor staan. Vanuit de principiële gedachte dat het HOE veel belangrijker is dan het WAT zijn we bewuster met veel zaken aan de slag gegaan. Onze nieuwe website is een direct uitvloeisel van het proces geworden.

– Rob Hannot & Véronique Kuijper, managing partners Hannot Finance 

Hoewel ik toch een mooie trackrecord heb mogen opbouwen op het vlak van changemanagement in de bancaire sector en verzekeringsbranche, merkte ik toch dat de markt zeer weerbarstig was. Er zijn zoveel mensen in deze branche actief dat ik het lastig vond om hierin mijzelf te onderscheiden met mijn eigen ‘brand.’ Om deze reden heb ik de hulp van Saskia ingeroepen en we hebben aangescherpt wat het merk Rob van Betuw precies te bieden heeft aan werkelijke toegevoegde waarde. En dat heeft geleid tot een geweldig CV waar ik veel positieve feedback op krijg. Maar dat niet alleen.

Het heeft er tevens toe geleid dat ik de leukste interim-opdracht in jaren heb gekregen. Een geweldige veranderopdracht op een stevig senior managementniveau. Echt een opdracht waar ik mijn tanden in kan zetten en waar ik veel energie, plezier en voldoening aan beleef. Weet dat ik jou hiervoor nog steeds bijzonder dankbaar ben!

– Rob van Betuw, Senior manager Klantketenmanagement a.i.

Ik heb Saskia Postma benaderd omdat ik mezelf beter wilde profileren op de markt, zodat ik gevraagd zou worden voor opdrachten i.p.v. zelf erg veel aan acquisitie te doen. Daarnaast wilde ik m’n kwaliteiten beter leren kennen en ontdekken waar ik voor sta, zodat ik me beter kon presenteren. Saskia is een ervaringsdeskundige met een passie voor haar vak. Dat inspireerde mij, zodat ik ook enthousiast werd en nog meer in beweging kwam. Aan de hand van een groot aantal opdrachten kwam ik er steeds beter achter hoe ik in elkaar zit en wat ik in kan zetten. Wat ik als prettig heb ervaren, waren vooral haar positieve instelling en haar grote kennis van zaken op het gebied van personal branding. Haar enthousiasme werkt aanstekelijk. Ze is open en eerlijk en ze maakt snel verbinding met de ander. Daarnaast is ze gul met het delen van kennis en ik mocht zelfs een paar producten van haar gebruiken.

Door dit traject kijk ik nu op een meer professionele manier tegen het zaken doen aan. Daarnaast profileer ik mezelf en mijn business doelgerichter. Weet beter welke kwaliteiten ik in huis heb en hoe ik die kan inzetten bij het bereiken van mijn doelen. Niet alleen mijn eigen kwaliteiten kreeg ik helder, maar ook leerde ik bijvoorbeeld hoe ik het aanbieden van gratis producten in kan zetten voor mijn marketing. Het volgen van een personal branding traject is een mooie investering in jezelf. Het maakt je zelfverzekerder en je leert hoe je je markt en je doelen helder krijgt, waardoor je gericht en succesvol je klanten weet te benaderen.

– Lia Romein, HR manager a.i