Zeven do’s en don’ts

 

Tachtig procent van de Nederlandse professionals heeft last van een grijze-muizen-profiel.

Dit was de conclusie uit een recent artikel. Hierin stond het resultaat van een analyse van de ruim 4 miljoen Nederlandse LinkedIn-profielen. Men kwam tot een slaapverwekkende top tien van meest gebruikte woorden op LinkedIn. Op nummer één staat ‘gespecialiseerd’, gevolgd door ‘ervaren’ en ‘vakkundig’. Ook ‘gepassioneerd’, ‘innovatief’, ‘expert’ en ‘creatief’ zijn ruim vertegenwoordigd op onze LinkedIn-profielen.

 

Nu weet je alvast welke woorden je vooral niet moet gebruiken als jij jezelf onderscheidend wilt positioneren. Maar hoe maak je dan wel een sterk merk van jezelf op LinkedIn? Zeven do’s en dont’ts om je beter te profileren.

 

 

1) Bouw op tijd aan je online merk en netwerk  

Veel mensen gaan pas serieus met hun LinkedIn profiel aan de slag wanneer ze op zoek gaan naar een nieuwe baan. Of op het moment dat ze nieuwe opdrachten willen verwerven. Daarmee doe jij jezelf serieus tekort. Want inmiddels ben je al links en rechts ingehaald door mensen die een merk en expert status hebben opgebouwd op LinkedIn.

 

Bouw tijdig en actief aan jouw KNOW-LIKE-TRUST factor. Voordat klanten iets bij je kopen, moeten ze eerst weten dat jij bestaat (know-factor). Dat begint met een profiel op LinkedIn dat duidelijk maakt wat jij te bieden hebt aan jouw doelgroep. Vervolgens moeten ze je gaan waarderen. Aardig en kundig vinden (like-factor). Dit kun je bereiken door regelmatig een berichtje te posten of een artikel met informatie die voor jouw klant interessant kan zijn.

 

Hiermee bouw je een online expertstatus op en bouw je tevens aan jouw trust-factor. Als je de trustfactor hebt opgebouwd, komen klanten naar je toe omdat ze jou zien als de persoon die hen kan helpen. Het opbouwen van een sterk merk kost wat tijd. Dus als jij niet de boot wilt missen, is het belangrijk om hier op tijd mee te beginnen.

 

 

2) Vermijdt clichédiarree

Klanten worden niet blij van bedrijven die ‘moeilijk doen’ tot een kunst hebben verheven en van declichédiarree’ waarmee het gros van de professionals hun profiel op LinkedIn meent te moeten vullen. Ik citeer hiermee Richard Engelfriet, columnist, spreker en auteur van vele managementboeken, waaronder ‘De Succesillusie’. En ik kan hem hierin van harte onderschrijven. Jij wilt toch geen profiel dat gapend wordt weggeklikt? Als jij het verschil wilt maken, helpt het niet om jezelf zo middelmatig te presenteren. Met woorden die iedereen al gebruikt. Daar is niets onderscheidends aan. Daarmee word je geen klantaantrekkelijk merk.

 

De essentie bij het bouwen van een sterk merk is dat je duidelijk kunt maken welke unieke waarde jij toevoegt voor jouw doelgroep. Dat begint met een stukje soulsearching om te ontdekken waar je passie ligt en wat jouw onderscheidende kwaliteiten zijn.

 

Wanneer je helder in beeld hebt wat jouw kwaliteiten zijn, vertaal je dit in een duidelijke positionering waaruit glashelder blijkt wat jouw toegevoegde waarde is. Maak wat je wilt overbrengen zo toegankelijk mogelijk voor je lezer of toehoorder. En vermijd alsjeblieft al die dooddoeners en nietszeggende clichés.

 

 

3) Een duidelijke visie doet wonderen

Als jij weet waar je voor staat en je hebt een duidelijke visie, ben je aantrekkelijk voor je omgeving. Jij geeft daarmee aan dat je weet waarover je praat. Daarbij geldt: Keep It Short and Simple (KISS). Mensen zitten niet te wachten op ellenlange verhalen. Klanten voelen zich wel aangetrokken tot bedrijven die goed kunnen communiceren waar ze in geloven. Bedrijven die kunnen aangeven waarom ze doen wat ze doen.

 

Jouw persoonlijke WHY, jouw merkovertuiging vormt de kern van je merk. Het beschrijft het hogere doel waar je als merk naar wil streven en wat je voor je klanten wil betekenen. Het gaat er dus niet om wat je doet of levert, maar wat je betekent. Je geeft hiermee aan WAAROM je doet wat je doet. Onderstaand een voorbeeld dat ik eens las over het verschil in visie van de twee bekende computer giganten Apple en Microsoft.

Steve Jobs zegt:

Wij geloven in dingen anders doen.

Bil Gates zegt:

Er staat een personal computer op elk bureau met Microsoft-software.

