Goede voornemens komen zelden uit. Toch maakt bijna iedereen in januari weer mooie lijstjes met zaken die dit jaar echt opgepakt moeten gaan worden. De meest gemaakte voornemens zijn; meer sporten, gezonder eten, afvallen of stoppen met roken. En vaak zijn al deze mooie voornemens halverwege februari weer gesneuveld. Best jammer.

Ook veel ambitieuze adviseurs kunnen zichzelf behoorlijk opzwepen met allerlei ronkende plannen. Waarmee ze zichzelf stevig onder druk zetten. Op zich een goed streven maar je kan het ook eens anders bekijken. Op een andere manier je doelen bereiken.

Wat ik steeds vaak zie, is dat ondernemers -meer genieten- op hun lijstje zetten als intentie voor het nieuwe jaar. Dat lijkt me een veel leuker streven wat beter vol te houden valt.

Waarom niet wat meer genieten van de vrijheid van het ondernemerschap? Meer genieten van kleine succesjes in plaats van maar door te daveren in je gedrevenheid om je grote doelen te realiseren. Je leeft tenslotte niet om te ondernemen maar je onderneemt om een leuk leven te kunnen leiden. Toch? Hoe kun je anders kijken naar je doelen en hoe je die kunt bereiken? In dit artikel drie tips waarmee je meer flow krijgt in je bedrijf.

 

 

Niks mis met uitdagende doelen maar…

Natuurlijk is het fijn om doelen te stellen. Doelen geven richting. Als gedreven en ongeduldig mens houd ik van lijstjes. Wat een voldaan gevoel geeft het als je weer zaken door kunt strepen. Maar tegelijk vult het lijstje zich ook razendsnel met nieuwe items. Soms kun je daarbij jezelf flink voorbij lopen. We buffelen onszelf een weg naar succes. Als het linksom niet lukt dan gaan we rechtsom.

 

We moeten zo veel van onszelf. Is het allemaal echt nodig? Of zijn er ook zaken die je liever zou willen loslaten?   

 

1) Waar ga jij dit jaar mee stoppen?

Als je wilt genieten van het ondernemerschap helpt het om ook eens te kijken naar de zaken waar je eigenlijk liever mee wilt stoppen. Als je één of meer van de onderstaande signalen herkent, is het tijd voor een koerswijziging in je bedrijf:

  • Je zit te lang in een spoor waar je geen energie meer van krijgt.
  • Je hebt het gevoel dat je te lang aan een dood paard trekt.
  • Het loopt niet lekker. Er zit geen flow meer in.
  • Je krijgt er niet goed de vinger achter waar het precies zit, maar alles kost je (te) veel energie.
  • Je hebt je laten leiden door de omstandigheden. En je bent zonder het goed te weten ergens in beland waar je niet bewust voor had gekozen.

Het kan zijn dat je bent gegroeid met je bedrijf waardoor bepaalde zaken die je eerst nog graag deed niet meer bij je passen. Je bent misschien ook bepaalde opdrachten of klanten ontgroeid. Neem die signalen serieus en kijk wat je kunt veranderen.

 

 

 

Doe je (nog) wat bij je past?

 

Vind je het lastig om keuzes te maken voor iets nieuws terwijl je nog niet precies weet hoe dat er dan uit komt te zien? Je hebt wel wat ideeën maar nog geen compleet plan hoe je die ideeën kan realiseren. Begin dan gewoon met de eerste stap. Laat de zaken los waar je geen energie meer van krijgt.

 

Misschien kun je niet in 1 keer compleet het roer omgooien maar je kunt ook verbouwen terwijl de winkel doordraait. Het geeft veel nieuwe energie als je weer perspectief hebt in je bedrijf in plaats van maar rond te blijven draaien in de je oude tredmolen. Begin met het maken van keuzes die bij jou passen.

 

 

 

2) Je eigen spoor trekken in plaats van aan de leiband lopen

 

Hanna was per toeval interim manager geworden. En dat deed ze erg goed. De organisatie die haar had ingehuurd was zeer tevreden. Hanna is een veelzijdige generalist met talent om overal een succes van te maken. Je kan haar op allerlei lastige projecten zetten in het volle vertrouwen dat het altijd goed komt.

 

Voor ze het wist zat ze jarenlang bij dezelfde opdrachtgever waar ze de meest uiteenlopende projecten succesvol oppakte. Intussen was ze ook nog actief als trainer en coach en ook dat liep goed. Ze kon haar creativiteit hier volledig in kwijt en ze bedacht allerlei bijzondere en aansprekende concepten. Als zij kon werken met een groep was zij totaal in haar element maar ook als coach werd ze zeer gewaardeerd.

