Ben jij ook ondernemer geworden om een leuker leven te leiden? De dingen te doen waar jij enthousiast over bent? Met de klanten waar je graag mee werkt? Dan kun je veel leren van Richard Branson. Ik houd ervan hoe hij vol lol en lef het ondernemersleven op zijn eigenzinnige wijze leidt.

 

Een belangrijk onderdeel van zijn succes is de wijze waarop hij het merk ‘Richard Branson’ heeft neergezet. Hij werkt hard maar doet daarbij de dingen die hij leuk vindt en dat allemaal op zijn geheel eigen manier. En hij weet als geen ander hoe hij zichzelf in de picture moet zetten.

 

Wat je misschien niet wist, is dat Richard Branson absoluut niet uitblonk op school. Hij heeft dyslexie, en op zijn 16e stopt hij met school. Zijn omgeving verwacht geen grote dingen van hem en hij komt al jong de nodige hobbels op zijn weg tegen. Dus ook bij hem ging het niet allemaal van een leien dakje. Des te interessanter om te weten hoe hij de zaken heeft aangepakt. Ik vertel je er meer over in het onderstaande artikel.


 

 

 

 

1) Onderneem op jouw manier

 

Branson heeft, mede door zijn onconventionele optredens en hippie-achtige uiterlijk, de reputatie van enfant terrible in het zakenleven. En hij houdt er wel van om af en toe een beetje recalcitrant te zijn. Hij is een opmerkelijk brand omdat hij het aandurft om onconventionele dingen te doen. Zo heeft Branson een aantal malen geprobeerd om rond de wereld te vliegen in een luchtballon. Ook al lukt dit niet, hij krijgt met dit soort acties veel media-aandacht. En de luchtballon, de “Virgin Atlantic Flyer”, was wel de eerste luchtballon die ooit de Atlantische Oceaan overstak.

 

 

  • Doe de dingen niet zoals ze altijd al worden gedaan maar doe het op jouw manier. Op de manier die bij jou past.
  • Als jij het aandurft om jezelf op een onderscheidende manier in de markt weet te zetten, maken klanten een bewuste keuze voor jou.. Zorg dat je een goed verhaal hebt. Daarvoor hoef je niet meteen in een luchtballon te klimmen maar begin eens met helder te krijgen waar jij voor staat en draag dat uit. Dan hoef je minder aan acquisitie te doen. Ook het aanbrengen van focus in je profilering breng je veel rust. Daarnaast ben je veel herkenbaarder voor je klanten. Als jij je vooral presenteert als generalist, ben je altijd in concurrentie met anderen. En dan is er altijd wel iemand die net wat beter op het gevraagde profiel past.
  • Reik naar de maan. De wereld ligt binnen handbereik als je maar de wil hebt om erop uit te gaan en de kansen die zich voordoen met beide handen aan te pakken.   

2) Faal snel en leer

Op zijn twintigste deed Branson onder de bedrijfsnaam Virgin zijn intrede in de muziekindustrie. De naam Virgin kwam voort uit het feit dat hij een nieuweling op zakengebied was. Hij verkocht muzieksingles via de post om de kosten laag te houden en zo de concurrentie te slim af te zijn. Dat bleek direct een succes en leidde tot de opening van zijn eigen muziekwinkel in Londen. Toen hij daar eenmaal genoeg geld mee had verdiend, besloot hij zijn eigen platenlabel op te richten.

