‘We zijn allemaal veel te bescheiden.’

Ik knik instemmend, dat hoor ik wel vaker.

Ruim 80 % van de talenvolle consultants waarmee ik werk, heeft hier last van.

Misschien herken jij het ook wel. Je bent een kei in je werk maar toch vind je het lastig om te benoemen wat jou bijzonder of onderscheidend maakt.

Ook bij het bureau waar ik nu aan tafel zit, kampen ze met bescheiden medewerkers. En dat kost hen concreet omzet. Want medewerkers doen hun werk gewoon (meer dan) goed maar vinden het lastig om zichzelf overtuigend te presenteren. Misschien heb jij daar ook wel eens last van. Dat je verhaal rammelt. Dat je eigenlijk meer in huis hebt dan je laat zien als je over jezelf moet vertellen. Je wilt niet arrogant overkomen. En blufpoker, daar gruwel je van. Het resultaat is dat je verhaal een beetje blijft hangen in algemeenheden. Of dat je vooral je CV oplepelt. Een gemiste kans.

Hoe komt dat en wat kun je eraan doen?

 

1) Ben jij je bewust van je kwaliteiten?

Veel mensen die ik spreek kennen hun eigen kwaliteiten en hun kracht onvoldoende. Vaak zien anderen eerder waar jouw talenten liggen dan jijzelf. Vaak heb je eigenlijk geen idee waarin jij onderscheidend bent omdat je juist die dingen waarin jij goed bent eigenlijk maar heel gewoon vindt.  Een grappig voorbeeld hiervan hoorde ik laatst nog:

Jeroen werkt nog niet zo lang bij een bedrijf waar een aantal processen totaal niet lopen. Hij heeft daar zijn gedachten over laten gaan en hij heeft ook een oplossing bedacht. Verder heeft hij er niet zo veel mee gedaan. Het idee dat hij voor zichzelf heeft uitgewerkt, lijkt hem nogal voor de hand liggend. Hij neemt dus aan dat deze aanpak is overwogen. En hij wil niet meteen bijdehand overkomen.

De directie besluit een duur adviesbureau in te huren om het probleem, dat hen veel geld kost, op te lossen. Dit bureau doet uitgebreid onderzoek en komt met een lijvige rapportage waarin hun oplossing voor het probleem met veel omhaal wordt gepresenteerd. Als Jeroen dit rapport onder ogen krijgt valt hij bijna van zijn stoel van verbazing. Het bureau komt namelijk met precies dezelfde oplossing als hijzelf had bedacht!

Jeroen had zich absoluut niet gerealiseerd dat hij de juiste oplossing in handen had. Hij was zich in die fase van zijn loopbaan nog niet voldoende bewust van zijn ijzersterke kwaliteiten op het vlak van analyse en procesoptimalisatie. Tot het bureau met exact dezelfde analyse en uitkomsten kwam…

Hij had het bedrijf veel geld kunnen besparen en zichzelf intern op de kaart kunnen zetten. En dat zie ik wel bij meer professionals. Achter de schermen hebben ze fantastische ideeën of een hele bijzondere aanpak maar ze komen er onvoldoende mee naar buiten. Daardoor doen ze niet alleen zichzelf tekort maar ook de organisatie waar ze voor werken.

 

2) is het zicht op je kwaliteiten een beetje ondergesneeuwd geraakt?

Ingrid spreekt vol bevlogenheid over in de eerste tien jaar van haarloopbaan als manager. Uit haar verhalen uit die tijd blijkt duidelijk haar inspirerend vermogen en haar kwaliteiten om mensen uit te dagen het beste uit zichzelf te halen.

Hiermee haalde zij geweldige resultaten voor het bedrijf. Inmiddels is zij al weer jarenlang actief als consultant en trainer. Daar is zij ook goed in. Maar toch spreekt ze met een bepaalde weemoed over die eerste periode waarin zij schitterde als manager van meerdere vestigingen. Dat waren nog eens tijden!

Ze zou graag weer eens als manager werken. Maar ze is nu al zo lang als trainer en organisatieadviseur actief. En ze denkt dat bedrijven haar niet meer in de rol van manager zien  opereren. Als we hierover wat uitgebreider in gesprek gaan, komen we snel tot andere inzichten.