 

Sinds kort is Hanna op zoek naar een nieuwe interim opdracht en dat valt eigenlijk nogal tegen. Juist door haar veelzijdigheid heeft ze een breed profiel ontwikkeld. Ze merkt dat veel organisaties daar moeite mee hebben. Diverse malen wordt ze links en rechts gepasseerd door kandidaten die net iets beter op het profiel van de opdracht passen. En opeens is ze er helemaal klaar mee!

 

“Waarom zou ik mezelf iedere keer in allerlei bochten moeten wringen? Ik weet wat ik waard ben maar ik kom vaak niet eens niet aan tafel omdat ik een te breed profiel heb. Als trainer en coach heb ik intussen prachtige dingen ontwikkeld waar organisaties razend enthousiast over zijn. Ik stop met die jacht naar tijdelijke baantjes en ik ga al mijn kracht en creativiteit inzetten om mijn eigen bedrijf verder te laten groeien.”

 

Met deze keuze maakt Hanna zich onafhankelijk van rigide profielen en bepaalt zij haar eigen pad. Hoeveel energie geeft dat!

Hoe realiseer je die grote plannen op een leuke manier?

 

Heb jij dit jaar besloten dat je het roer om wilt gooien? Ga dan niet meteen aan de slag met een heel jaarplan maar begin eens met een periode van 90 dagen. Dat is namelijk veel beter te overzien wanneer je met iets nieuws begint. Een heel mooi instrument hiervoor is de 90 Day Letter.

 

 

Hoe werkt de 90 Day letter en waarom zou je dit doen?  

Je schrijf een brief aan jezelf en die dateer je op een datum 90 dagen na vandaag. Dus als het vandaag 24 januari is zet je de datum van 24 april bovenaan jouw brief. Je schrijft een brief aan jezelf en je schrijft alsof de dingen die jij wilt bereiken op dat moment zijn gerealiseerd. Je schrijft dus alsof de dingen die jij de komende 90 dagen gaat doen, al gebeurd zijn. Je schrijft precies op wat er op dat moment in de toekomst speelt in je leven en in je business. Hoe je leven eruit ziet, hoe je bedrijf eruit ziet, wat er leuk is geweest etcetera. En eventueel ook wat er minder leuk is geweest, hoe je dat hebt overwonnen of hoe je daarmee hebt gedeald.

 

Je zet een datum in je agenda over 90 dagen na vandaag. Op dat moment maak je de brief open en lees je waar je staat.

 

 

3) Proactief je doelen bereiken

 

De oefening is zo effectief omdat je als het ware een zaadje in je brein plant dat maakt dat je pro-actiever wordt de komende periode. Je brein snapt dat er bepaalde dingen moeten gebeuren als jij over 90 dagen datgene bereikt wilt hebben wat je in je brief hebt beschreven.

 

Omdat je voor jezelf hebt gevisualiseerd waar jij over 90 dagen wilt staan met jouw bedrijf, blijft dit beeld in je brein rondhangen. 90 dagen een behapbare periode die je goed in kunt plannen.

 

Bij alles wat je doet ga je vanzelf meer nadenken hoe jouw acties eraan bijdragen om jouw doel te bereiken. Hierdoor ga je meer proactief met zaken om in plaats van te reageren op wat er op je afkomt. Je zal ook merken dat er plotseling overal informatie opduikt die met jouw doel te maken heeft. Er komen interessante artikelen voorbij op internet en ook zie opeens allerlei goede boeken die je verder helpen. Natuurlijk was deze informatie is er altijd al, maar omdat jij een concreet doel hebt gesteld, krijg je meer focus.

 

Deze oefening maakt ook dat je meer op een strategische manier naar je bedrijf kijkt en trekt je los uit de dagelijkse gang van zaken.

 

 

 

Wil je begeleiding bij het bereiken van jouw doelen voor dit jaar?

 

Als je al een tijdje werk doet dat niet meer bij je past, bij klanten waar je geen energie meer van krijgt, kan dat een negatief effect op je hebben. Je verliest je inspiratie en vaak tast het ook je zelfvertrouwen aan. Dan kan het goed zijn om iemand te vragen met je mee te kijken. Ik merk vaak dat mensen het zicht op hun eigen kwaliteiten onderweg zijn kwijtgeraakt.

 

Wil je weer goed zicht te krijgen op jouw kernkwaliteiten, je onderscheidend vermogen en je verhaal scherp te krijgen? Zodat jij weer zelfbewust, met een goed verhaal en een sterk merk nieuwe stappen kunt maken in je ondernemerschap? Bel of mail mij dan gerust jouw vraag. We kunnen in een kort telefoongesprek kijken welke stappen jij nodig hebt om je bedrijf weer in flow te krijgen zodat jij weer plezier krijgt in je ondernemersleven.

Neem gerust contact met mij op. Mail naar saskia@depersonalbrandingcoach.nl of bel mij op 06 30 623 555.