Op zich verkoopt Microsoft nog steeds goed. Maar Apple heeft echte fans die om vijf uur ’s ochtends met een slaapzak in de rij liggen te wachten om als eerste de nieuwste iPhone te bemachtigen. Apple is uitgegroeid tot een ongekend succesvol merk. Er zijn inmiddels stapels boeken over hoe Steve Jobs Apple succesvol heeft gemaakt. Geen bedrijf in de wereld krijgt zoveel aandacht in de pers zonder daar zelf iets aan hoeven te doen.

 

4) Wees ‘echt’

De meeste mensen vallen al snel door de mand als ze een houding aannemen die niet bij ze past. Bij Personal branding gaat het wat mij betreft niet om window dressing of trucjes. Sterke personal brands zijn absoluut niet gericht op egotripperij. Ik zie af en toe berichtjes voorbij komen waarbij iemand zichzelf nadrukkelijk de hemel in prijst door zelf aan te geven hoe blij een klant met hem/haar was. Dat is niet de manier. Als klanten blij met jou zijn, laat hen dan zelf aan het woord bij je aanbevelingen.

 

De 40-plussers onder ons kennen de commercial nog wel: een man in een witte laboratoriumjas vertelt vol overtuiging “Wij van WC Eend adviseren WC Eend”. Een commercial die toen al de draak stak met zelfpromotie. Niemand gelooft meer in bedrijven die zichzelf aanprijzen. En terecht.

 

5) Zet LinkedIn in voor social selling

Veel mensen hebben tegenwoordig wel eens gehoord van social selling. Mocht je er nog niet van hebben gehoord: social selling gaat erom het salesproces te starten via social tools als LinkedIn. Door social media en de overvloed van digitale informatie waarover een potentiële koper kan beschikken, is het koopproces sterk veranderd.

 

Uit onderzoek blijkt dat meer dan 70 % van de mensen zich online oriënteert voordat ze een dienst of product aanschaffen.. Zelfs mijn moeder van ruim 75 zoekt eerst op internet naar informatie als ze een nieuwe computer wil aanschaffen.

 

Deel waardevolle informatie

Dit lijkt een open deur maar toch… Veel mensen zien social media gewoon als een podium waarop je gratis reclame kunt maken voor jezelf. Dus bestoken ze mensen ongevraagd met informatie over hun producten en diensten. Ze reageren op discussies in groepen met mededelingen die duidelijk alleen als doel hebben om even een link naar hun dienst te posten. Mensen haken dan af. Hoe jammer dat ook is, klanten zitten niet te wachten op informatie over jouw onderneming, producten of diensten. Hoe bereik je hen dan wel?

 

Schrijf voor je klanten en deel waardevolle kennis

Bedenk welke vragen er leven bij jouw klanten en schrijf hierover. Om succesvol te zijn moet je jouw klanten verleiden met nuttige, gratis informatie. Deel tips, adviezen en informatie waar jouw klanten wat aan hebben. Maak jezelf dermate boeiend dat mensen jou blijven volgen en jouw artikelen en tips doorspelen naar mensen uit hun netwerk.

 

6) Gij zult geen link toevoegen

 

In het kader van het beleid om geen reclame te maken, gedraagt LinkedIn zich een beetje als een strenge juf. Als je namelijk een link toevoegt aan een blog wordt je bericht minder getoond. Het is niet de bedoeling dat je een korte blog schrijft waarin je vooral vertelt dat je binnenkort een workshop houdt en dat je daar een link toevoegt voor meer informatie. Waarschijnlijk hebben ze ook liever dat je dit soort zaken doet via de optie betaald adverteren.

 

Maar ook als je een informatief artikel schrijft waarin je onderaan een link zet voor een whitepaper waarmee je mensen meer leerzame informatie biedt, vindt LinkedIn dit reclame.

Je kunt dit overigens omzeilen door zelf meteen een commentaar onder je eigen artikel te zetten waarin je dan de link alsnog vermeldt.

 

7) Video is hot, en ook op LinkedIn in opkomst

Misschien is het jou ook opgevallen dat je steeds meer pratende hoofden aantreft op je tijdlijn op LinkedIn. LinkedIn is momenteel bezig met het uitrollen van video. Zelf heb ik niet zoveel met video want ik kan heel snel lezen en heb meestal niet het geduld om zo’n filmpje helemaal uit te kijken. Maar volgens de kenners is video hot dus het is de moeite van het proberen waard. In plaats van het ‘pratende hoofd’ wat ik veel zie, kun je natuurlijk ook denken aan video’s gericht op onderwerpen binnen jouw vakgebied, korte presentaties, of een kijkje achter de schermen zoals bijvoorbeeld een kort stukje uit een training of workshop.

Je kunt als gebruiker direct video’s op LinkedIn plaatsen via de status-update. Als je daar een video-icoontje ziet staan, is de functie voor jouw account beschikbaar. Heb je deze optie nog niet, zet dan je taalinstellingen op Engels. Bedenk wel dat veel mensen LinkedIn bekijken in hun werkomgeving of bijvoorbeeld onderweg in het OV. Het is daarom aan te raden om ondertiteling toe te voegen aan je video. Hier zijn diverse gratis programma’s voor beschikbaar op internet.

 

 

 

Wil je hulp bij jouw online branding? Neem dan gerust contact met mij op.