Als je het hebt over sterke merken denken mensen vaak meteen aan Apple, Coca Cola, IKEA of H&M. Merken die herkenbaar zijn en consistent bouwen aan hun merk. Maar als je het hebt over personal branding heb je ook mooie voorbeelden van sterke ‘mensenmerken’. Zoals Richard Branson of Steve Jobs. Uiteraard hebben we ook Nederlandse merken. Annemarie van Gaal is een mooi voorbeeld van een authentiek merk. In het onderstaande artikel zal ik de vijf succesfactoren behandelen die Annemarie van Gaal hebben gemaakt tot een van de meest succesvolle zakenvrouwen. Het zijn zaken waarin jij als persoonlijk merk ook succesvol in kunt zijn, alleen wellicht op een iets andere schaal.


Succesfactor 1: Een goed verhaal

 

Mensen die als een sterk merk worden ervaren, hebben een verhaal dat mensen aanspreekt. Annemarie van Gaal heeft een zeer aansprekend verhaal, zij schopte het van alleenstaande moeder met een manager inkomen tot een succesvolle zakenvrouw. En nu gebruikt ze deze ervaring ook om mensen te helpen die het financieel en zakelijk moeilijk hebben. Waarmee de cirkel weer rond is.

 

Annemarie ging in 1990 samen met Derk Sauer naar Rusland en samen richtten zij een uitgeverij op. Een bedrijf dat ondanks de bijzondere en moeilijke omstandigheden in 5 jaar tijd uitgroeide tot marktleider in Rusland met ruim 700 medewerkers. Hier heeft zij bewezen om ondanks de cultuurverschillen, corruptie, extreme bureaucratie en economische tegenslagen enorm succesvol te zijn. In 2000 kwam zij terug naar Nederland en sindsdien is zij actief als investeerder, belegger in vastgoed en eigenaar van een tijdschriftenuitgeverij.

 

Iedereen heeft een verhaal

 

Het leven van Annemarie leest als een (zaken)roman. Maar ook in jouw loopbaan (en leven) zijn elementen te vinden die met elkaar een aansprekend verhaal vormen. Het verbaast mij iedere keer weer hoe leuk en bijzonder de mensen zijn met wie ik als personal branding coach mag werken. En hoe vaak komt het daarbij niet voor dat ze dat zelf nauwelijks echt beseffen. Jouw passie, waarom je de dingen doet die je doet en hebt gedaan, het zijn allemaal zaken die mensen aanspreken en die jou maken tot wie je bent als adviseur of ondernemer. Ook jouw verhaal is de moeite waard.


Succesfactor 2: Actief en zichtbaar zijn

 

Annemarie is bepaald geen persoon die ervan geniet om op haar lauweren te rusten. Zij is auteur van drie goedverkopende boeken over ondernemen. Daarnaast werkte zij mee aan financiële programma’s als Dragons Den, Ten Einde Raad en Een dubbeltje op zijn kant (waarin ze mensen en bedrijven adviseert die in de schulden zitten).

 

In het boek ‘Succes’ heeft ze financiële adviezen voor particulieren op papier gezet, waarbij ze met name aandacht heeft voor het ontplooien van eigen initiatief en uitgaven waarop bezuinigd kan worden. Dit illustreert ze met ervaringen en anekdotes uit zowel haar eigen leven als uit de levens van mensen die ze geadviseerd heeft.

 

Zij blijft actief en zichtbaar. Uiteraard kan niet iedereen in TV programma’s meedoen. Maar door het schrijven van blogs kun jezelf zichtbaar maken voor jouw markt. Jij kunt je klant meenemen in jouw expertise en ook in je manier van denken. Daarnaast krijgt hij tussen de regels door vaak ook veel mee over jou als persoon. Het effect van bloggen dat je een goede naamsbekendheid krijgt. Daarnaast wordt je goed gevonden in Google en mede daardoor weten mensen je ook te vinden voor het geven van workshops of presentaties. En zo wordt je merk weer verder versterkt.


