Eigenzinnigheid en lef, de wereld smult ervan. Mensen die iets anders toevoegen, een frisse blik hebben op iets of een aanpak ontwikkelen die de markt op zijn kop zet. Stiekem willen veel mensen dolgraag een ‘gamechanger’ zijn in hun branche.

We zijn dat echter niet gewend, want zo zijn we niet opgevoed. Vanaf het moment dat we naar school gaan, leren we dat opvallen vrijwel altijd fout is. Als ondernemer ga je niet floreren door jezelf te presenteren als een grijze muis die doet wat iedereen doet op dezelfde manier als al die anderen in jouw vak. Niet door een dienst aan te bieden voor iedereen, want dat is een dienst die door niemand wordt herkend als bijzonder of opmerkelijk. Diensten of producten voor iedereen zijn er meer dan genoeg. Durf jij eigenzinnig jezelf te zijn in je bedrijf? En wat zou het je opleveren als je op dat vlak wat meer lef had?


Waarom de wereld paarse koeien nodig heeft

Seth Godin, zeg in zijn Purple Cow ‘verander de business door buitengewoon te zijn’.

 

Godin wordt beschouwd als de beste intuïtieve marketeer van de afgelopen jaren. In zijn boek geeft hij feilloos aan wat iemand tot een sterk merk maakt. Stel je maar eens een overvol een weiland vol zwart-witte koeien voor met daartussen een paars exemplaar. Die valt op. Iemand die opmerkelijk is, is de moeite waard om over te praten. Het trekt de aandacht. Het is anders. Wil jij ook opmerkelijk zijn?

 

Disruptie was volgens het marketingvakblad Adformatie het marketingwoord van 2015. Artikelen over bedrijven die ‘disruptive’ zijn worden nog steeds grif gelezen. Disruptie in het Nederlands, is het fenomeen dat nieuwkomers met een slim idee en technologie in een ommezwaai marktleiders verschrompelen en hele bedrijfstakken wegvagen Kijk maar naar de startups als Airbnb, Uber en WhatsApp. Zij hebben ‘disruptive’ uitgevonden. Ze hebben één voor één goed gekeken naar de zwaktes in een bestaande markt en deze met de huidige technologische middelen slim veranderd. Maar ze hebben niet alleen de manier van denken op de kaart gezet, maar ook de term zelf.


Hoe eigenzinnig mag je zijn van jezelf?

Ik ben dol op eigenzinnige mensen. Kan enorm genieten van ondernemers die sterke keuzes durven te maken en hun eigen weg durven gaan. Misschien omdat ik zelf ook behoorlijk eigenwijs ben. Niet voor niets kreeg ik als twintiger al te horen dat ik eigenlijk geschikter was voor het ondernemerschap dan voor het ‘werken voor een baas’. Maar omdat ik van huis uit geen voorbeelden had van ondernemerschap heeft het nog lang geduurd voordat ik echt voor mezelf ben begonnen.

En daarnaast heb ik jarenlang gewerkt in behoorlijk traditionele omgevingen en daar word je toch ook door beïnvloed. Dus ook voor mij is het nog een uitdaging en zoektocht om als ondernemer steeds meer mijn eigen spoor te trekken.

 


Authentieke, eigenzinnig en wereldberoemd

Een fantastisch voorbeeld succesvol worden door eigenzinnig jezelf te zijn is de Rotterdamse kapperszaak Schorem die wereldberoemd werd.

Schorem is een beleving. Bij Schorem stap je binnen en beland je in de tijd van de fifties. Bevolkt door kappers met een stevig Rotterdams accent, baarden, bolhoeden en overal tatoeages. Mensen van over de hele wereld komen naar deze barbier aan de Nieuwe Binnenweg om zich een nieuw kapsel te laten aanmeten. Met een borrel in hun hand en een muziekje op de achtergrond wachten klanten geduldig op een ambachtelijke knip- en scheerbeurt in deze vrouwvrije zone.

Ook heeft Schorem een succesvolle eigen webshop en hebben zij hun eigen barbiersopleiding opgezet en er zijn ook driedaagse masterclasses. “De kwaliteit van ons werk – het knippen – is van een heel hoog niveau, dus door dat de wereld in te sturen, ben je een inspiratiebron voor anderen. Iets waar we ongelooflijk trots op zijn, maar waar we ook kei- en keihard voor moeten werken.”

Op Facebook heeft Schorem meer dan een miljoen volgers.

 

“We zijn altijd bezig om te kijken welke content het beste werkt, om vervolgens weer andere dingen hieromheen te verzinnen.. Dankzij Facebook en Instagram hebben we voor elkaar gekregen om in meer dan veertig landen de bladen te halen en dat is best bijzonder.Ik weet zeker dat het vooral door social media komt dat we nu de hele wereld over kunnen reizen en onze producten kunnen verkopen.”


Floreren door keuzes te maken

Alleen in Rotterdam kun je via internet al meer dan 400 kappers vinden. Geen erg opmerkelijk vak dus. Dat zelfs een kleine kapper uit Rotterdam wereldberoemd kan worden, bewijst dat de wereld voor je openligt als je echt opmerkelijk bent.

Jij kunt ook opmerkelijk worden door dingen in je product, presentatie of dienst in te bouwen die anders zijn. Door te kiezen voor een niche, door te focussen op een specifieke doelgroep.

  • Kijk ook eens bij jezelf welke klant jij zou uitkiezen, als je de klanten voor het uitkiezen zou hebben.
  • Van welke opdrachten krijg jij het meeste energie? Waar heb je een duidelijke toegevoegde waarde te bieden?
  • Wat typeert jou en kun jij laten zien van jezelf? Waardoor mensen zich met jou en je ideeën kunnen verbinden?

 

Wil je meer weten over hoe je met sterke authentieke personal branding je bedrijf succesvol in de markt kunt zetten?

 

Schrijf je dan in voor de challenge -Bouw aan een onweerstaanbaar merk en maak een klantmagneet van je bedrijf.

Klik HIER voor meer informatie en om je in te schrijven.