 

Lang niet al zijn (zakelijke) avonturen zijn een instant succes. Richard Branson heeft een loopbaan die bol staat van zakelijke successen, maar ook genoeg zakelijke mislukkingen kent. Maar hij gaat ze aan. Bij mislukkingen staat hij niet lang stil, het hoort er gewoon bij. Branson’s vuistregel: binnen één jaar moeten de bedrijven zichzelf kunnen bedruipen. Dat leverde naast de vele successen ook genoeg miskleunen op: ambitieuze projecten als Virgin Cars en Virgin Cinema’s haalden het tweede jaar niet. “Of het nu werkt of niet, dat is het risico wat we nemen. We doen ons best, we geloven in deze bedrijven en lukt het niet, dan proberen we weer iets anders,” liet hij optekenen. En dat leidt tot aansprekende resultaten. Onder de merknaam Virgin groeit alles wat hij opzet uiteindelijk uit tot een gigantische bedrijventak; van de muziekindustrie tot een vliegtuigmaatschappij. Inmiddels wordt zijn totale vermogen geschat op ruim 4 miljard dollar.

 

Het pad dat Richard Branson doorloopt zullen vele ondernemers herkennen. Je begint met iets nieuws en dat voelt nog onwennig. Je hebt wat hobbels te nemen op zijn tijd. Maar het is zo leuk om dan te ontdekken dat het werkt en dat je echt iets moois kunt neerzetten.

 

  • Omdat hij dingen durft te proberen komen zaken van de grond. Het werkt niet om eindeloos te blijven poetsen aan het perfecte buisiness plan.
  • Doe als Branson en zet de uitdagingen waar je voor wordt gesteld om in kansen. Je zult je bewust worden van alle capaciteiten die je in huis hebt. Zaken waarvan je eerder nog niet wist dat je ze in je had.
  • Ook jij zult als ondernemer vele malen falen. Maar dat is helemaal ok. Fouten maken mag. Ze zijn een onderdeel van het pad dat iedere ondernemer gaat. Onderdeel ook van je persoonlijke ontwikkeling. Je zult waardevolle lessen leren van je fouten. Echt, je wordt er alleen maar beter van.

 

 


3) Work hard & play hard

 

Als geen ander geeft hij een inspirerend voorbeeld van het credo ‘ work hard en play hard’.

Richard maakt een geweldige dingen mee als ondernemer, ontmoet veel inspirerende mensen en maakt veel van zijn dromen waar.

 

Hij zegt altijd dat ‘fun’ de drijver onder zijn ondernemerschap is. En hij laat anderen hierin meegenieten waardoor mensen graag voor hem werken. Toen hij begin jaren ’90 een rechtszaak tegen Britisch Airways won, verdeelde hij het geld dat Britisch Airways moest betalen onder zijn personeel onder de noemen BA-bonus.

 

 

Hoe kun jij leuk ondernemen?

 

  • Zorg voor een goede balans tussen hard werken en leuke dingen doen. Misschien wil je af en toe even helemaal niets. Gewoon lekker luieren. Zelf plan ik met mooi weer regelmatig een dagje vrij om iets gezelligs te doen. Dat kan als je een goede basis hebt neergezet voor je bedrijf.
  • Zorg dat je de dingen waar je niet goed in bent en die je niet leuk vindt, zo veel mogelijk uitbesteedt. ICT-achtige zaken, belastingen en de administratie zijn niet mijn favoriete werkzaamheden. Ik heb dus een accountant die mijn belastingen doet en omdat hij goed is in zijn vak, verdient hij zichzelf ieder jaar terug. Ook het ontwikkelen en onderhouden van mijn website laat ik graag over aan een professional. Zo houd ik tijd over om te doen waar ik goed in ben en hierin mijn bedrijf te laten groeien.

Vier je successen, ook de kleinere. Sta af en toe eens stil en richt je aandacht bewust op de zaken waar je tevreden over bent. Een leuke nieuwe klant, een goed verlopen training, een complimentje dat je zomaar ontving, of een blog die goed ontvangen wordt door je lezers. Of gewoon omdat je iets gedaan hebt waarmee je uit je comfortzone bent gestapt waardoor je weer bent gegroeid als ondernemer.

Wil je eens kennismaken met de principes van personal branding?

Mail naar saskia@depersonalbrandingcoach.nl of bel mij op 06 30 623 555.

www.depersonalbrandingcoach.nl