Succesfactor 3: Goede presentatie

 

Toen is Annemarie googelde vond ik lovende referenties over haar presentaties.

 

‘‘Zij gaf een adembenemende presentatie over haar succes in Rusland. Over de groei van het bedrijf die gerealiseerd werd uit een andere manier van denken, door niet te blijven hangen in bestaande ervaringen van medewerkers en het doorbreken van tradities. Verder werd door haar een vergelijking gemaakt met de Russische crisis in 1998 en de economische problemen waar veel ondernemers thans mee van doen hebben. De ondernemers waren na afloop van de avond diep onder de indruk van de presentatie en gingen naar huis met praktische tips.

 

Iedere keer als je een presentatie geeft of jezelf voor een opdracht presenteert, kun je met jouw verhaal het verschil maken. Wat je vertelt in een gesprek kan maken dat je met de opdracht naar huis gaat, of niet. Als jij je merk goed in kaart weet te brengen, wordt ook jouw presentatie in een persoonlijk gesprek veel sterker.


Succesfactor 4: Goede referenties in de markt

 

Het bovenstaande stukje dat ik op internet vond over Annemarie is een mooi voorbeeld van een referentie die maakt dat je Annemarie graag als spreker in wilt huren. Ook jij kunt op eenvoudige wijze zorgen dat mensen goede referenties onder ogen krijgen als ze op jouw naam zoeken op internet. Om te beginnen zijn de aanbevelingen op LinkedIn een hele mooie manier om anderen iets te laten zeggen over jouw aanpak, expertise en over jouw als persoon.

 

Daarnaast is het belangrijk om na de afronding van opdrachten om referenties te vragen. Een tevreden klant zal het vaak geen enkel probleem vinden om iets op te schrijven over de ervaringen met jouw diensten en persoon. Die referenties kun je op je website vermelden. Potentiële klanten vinden het erg prettig om hier iets over de ervaringen van anderen te kunnen lezen.


Succesfactor 5: De juiste mindset

 

Annemarie Van Gaal is vaak met verschillende dingen tegelijk bezig, omdat dit haar energie geeft. Doordat ze heel efficiënt werkt, is ze ook in staat om al deze dingen succesvol uit te oefenen. Ook staat ze bekend om haar snelle manier van beslissen. Van Gaal denkt hierbij in mogelijkheden en niet in moeilijkheden. Hierdoor is zij in staat om kansen te zien én te pakken, zoals in Moskou.

 


Wat je van succesvolle ondernemers kunt leren is hoe je het beste uit jezelf haalt.

 

Het verhaal van Annemarie van Gaal is heel inspirerend voor veel mensen omdat het gaat over hoe je tegenslagen overwint en een succes maakt van je bedrijf.

 

Annemarie durfde nieuwe dingen uit te proberen onder zeer onvoorspelbare omstandigheden. Want het opzetten van een uitgeverij opzetten in Rusland was in die tijd een behoorlijk avontuurlijk verhaal. Daarnaast bleef ze doorgaan onder bijzonder moeilijke omstandigheden. Ondernemen is niet altijd een feestje. Soms zit het mee en soms zit het tegen. Vaak lijken zaken te stagneren en loop je vast. En wat je veel ziet gebeuren is dat als je dan doorzet, je opeens een enorme doorbraak bereikt. Dit patroon zie je terug in de levensverhalen van veel succesvolle mensen.


Wil jij echt doorpakken met je bedrijf?

Ben je gedreven om er echt voor te gaan? En vind je het leuk om nieuwe dingen te leren? Dan heb je de juiste instelling om een succes te maken van het ondernemerschap.

Wil je meer weten over hoe je met sterke authentieke personal branding je bedrijf succesvol in de markt kunt zetten? En kun je hierbij wel wat hulp gebruiken? Neem dan gerust contact met mij op.

Mail naar saskia@depersonalbrandingcoach.nl of bel mij op 06 30 623 555.