Ingrid realiseert  zich onvoldoende dat de kwaliteiten die haar als manager succesvol maakten, dezelfde zijn die zij inzet als consultant en teamcoach. Klanten vragen haar juist om haar natuurlijk overwicht en inspirerend leiderschap voor het begeleiden van lastige verandertrajecten. Trajecten waar veel weerstand overwonnen moet worden bij de mensen. Een kleine stap om deze kwaliteiten ook weer in te zetten in een mooie leidinggevende functie of interim opdracht. Nu Ingrid voor zichzelf haar eigen verhaal weer opnieuw heeft gedefinieerd, presenteert zij zich vol vertrouwen voor stevige managementrollen. En binnen een mum van tijd kan ze in een geweldige nieuwe opdracht starten waar ze al haar kwaliteiten volop in kan zetten.

 

3) Is je verhaal overtuigend genoeg?

In de coaching en de trainingen die ik geef over personal branding besteed ik veel tijd aan personal storytelling. Het opbouwen en presenteren van jouw persoonlijke verhaal is namelijk een onderdeel waar de meeste mensen veel te leren hebben. Als jij geen goed verhaal hebt, doe jezelf tekort. Je laat onvoldoende zien wat jij te bieden hebt.

Veel professionals zijn behoorlijk terughoudend in het uitdragen van hun talenten. Onlangs nog sprak iemand weifelend tegen mij: “Dat geloven ze toch nooit dat ik dat allemaal heb gedaan en dat ik dat allemaal kan?” Anderen zijn echte generalisten die een hele brede ervaring hebben opgedaan. Deze rijkdom aan talenten en expertise maakt het voor hen moeilijk om een focus aan te brengen die hen herkenbaar maakt voor de markt. Hoe vertel je daar een goed verhaal over?

Iedere professional zou drie verhalen paraat moeten hebben die iets zeggen over wat je doet, hoe jij de dingen doet en wat de rode draad is in jouw ervaring. Als je jezelf presenteert voor een nieuwe opdracht werkt storytelling namelijk veel beter dan het opsommen van je ervaring. Zeker als je voor een opdracht op gesprek bent, heeft jouw opdrachtgever waarschijnlijk je CV al voor zich liggen. Als headhunter kreeg ik van klanten vaak te horen:

“Ik verwacht een korte en krachtige introductie als ik iemand vraag zich aan ons voor te stellen. Een kort verhaal waarin hij precies die zaken uitlicht die perfect passen op de vraag die wij hebben voorgelegd. En dan verwacht ik niet dat iemand in het algemeen zijn hele CV gaat toelichten. Het CV kan ik zelf ook wel lezen!”

Zo’n verhaal goed opbouwen is nog een kunst apart. Maar het valt absoluut te leren.

Rob werkte al 8 jaar voor zichzelf en had opdrachten gedaan bij aansprekende bedrijven. Hij kwam naar mij toe omdat hij vaak werd afgewezen voor opdrachten omdat hij geen goed verhaal had. Rob gaf mij een voorbeeld van een verhaal dat niet aansloeg en ik snapte meteen waarom. Toen Rob de kunst van storytelling onder de knie had, kreeg hij makkelijk nieuwe opdrachten. Vrij snel na de start van onze sessies stond er weer een gesprek op de rol bij een opdrachtgever. En…succesvol!

Ik geloof dat er altijd kansen en mogelijkheden zijn, als jij je zoveel mogelijk van je potentieel wilt benutten en geen genoegen wilt nemen met een middelmatig leven. Als je goed weet wat jouw kracht is, kun je juist die situaties en projecten opzoeken waarin jij helemaal tot je recht komt. Waarin je nog verder kunt groeien.

Als jij het verschil wilt maken dan begint het bij een verhaal dat duidelijk maakt waar jij voor staat en wat jouw toegevoegde waarde is. Met personal branding zet jij jezelf op de kaart met een treffende presentatie die jouw klanten inspireert en meteen duidelijk maakt wat je te bieden hebt. Dat maakt het voor hen een stuk makkelijker om voor jou te kiezen. Als je dit goed doet, hoef je minder met jezelf hoeft te leuren. Daarmee maak je het leven een stuk gemakkelijker voor jezelf. 

Wil je weten hoe ik jou kan helpen met het opbouwen van jouw persoonlijke merk of met het bouwen aan een ijzersterk adviesteam??

Bel of mail mij dan gerust!

Mail naar saskia@depersonalbrandingcoach.nl of bel mij op 06 30 623 555.

www.depersonalbrandingcoach.nl