Heb jij ook het boek De Da Vinci Code gelezen van Dan Brown? Dan Brown is de wereldberoemde auteur van bestsellers als De Da Vinci Code. Van deze bestseller werden 81 miljoen exemplaren verkocht en het boek werd verfilmd met Tom Hanks in de hoofdrol. Ook zijn boek Het Bernini Mysterie werd verfilmd en in oktober 2016 verscheen de verfilming van zijn boek Inferno in de bioscopen.

Wat is het geheim van zijn succes?

Nu denk je misschien: “Ja leuk hoor, maar ik ben geen schrijver dus dit gaat niet over mij.”

Of je houdt misschien niet van de boeken van Dan Brown. Toch kun je als adviseur veel leren van het succes van deze gedreven schrijver. In het onderstaande artikel vertel ik je meer over drie belangrijke principes die Dan Brown een succesvol personal brand maakten. Principes die jij ook kunt toepassen voor jezelf.


 

 

Werken vanuit je WHY

 

Voordat Dan Brown doorbrak met zijn boek gaf hij Spaanse les en schreef hij boeken. Hij had niet veel te besteden want zijn eerste drie romans verkochten helemaal niet goed. Toch bleef hij doorgaan met schrijven en uiteindelijk werd hij in 2003 wereldberoemd met zijn boek De Da Vinci Code.

 

Inmiddels heeft hij naar schatting zo’n 300 miljoen verdiend aan zijn boeken en hoeft hij dus echt niet meer te werken. Toch staat hij iedere ochtend om vier uur op. In zijn schrijfhut in het bos schrijft hij dan zo’n zes tot acht uur aan weer een nieuw boek.

 

Als niet-ochtend-mens heb ik hiervoor een groot en diep respect. Hieruit blijkt wel dat hij bijzonder gedreven is om zijn gedachtengoed in de wereld te zetten. Dan Brown is daarbij ook niet snel tevreden. Hij vertelt in interviews dat voor iedere pagina in zijn boek minstens tien andere pagina’s zijn gesneuveld.

 

“Ik wil dat lezers mijn boeken met plezier lezen, maar als ik het voor elkaar heb gekregen dat ik mijn lezers aan het denken heb gekregen, dan is alle tijd en energie die ik erin heb gestoken pas echt de moeite waard geweest. Geen schrijver schrijft omdat hij beroemd wil worden, dat doe je alleen omdat je vindt dat je wat te vertellen hebt.” Bron: interview met Maartje Fleur

Wat kun jij hiervan leren?

Vraag je eens af wat jouw WHY is en waar jij je bed voor uitkomt. Het helpt je om door te zetten als het tegenzit. Dan Brown bleef schrijven ondanks het matige succes van zijn eerste drie boeken. Van mij hoef je niet om vier uur je bed uit, ik moet er zelf ook niet aan denken!

Als je echter werkt vanuit je natuurlijke gedrevenheid, werk je vanuit flow en bevlogenheid. Dat kan op je omgeving uitstralen en het maakt jou aantrekkelijk als merk.


Durf te staan voor je visie

 

Naast alle actie, de kunst, de geheime genootschappen en symboliek, kaart Dan Brown ook grote maatschappelijke problemen aan. Hij schrijft over het gevaar van fundamentalisme of van robotisering. Daarnaast gaan zijn boeken over de kracht van het denken. Hij staat voor zijn mening en schuwt de discussie niet.

 

In de Da Vinci Code onderzoekt Robert Langdon een moord die met raadsels en symboliek omgeven wordt. Veel symbolen verwijzen naar het werk van Leonardo Da Vinci. Alle sporen leiden naar een geheime godsdienstige organisatie die voor niets terugdeinst om een eeuwenoud geheim te bewaren dat de fundamenten van het christendom raakt.

 

Deze interpretatie van de kerkgeschiedenis door Dan Brown was onderwerp van verhitte discussies onder lezers, geestelijken en wetenschappers. Hij is van mening dat rondom religie mensen een heel bouwwerk van regels, mythes en ideeën hebben bedacht. Dan Brown wil mensen hierover aan het denken zetten.

 

 

Wat kun jij hiervan leren?

 

Jij hoeft van mij geen grote maatschappelijke discussies aan te slingeren zoals Dan Brown. Maar als je als adviseur impact wil hebben is het wel belangrijk om te gaan staan voor waar jij in gelooft. Klanten waarderen organisaties die ergens voor staan. Daarin mag je soms best wat recalcitrant zijn.

 

Een goed voorbeeld hiervan is Triodos bank, een van de weinig banken die het echt anders doen. Zij geven op een authentieke wijze vorm aan duurzaam bankieren. Hiermee genieten zij als geen andere bank het vertrouwen van kritische consumenten. Triodos is een bank die er alles aan doet om een positieve verandering in de wereld teweeg te brengen.

 

Duurzaamheid wil voor hen zeggen: ‘We financieren alleen bedrijven die mens, milieu of cultuur centraal stellen’. Hierin zijn ze zeer transparantie: ‘Wij vinden dat mensen die geld aan ons toevertrouwen, moeten weten wat wij met hun geld doen. Daarom laten we hen dat zien op Mijn geld gaat goed.’


Doen wat bij je past 

De boeken van Dan Brown zitten vol moderne kunst, innovatieve technologie, codes, religie, geschiedenis en architectuur. Deze voorliefde voor symbolen, codes en raadsels kreeg hij al mee in zijn vroege jeugd.

 

Hij vertelt dat bij er thuis met kerst geen kadootjes niet onder de kerstboom lagen. Hij moest eerst een code oplossen. Die leidde weer tot een volgende code en pas als hij een aantal puzzels had opgelost kreeg hij zijn kadootjes. Als kind beleefde hij hier veel plezier aan en die liefde voor het kraken van codes heeft hij nog steeds. In zijn nieuwe huis heeft hij zijn liefde voor kunst, codes en symbolen uitgeleefd. In de eetkamer staat een grote tafel waarvan de klinknagels een code vormen. Als je die hebt gekraakt kun je een pin vinden waarmee je een luikje in de tafel opent. Je treft dan een manuscript aan.  

Wat kun jij hiervan leren?

Misschien heb jij ook wel bepaalde eigenschappen, interesses of voorliefdes die je kunt verwerken in jouw branding. Dan Brown doet dat heel goed in zijn boeken. Het maakt zijn boeken bijzonder en uniek.

Dan Brown heeft zich ontwikkeld van een onbekende leraar naar een succesvolle bestsellerschrijver. Als auteur is hij een sterk merk geworden omdat hij werkt vanuit zijn WHY, staat voor een eigen visie en doet wat bij hem past.

 

Om succesvol te zijn hoef jij geen bestsellers te schrijven maar het helpt wel als je een sterk merk van jezelf maakt. In de afgelopen jaren heb al honderden managers en consultants uit alle mogelijke branches mogen helpen om hun onderscheidende verhaal onder woorden te brengen, zichzelf goed te presenteren voor opdrachten en hun eigen bedrijf op te bouwen.

 

Wil jij ook een goede groei van je bedrijf realiseren? Heb je mooie plannen voor 2018? En kun je hierbij wel wat hulp gebruiken? Neem dan gerust contact met mij op. Mail naar saskia@depersonalbrandingcoach.nl of bel mij op 06 30 623 555.